Malmö

Halalmärkt kött inte slaktat efter muslimska regler

För en muslim som köper kött garanterar halalstämpeln att köttet är slaktat enligt islams regler. Men stor del av det halalmärkta köttet i Malmös butiker är slaktat på Scan i Kävlinge, i strid med flera principer som Sveriges muslimska råd anser viktiga. Diskrimineringsombudsmannen kräver lagändring, i religionsfrihetens namn, för att halalslakt ska tillåtas.

KÄVLINGE. Lammet försöker komma undan i den lilla fållan. Men den Scananställde mannen med eltången är rutinerad. Han hittar djurets tinningar och elchockar det till medvetslöshet. Strömstyrkan är drygt två ampere – en människa kan dö av 0,03 ampere. En rännil blod tränger fram genom ena näsborren.
Scanmannen hänger upp lammet i ett bakben. En maskin lyfter det ur fållan, fram till slaktaren Sahbi Mettichi som står beredd med nyslipad kniv.
– Bismillah, mumlar Sahbi Mettichi.
Lammet ger inte ett knyst ifrån sig när slaktaren med ett kontrollerat snitt skär av halspulsådern och båda struparna. Blodet forsar ner genom golvgallret. Muskelryckningar gör att benen sparkar.
Nästa lamm är redan elchockat och på väg mot Sahbi Mettichi. Han slipar kniven på nytt. Idag ska han slakta 96 djur.
I Sverige är det förbjudet med halal- och koscherslakt, sägs det. Diskrimineringsombudsmannen kräver en lagändring. Sveriges muslimska råd kräver en lagändring. Judiska centralrådet kräver en lagändring.
Men hos Scan i Kävlinge har muslimska privata entreprenörer de senaste fem åren hyrt in sig för att slakta. Köttet säljs som halal i Malmös affärer, trots att slaktmetoden egentligen bryter mot flera regler som Sveriges muslimska råd anser nödvändiga.
I traditionell muslimsk halalslakt får man inte bedöva djuret före snittet, varken med el eller bultpistol. Djuret ska vara vänt mot Mecka. Slaktaren ska ha ögonkontakt med djuret. Ett djur ska inte kunna se ett annat djur dö.
Samtliga dessa regler bryter Sahbi Mettichi mot när han slaktar på Scan. Han rycker på axlarna och ler.
– Det viktiga är att jag säger bismillah.
Bismillah är arabiska och betyder i Guds namn. Vi noterar att Sahbi Mettichi oftast inte uttalar ordet.
– Det viktiga är att jag säger bismillah med hjärtat, säger han och gör en gest mot bröstkorgen.
Sahbi Mettichi slaktar även nötdjur hos Scan, och säljer det som halal i Malmö. Då är bedövningsmetoden bultpistol, en fem centimeter lång pistong som skjuts in i djurets hjärna.
– För mig är det ändå halal. Men en del accepterar det inte som halal.
Efterfrågan på nötkött är inte lika stor som på lamm. Kanske på grund av bultpistolen – elbedövning anses i allmänhet mer okej bland muslimer. Sahbi Mettichi säger att Malmös muslimer hellre köper halalmärkt oxkött från Danmark.
– De tror att det är mer halal än mitt kött. Jag försöker säga att det inte är någon skillnad – i Danmark bedövar de också djuren.
Idriz Karaman i Malmö är huvudimam för Sveriges 10000 bosniska muslimer. Han köper och äter själv kött som slaktats av de muslimska egenföretagarna på Scan i Kävlinge.
– Så länge det inte finns något bättre är det okej. Jag kan till och med låta mina barn äta på McDonald’s någon gång, trots att köttet inte är halal. Så länge det är hundra procent nötkött. Islam godkänner att man äter kött som inte är halal om man är tvingad, om det inte finns något annat. Bara man inte gör det regelbundet.
Att halalslaktaren på Scan inte har ögonkontakt med djuret, och att det inte är vänt mot Mecka, är inte så bra.
– Men det allra viktigaste är att slaktaren slaktar djuret i Guds namn, alltså säger bismillah, säger Idriz Karaman.
Det imamen stör sig mest på är att djuren på Scan måste bedövas.
– Det är egentligen inte korrekt. Och köttet blir mycket godare om djuret inte bedövas. Men vi lever i Sverige och får acceptera svenska lagar, säger Idriz Karaman.
Svensk lag kräver bedövning. Vad är viktigast, djurskydd eller religionsfrihet? Här har debatten stampat i minst två decennier.
Samtidigt ökar importen av koscher- och halalkött. Koscherslaktat kött som säljs i Sverige idag kommer främst från Frankrike. Halalkött importeras ofta från Nya Zeeland, där nästan allt lamm- och fårkött halalslaktas av muslimska slaktare, eftersom exporten till muslimska Indonesien och Malaysia är stor.
De kristna socialdemokraterna i Broderskapsrörelsen är en av få politiska krafter som slåss för muslimers och judars rätt att få äta svenskt halal- och koscherkött.
– Det är oerhört viktigt att alla svenskar känner att deras religion respekteras fullt ut i Sverige, så att de slipper importera sitt kött, säger broderskaparnas ordförande Peter Weiderud.
Han påminner om de antisemitiska idéer som låg bakom det svenska koscher- och halalförbudet. Förbudet tillkom 1937, efter påtryckningar från det nazistiska Tyskland, där en av Hitlers första åtgärder efter maktövertagandet 1933 var att förbjuda koscherslakt.
– Sedan har lagstiftningen visserligen modifierats. Och visst finns det berättigade djurskyddsintressen i den. Men det är ändå värt att begrunda lagens grumliga historik. Sverige ligger efter andra europeiska länder här.
I Tyskland togs förbudet bort i slutet på 60-talet: lagen från 1933 klassades som antisemitisk. Av europeiska länder har Sverige, Island, Norge, Estland och Schweiz ett totalt förbud mot slakt utan föregående bedövning.
Peter Weiderud vet att halal- och koscherslakt ter sig besynnerligt för många svenskar. Han brukar då påminna om den svenska älgjakten.
– En svensk tradition, en del av vår kultur som vi anser självklar. Men vilken kontroll över djurets lidande finns där? Ingen. Det är klart att organiserad halalslakt innebär ett bättre djurskydd än älgjakt.
Ombudsmannen mot etnisk diskriminering (DO) är inne på samma spår. DO har velat se en lagändring sedan förste DO Peter Nobels tid på 80-talet. Juristen Jamal Nijim på DO anser att det svenska förbudet mot halal- och koscherslakt är diskriminerande.
– Ska Sverige fortsätta att vara ett demokratiskt land måste vi värna minoriteters rättigheter. Det här är en sådan fråga, säger Jamal Nijim.
Men trots DO:s påtryckningar händer inget. Utredningarna i ämnet samlar damm i regeringens arkiv. Fler lär det bli. Frågan är känslig, och det är frestande för politiker att tillsätta ännu en utredning, hellre än att ta definitiv ställning.
Några enskilda riksdagsledamöter – bland dem Lars Leijonborg (fp) och Joe Frans (s) – har motionerat om att tillåta halal- och koscherslakt, i religionsfrihetens namn. Senaste motionen lades av Fredrik Malm (fp), efter valet i höstas.
– Det måste vara okej att hålla koscher eller äta halal, precis som det är okej att vara vegan, säger han.
Det är dubbelmoral, menar Fredrik Malm, att Sverige importerar halal- och koscherkött men inte tillåter religiös slakt inom landets gränser. Följden blir att det ändå äts koscher- och halalslaktat kött i Sverige, men att djurhållningen inte alls kan kontrolleras av svenska myndigheter eftersom slakten sker utomlands.
För den politiker som vill bli omvald är frågan om religiös slakt ett minfält man inte gärna ger sig ut på. Att djuren mår bättre av att bli bedövade före slakt är svårt att komma runt. Både Veterinärförbundets och Djurskyddsmyndighetens experter anser det.
Fredrik Malm sammanfattar:
– Inget parti bedömer det här som en vinnarfråga.
Jo, ett parti: Sverigedemokraterna.
Fast sd vill går i motsatt riktning, och helt förbjuda försäljning av halal- och koscherkött, även importerat. Det skulle göra det omöjligt för muslimer och judar att leva efter sin religion i Sverige, såvida de inte blir vegetarianer.
En riksdagsledamot som känner starkt för frågan är Mehmet Kaplan (mp), som när han valdes in i riksdagen i höstas avgick som presstalesman för Sveriges muslimska råd.
– Som muslim vill jag kunna be mina fem böner om dagen och äta halalslaktat kött. Det borde inte vara så konstigt, men är ofta en utmaning i Sverige idag.
Kanske kan djurrätten och religionsfriheten mötas på halva vägen, i en kompromiss? Det hoppas Mehmet Kaplan. Kompromissen heter i så fall efterbedövning, eller post-cut stunning. Den innebär att bedövningen – med el eller bultpistol – läggs omedelbart efter snittet, så att djuret slipper lida medan det förblöder.
Efter snitt-bedövning tillämpas i flera länder där islam inte är en dominerande religion. Nya Zeeland, Estland och Österrike är tre exempel. Metoden accepteras av Sveriges muslimska råd, men inte av Judiska centralrådet.
Mehmet Kaplan låter hoppfull när han talar om den senaste utredningen om religiös slakt, som landade på regeringens bord i april.
– Djurskyddsmyndigheten lämnar en liten öppning för post-cut-bedövning. Och de har vägt in religionsfrihetsaspekten. Det är ett steg framåt.
Liten öppning, säger Kaplan, och det är nästan att ta i. Så här skriver Djurskyddsmyndigheten i sina slutsatser (kursiveringarna är utredarens egna):
”Om bedövning efter snittläggning över huvud taget ska kunna övervägas, så måste effektiv bedövning läggas omedelbart efter att snittläggning påbörjats.”
Djurskyddsmyndighetens utredare har, trots studiebesök i flera länder, dock inte hittat några exempel på sådan omedelbar bedövning. Myndigheten rekommenderar därför ”väl utformade systematiska vetenskapliga studier” innan man kan ens överväga en lagändring. Fler utredningar alltså.
När Sydsvenskan försöker få en kommentar från jordbruksminister Eskil Erlandsson (c), som haft utredningen på sitt bord sedan i april, avböjer ministern. ”Han har inte ens bestämt om den ska ut på remiss”, säger en departementsanställd.
Runt fikabordet på Scans slakteri i Kävlinge väcker idén om efter snitt-bedövning bestörtning. ”Hur skulle det gå till?” frågar sig många.
– Då plågar vi djuren, tror jag, säger produktionschefen Göran Persson.
Men slaktaren Sahbi Mettichi skulle hellre slakta utan bedövning. Det blir mer korrekt så.
– Sverige borde bli mer öppet och hjälpa muslimer att slakta mer halal, säger han.
Sahbi Mettichi går ner till slaktrummet på nytt. Sätter på sig plastförklädet. Baggen Clinton anför nästa fårskock till slaktfållan. Clinton ska inte slaktas, han är i slakteriets tjänst för sina goda ledaregenskapers skull. Sitt namn har han fått för att han ”betäcker allt”.
Nästa elchockade lamm hissas upp. Sahbi Mettiehi slipar kniven:
– Bismillah.
Produktionschefen Göran Persson tittar på.
– Det ser exakt likadant ut när någon av våra anställda slaktar ett får. Skillnaden är bara att Sahbi säger ”bismillah”.
Nästa dag finns köttet från de slaktade lammen i diskarna på Mix Food på Rosengårds center, och i köttbutikerna på Möllevången. Märkt som halal. Inte helt enligt reglerna. Men tillräckligt nära för att Sahbi Mettichis kunder ska vara nöjda.

Fakta: Så lyder reglerna för halal-slakt

1. Djuret ska vara friskt och utan skador.
2. Djuret ska ha behandlats med medlidande och vänlighet.
3. Djuret ska få mat och vatten och lugnas innan det dödas.
4. Slakten skall utföras av en tränad muslim. Slaktaren skall hela tiden ha ögonkontakt med djuret.
5. Både djur och slaktare är vända i Qibla (mot Mecka).
6. Före slakt reciteras orden ”Bismillah, Allahu Akbar” (I Guds namn, Gud är större). Det innebär att muslimerna inte tar djurens liv på eget bevåg utan med skaparens auktoritet.
7. Man ska vässa slaktkniven. Kniven måste undersökas och slipas före och efter varje djur som slaktas.
8. Slaktkniven skall föras i en enda obruten rörelse.
9. Matstrupen, luftstrupen och halspulsådrorna skärs av utan att ryggmärgen skadas.
10. Blodet måste helt avtappas.
11. Ett djur få inte se ett annat djur dö.
För lamm och får skall all slakt utföras utan föregående bedövning, och man skall slakta ett djur i taget och under förhållanden som säkrar att det enstaka djuret hanteras så skonsamt och omsorgsfull som möjligt.
Källa: Sveriges muslimska råd
Gå till toppen