Världen

MP tar strid för flygskatt

Efter askmolnet kräver Miljöpartiet en flygskatt i de rödgrönas valbudget.

De rödgröna partierna förhandlar nu intensivt om den gemensamma skuggbudget de utlovat till den 3 maj.
Vulkanutbrottet och askmolnet från Island har gjort frågan om en ny miljöskatt på flygresor brännhet.
– Askmolnet visar att det behövs alternativ till flyget i form av snabbare och mer konkurrenskraftiga tåg, säger Peter Eriksson, språkrör för Miljöpartiet. Det finns idag en slags subvention gentemot flyget i och med att andra trafikslag betalar en koldioxidskatt. Det vill vi ändra på.
Under det rödgröna samarbetet för fyra år sedan fick Miljöpartiet med sig Socialdemokraterna och Vänsterpartiet på en flygskatt. Göran Perssons regering lade ett förslag som kritiserades hårt av lagrådet. Skatten hann aldrig införas före maktskiftet 2006.
Nu driver Miljöpartiet frågan stenhårt i förhandlingarna om skuggbudgeten.
Miljöpartiet vill ha en differentierad flygskatt. Det innebär att skatten blir som högst på utomeuropeiska flygningar och något lägre inom Europa. På inrikesflyget blir skatten högst på linjerna Malmö–Stockholm och Göteborg–Stockholm, ett par hundralappar per biljett. Lägst blir skatten på flygningar till Gotland och Norrland.
Men S är skeptiskt. Inte minst med tanke på att SAS och andra flygbolag redan dras med stora ekonomiska problem.
– Det är ingen hemlighet att flygskatten inte var vårt förslag för fyra år sen, utan något vi gav Miljöpartiet i en kompromiss, säger Lena Hallengren (S), ordförande i riksdagens trafikutskott.
En av många socialdemokrater som protesterade våldsamt förra gången var Malmös kommunalråd Ilmar Reepalu. Han säger nu att han kan acceptera en flygskatt på EU-nivå, men absolut inte en skatt som införs bara i Sverige. Den skulle vara förödande från konkurrenssynpunkt, inte minst för Sturup.
– En svensk flygskatt skulle sänka Sturup, säger Reepalu.
Mellan Socialdemokraterna och Miljöpartiet finns en djup klyfta i synen på flyget.
Miljöpartiet anser att flyget har så stor negativt klimatpåverkan att allt inrikesflyg söder om Sundsvall bör avvecklas helt på sikt och ersättas med snabbtåg.
– Vi kan göra inrikesflyget onödigt. Satsar vi ordentligt på snabbtåg behövs inte flyg på kortare sträckor som Malmö–Stockholm och Stockholm–Göteborg, säger Peter Eriksson.
Lena Hallengren anser däremot att tanken på ett Sydsverige fritt från inrikesflyg är ”helt orealistiskt”.
– Visst ska varje transportsystem bära sina egna miljökostnader. Men flyget måste spela en viktig roll i vårt transportsystem i framtiden, säger hon.
Gå till toppen