Sport

Zlatan blir varumärke

Patentverket skyddar för första gången någons förnamn - men det dröjer innan vi får se Zlatankalsonger.

MALMÖ. Nu får Zlatan patent på sitt eget förnamn.

På fredagen avslog Patentverket den sjätte ansökningen från olika företag och privatpersoner att inregistrera Zlatan som varumärke.

Motiveringen lyder att namnet Zlatan är "ägnat att uppfattas som annans konstnärsnamn, nämligen Zlatan Ibrahimovic".


I klartext betyder det att när man hör namnet Zlatan associerar man till Ajaxstjärnan från Hallingsgatan i Malmö.

Nästa ansökan som ska behandlas kommer från Zlatan Ibrahimovic själv. Även om beslutet ännu inte fattats formellt innebär motiveringen i avslagen i praktiken att Zlatan kommer att få bifall på sin ansökan:

- Så kommer det att bli. Vad som skulle kunna ändra på detta är att någon överklagar eller att namnet Zlatan finns inregistrerat i något annat land. Men det verkar inte så, säger Lena Törnros-Frisk, som handlägger ärendet på Patentverket.


Enligt Lena Törnros-Frisk är det osannolikt att ett överklagande skulle leda någon vart.

På Patentverket kan man inte minnas om det tidigare förekommit att en person fått varumärkesskydda sitt förnamn. Hela namn eller bara efternamn finns det flera exempel på, till exempel Dahlin, Salming och Björn Borg.

-Zlatan är ett unikt fall eftersom han är så förknippad med sitt förnamn. Det skulle vara vilseledande om någon annan använde sig av hans namn som ett varumärke, säger Lena Törnros-Frisk.


I sin ansökan till Patentverket skriver Zlatan via sitt ombud på IMG i London, som sköter affärerna åt många av världens mest kända idrottsmän, att han ska sätta sitt namn på:

Datorprogram.

Väskor.

Kläder/fotbeklädnader/huvudbonader.

Spel och leksaker, gymnastik- och sportartiklar.

Öl, mineral- och kolsyrat vatten samt andra icke alkoholaktiga drycker.


Men några Zlatankalsonger är inte på gång. Än så länge är Zlatan inte överöst med förfrågningar från företag om att låna ut sitt namn.

- Det blir ett par erbjudanden i månaden, så här långt endast från svenska företag, säger Zlatans agent Anders Carlsson.

Zlatan har gjort reklam för sportföretaget Puma, Aftonbladet och fotbollsdatorspelet Fifa 2002. Han har dessutom ställt upp på en del kampanjjippon.

- Det ska vara produkter som han tycker om och som klubben tycker är okej, säger Anders Carlsson.
Gå till toppen