Ekonomi

Hemsidesmakaren kan konsten att synas

Malmöbon Jim Westergren vet hur man gör för att hamna högt upp på Googles träfflistor med sin hemsida. Han är specialist på sökoptimering.

Bild: Foto: Linda Axelsson
För fem år sedan blev han tvåa i en världsomspännande tävling för sökoptimerare. Utmaningen låg i att vid en viss tidpunkt hamna överst på Googles träfflista med en slumpvist utvald sträng av bokstäver och siffror.
Kunskaper som varit värde­fulla när han under det senaste året arbetat med att utveckla en tjänst för tillverkning av gratis hemsidor.
Det finns redan ett stort utbud av tjänster för den som vill göra en gratis hemsida. Vad erbjuder du som inte andra har?
– Jag har inte hittat något verktyg som gör det möjligt att skapa en verkligt bra hemsida utan att du måste betala för det. Det var det som fick mig att börja jobba med en egen lösning, säger Jim Westergren.
Menar du att gratis hemsidor inte är gratis?
– Just det. Oftast gäller gratiserbjudandet bara under en begränsad tid, sedan krävs det en avgift för tjänsten. Dessutom tvingas du sannolikt leva med att hemsidan innehåller reklam du inte kan påverka.
I veckan lanserar han hemsidesverktyget n.nu. Det finns på tre språk och har hittills testats av cirka 5 000 personer, främst i Sverige.
Hans gedigna kunskaper i hur Google fungerar förmedlas också till dem som använder hans nya verktyg. Tjänsten innehåller en särskild guide i konsten att synas på Google.
– Fler och fler upptäcker hur viktigt det är att synas på nätet. En hemsida som inte klarar att hamna någorlunda högt upp genom Google är tyvärr inte särskilt effektiv, säger Jim Westergren.
Du är egen företagare och erbjuder liksom andra med hemsidesverktyg en betaltjänst vid sidan av gratisversionen. Vem är villig att betala om ditt gratis­verktyg är så bra?
– Mitt mål har varit att skapa en tjänst där gratisversionen verkligen är användbar. En bred majoritet kommer nog att nöja sig med den. Men den har sina begränsningar och för mig räcker det om fem procent av användarna är villiga att betala för premiumversionen.
Vilka är de stora skillnaderna?
– Med premium får du större bildutrymme, du kan bygga helt egna mallar och du kan byta ut n.nu mot till exempel .se om du har tillgång till ett annat domännamn. Jag tror det kan locka mindre företagare, om inte annat för att de kan byta domännamn och slipper skylta med att de använder sig av ett gratisverktyg.
Din tjänst är på tre språk, varför?
– Jag tänker mig att mina verktyg ska användas över hela världen. Då behövs det ett annat världsspråk än engelska. I till exempel Sydamerika tror jag det finns stor efterfrågan på en tjänst för gratis hemsidor.
Förutom att de inte kostar något, är de ofta enkla att skapa. Mallar ligger klara att använda och det går snabbt att komma igång och prova sig fram. N.nu har 75 olika mallar att välja på.
Andra leverantörer av gratis hemsidor är bland annat zoomin.se, infoom.se, smelink.se och webs.com.
Gå till toppen