Bil & Trafik

BMW X1

X-familjen har fått smått. Den nya lillen heter BMW X1.

ROSLAGEN. Den som gillar BMW jämför inte gärna med andra märken, möjligen bara för att se vad som är bättre med BMW.
Att sätta nya X1 mot jämnstora, små stadsjeepar som Nissan Qashqai, Volkswagen Tiguan, Ford Kuga och andra uppfattar BMW-fantasterna närmast som ett hån.
Möjligen går det att mäta den mot prestigekonkurrenterna Audi, Mercedes och i viss mån Volvo, men deras minsta skogsmullar, som också mest är stadsmullar, är större. Så att jämföra X1 med Audi Q5, Mercedes GLK och Volvo XC60 blir orättvist. Åt vilket håll avgör den som tror på sitt märke.
Nej, X1 jämförs nog helst med storasyskonen i X-familjen, X3 och X5 – och kanske den coupéliknande X6 – av BMW-folket.
Låt oss göra det – och jämförelsen är enkel:
X1 är billigare, kortare och mindre kompetent än de andra X:en. Dessutom går den att få enbart bakhjulsdriven (sDrive) för den som inte behöver eller vill ha den fyrhjulsdriven (xDrive).
Meningen med X1 är väl att ge BMW-spekulanten ett lite högre alternativ, utan att bilen är en iögonfallande stadsjeep, en biltyp som inte ligger så rätt i tiden just nu.
Men visst kan X1 när vi provar den lite vid sidan av vägen under provturen i ett gråtungt och hösttrist Roslagen.
Provbilen, en X1 xDrive 20d som förväntas bli bästsäljaren av modellen, tuggar sig fram över enklare stockar, grenar och stenar och kan förväntas klara både lite lera och snö.
Fast man får passa upp så att man inte ska passera något högt och hårt. Hasplåten under bilen är av plast – som på de flesta av dagens stadsjeep-wannabees – och ska väl ses som klädsam och för att ge intrycket av kompetens.
Annars är X1 en trivsam bekantskap på vanliga vägen och på de knixiga smågatorna i Vaxholm och Norrtälje. Tyst, välartad och lättkörd som vilken vanlig personbil som helst.
Turbodieseln på 177 hästkrafter med start-stop-funktion, som slår av motorn vid exempelvis rödljus för att spara bränsle, är som alla BMW-motorer mycket fin. Likaså den vältajmade sexstegade växellådan, som man dessutom får hjälp att hitta rätt med genom en indikator som talar om när det är dags att växla för effektivaste förbrukning.
Den ska ligga på 0,58 liter milen enligt den europeiska körcykeln. Det gör den också i blandad körning, men bilen blir betydligt törstigare i stan, där den förmodligen kommer att köras mest.
Om krocksäkerheten vet vi inget än, eftersom den inte testats i Euro Ncap. Det är dock lite oroväckande att närmaste storasyskonet X3 bara fick fyra av fem möjliga stjärnor när den testades i fjol, i en tid när så gott som varenda småbil får toppbetyg. Ska vi utgå från att X1 blir femstjärnig?
Komforten är utmärkt och bilen är rymlig för fyra, med god plats för långa ben och eventuell hatt.
BMW X1 är en bil för den som vill se bättre ut, men inte synas för mycket.
BETYGET
Köpa & äga: 3/5
Inte jättebillig, ändå konkurrenskraftigt pris. Förmodligen gott andrahandsvärde.
Köra & åka: 4/5
Personbilskänsla med viss kompetens. Mer stadsmulle än skogsmulle. God komfort. Rymlig fram och bak.
Säkerhet & miljö: 3/5
Hyfsat bränslesnål, men en bra bit från miljöbil. Varför inget hybridalternativ?
Slutbetyg: 3/5
För den som prompt vill ha en lite högre bil, men ryggar för en stor stadsjeep.

X-familjen och tre konkurrenter

• X1 mot syskonen X3, X5, X6 och tre tänkbara konkurrenter:
• BMW X1 329 000 kr
20d/177 hk, , 445 cm, 0,58 l/mil
• BMW X3 369 000 kr 
20d/177 hk, 457 cm, 0,65 l/mil
• BMW X5 520 000 
30d/235 hk, 485 cm, 0,81 l/mil
• BMW X6 539 000 kr
30d/235 hk, 488 cm, 0,82 l/mil
• Audi Q5 349 700 kr, 2,0TDI/170 hk, 463 cm, 0,67 l/mil
• VW Tiguan 316 000 kr, 2,0TDI/170 hk, 443 cm, 0,66 l/mil
• Volvo XC60 334 900 kr, 2,4D/175 hk, 463 cm, 0,70 l/mil

Körd: BMW X1 20d xDrive

Pris kronor: 329 000
Fordonsskatt kr/år: 3 638
Förmånsvärde kr/mån*: 2 346
Motor liter/hk: 2,0/177
Vrid Nm v/min: 350/1 750–3  000
Drivning: fyrhjulsdrift
Drivmedel: diesel
Förbrukning liter/mil: 0,58
Koldioxid gram/km: 153
Tank liter: 61
Sittplatser: 5
Toppfart km/tim: 205
Acc 0-100 km/tim sek: 8,4
Bromsar fram/bak: vent skivor
Växellåda: man 6 vxl
Styrning: elservo
Däck: 225/50R17

Säkerhet
Låsningsfria bromsar: ja
Antisladd: ja
Krockkuddar: 6
Trepunktsbälten: 5
Bältespåminnare: 5
Krocksäkerhet: ej testad

Övrig standard
Cd/radio: 2 300 kr
Elspeglar: ja
Elfönsterhissar: ja
Luftkonditionering: ja
Klimatanläggning: 5 700 kr
Färddator: ja
Farthållare: 3 400 kr
Regnsensor: 1 300 kr
Navigation: 20 200 kr

Mått och vikt
Längd cm: 445,4
Bredd cm: 179,8
Höjd cm: 154,5
Axelavstånd cm: 276,0
Spår fram/bak cm: 150/153
Markfrigång cm: 19,4
Vändcirkel meter: 11,8
Tjänstevikt kilo: 1 575
Maxlast kilo: 550
Släpvagnsvikt kilo: 2 000
Bagage min/max l: 420/1 350

Motoralternativ
Bensin
• 18i sDrive/150 hk 2010
• 28i xDrive/258 hk 394 000 kr
Diesel
• 18d sDrive/143 hk 288 000 kr
• 18d xDrive/143 hk 307 000 kr
• 20di sDrive/177 hk 310 000 kr
• 23d xDrive/204 hk 370 000 kr

sDrive = bakhjulsdrift, xDrive = fyrhjulsdrift.

* Fast kostnad som tjänstebil vid 55 procents marginalskatt.
Gå till toppen