Ping

Så mycket trafik får vi från sociala medier

Det är väldigt mycket snack om sociala medier just nu. Även på ett gammalt tidningsföretag som Sydsvenskan. Vi diskuterar till exempel hur vi jobbar i Twitter, hur vi profilerar oss på Facebook och hur vår tv-sida på Youtube ska se ut och fungera.  Man kan fråga sig varför.
Ett svar är att det lönar sig.
Den senaste tiden har vi sett att trafiken från de sociala medierna till Sydsvenskan.se ökar. För allt fler läsare är dörren till oss inte adressen http://sydsvenskan.se eller en sökmotor, det är en länk i en blogg, i ett nätverk eller i ett forum.
Förra veckan stod de sociala medierna för 8 procent av alla besök på sajten. Nära 1,5 procent av besöken kom från Facebook som är den enskilt största inkastaren hos oss. Därefter kommer Svenska Fans, Buzz, Wikipedia och Twitter som var för sig bidrar med några tiondels procentenheter av alla besök.
Men framför allt handlar trafiken från de sociala medierna om den långa svansen. Många bäckar små blir i slutändan 8 procent av besökstrafiken.
Gå till toppen