Ekonomi19 november 2010 06:30

Gala lyfte fram värdet i personen

Viktigt att bygga upp sitt personliga varumärke.

Jessica Andersson och Frida Eriksson minglade och deltog i föreläsningar i entreprenörskap och konsten att ta betalt.Bild: Foto: Linda Axelsson
Det var något som omkring 160 företagare, de allra flesta kvinnor, fick lära sig på affärsgalan ”Mod, passion, jonglör – bli en mer affärsmässig entreprenör” som pågick under torsdagen i Rådhuset i Malmö.
– Vi riktar oss främst till kvinnor som driver tjänsteföretag och vill bidra till att entreprenörerna blir mer affärsmässiga. Många tar exempelvis alldeles för lång tid på sig innan de drar igång försäljningen på allvar och dessutom har de ofta problem med att få tillräckligt betalt för sina tjänster och produkter, säger Margaretha Elleby från Createlle, som tillsammans med Processrum, Mid­zone, Fortnox och kulturföreningen Nerv stod bakom galan.
Karriärcoachen Nina Jansdotter gav publiken råd om hur man som entreprenör skapar sitt eget personliga varumärke.
Men först måste man ha modet att göra sig synlig på olika mötesplatser samt på sociala medier som Facebook och Twitter.
– Det första du ska göra är att tänka igenom din inre personlighet samt dina bästa egenskaper, helst något som är unikt. Därefter ska du marknadsföra dig själv brett, både genom fysiska möten och via sociala medier. Men man ska komma ihåg att vare sig Facebook eller Twitter helt kan ersätta mötet människor emellan, säger Nina Jansdotter.
En modebloggare, en tidningsdrottning samt en sexolog är tre goda exempel på kvinnor som lyckats skapa starka varumärken av sina egna personligheter, enligt Nina Jansdotter.
– Blondinbella har lyckats väl. I början var det många som inte tog henne på allvar, men nu har Isabella Löwengrip lyckats bygga ett starkt varumärke kring sin person. Två andra kvinnor som lyckats är Amelia Adamo och Malena Ivarsson, som dessutom var tidigt ute med att skapa ett välkänt varumärke kring sin personlighet, säger Nina Jansdotter.
Gå till toppen