Kultur & Nöjen

Kampen om att toppa Google

Konstnären Johanna Sjödin har ett problem, och det problemet heter Johanna Sjödin. Den andra Johanna Sjödin är en frispråkig aktivist.

– Jag har varit med om att få uppdrag avbokade när folk har googlat på mig och trott att jag är hon, säger konstnären Johanna Sjödin, 23, från Malmö.
Två olika personer med samma namn slåss om att hamna överst i en Googlesökning. Det är inget ovanligt. Men i det här fallet får det ovanliga konsekvenser:
– Det var ett fint galleri som ville ställa ut mina grejer. Men så googlade de på mig, och hittade henne, säger konstnären Johanna.
Galleristen hade en släkting som hade gått i skolan med Johannas mormor.
– ”Nu ska jag inte berätta för din mormor var du håller på med”, sa han. Och: ”jag har kollat på din blogg och vill inte gärna ha med dig att göra”. Inte ens när han fick klart för sig hur det låg till var han säker på att han ville samarbeta, han ville väl inte riskera att hans kunder ska tro att jag är hon.
Johanna Sjödin är införstådd med reglerna: Alla har samma rätt till ett namn. Alla har samma yttrandefrihet. Och en person som i bloggform skriver om sexualpolitik och sitt eget sexliv får fler besökare än en konstnär med en statisk hemsida, och hamnar därför sannolikt högre i sökresultaten hos Google.
I dag har aktivisten Johanna Sjödin de sex första platserna vid en sökning, medan konstnärens hemsida blir sjunde träff.
– Hon får ju göra vad hon vill. Hon har samma yttrandefrihet som jag. Men samtidigt känns det så surt! Det känns som att hon hade kunnat vara vad som helst utom det hon är bara, då hade det gynnat mig. Och eftersom mina bilder kan vara lite erotiska ibland också … Och det skiljer inte många år på oss … Skulle jag ställa ut internationellt kan jag ju vara säker på att det blir en sammanblandning.
Sydsvenskan träffar Johanna när hon håller på med stora väggmålningar i en ny musikstudio i Malmös utkanter. För en tid sedan, när Johanna Sjödin målade Mejeriets stora raket i Lund, kom flera män förbi och skrek saker.
– Jag hörde inte riktigt, men en av dem frågade om jag inte trodde att raketen skulle se anal ut eller något sådant. En anal raket!?
När Johanna Sjödin har vernissage får hon använda sin Googlehistoria som samtalsämne. ”Lägg märkte till att vi är två med samma namn”, säger hon till sina besökare.
– Men det kan man ju inte säga till varenda människa man träffar. Jag vänder ju mig, rent krasst, ofta mot en lite äldre publik, det vill säga folk som har råd att köpa konst. Och de har kanske inte alltid förstått att det kan finnas mer än en person på internet med samma namn.
Så vad säger den andra Johanna Sjödin? Hon har aldrig varit med om att någon har sökt efter konstnären, men hamnat hos henne.
– Jag hamnar ju överst i sökningarna på grund av vad jag skriver om. Jag skriver om sex, och det är många som googlar om sex. Folk vågar vara genanta när de googlar, mycket mer än när de pratar, säger hon.
Nikke Lindqvist heter just så. Inte Nicke, utan Nikke. Det är mycket bättre för den som googlar, nämligen, att heta något mer ovanligt.
Nikke Lindqvist vet. Han är en av landets mest profilerade sökmotor­optimeringskonsulter, och arbetar med att hjälpa både privatpersoner och företag att hittas oftare och lättare via Google. Ja, och de andra sökmotorerna också förstås.
– Fast jag bytte inte namn för att sökmotoroptimera mig! Jag pluggade nordiska språk och tyckte att det här med ck, det kan man ju inte hålla på med …
Nikke Lindqvist tittar på Johanna-situationen och behöver inte tänka länge för att komma med några konkreta råd till dem båda.
– Aktivist-Johanna skulle kanske kunna bjuda på en länk till konstnären, ”söker du konstnären, klicka här”, det skulle ju inte kosta henne något. Och det kan ju för all del konstnären göra också, åt andra hållet.
Nikke Lindqvist underkänner konst-Johannas hemsida Sjodinarts.com – den är ”inte gjord för att synas”, som han säger.
En annan idé skulle förstås vara att göra en mediekupp. Vad händer om konst-Johanna målar av aktivist-­Johanna, ställer ut bilden och skickar pressmeddelanden och blir omskrivna tillsammans?
– Skriver en tidning som Expressen eller Sydsvenskan om det så kommer förmodligen den artikeln rätt högt upp, och den skulle ju i så fall reda ut vem som är vem. Samtidigt skulle det ”klustra ihop” dem, och fler länkar skulle så att säga handla om dem båda.
Så kan konstnären Johanna Sjödin konkurrera sig upp och bli etta hos Google? Nikke Lindqvist tror inte det.
– Aktivist-Johanna har ju en väldigt bred närvaro. Hon finns på sin egen blogg, hon finns på Twitter … och den egna bloggen där är väldigt stark. Men hon har också ett problem: hennes gamla blogg rankas fortfarande högre än hennes nya. Hon flyttade alltså från en adress till en annan, och det är ju inte så att man kan ta med sig sin sidrankning hur som helst.
Nikke Lindqvist engagerade sig mot Sverigedemokraterna i höstens val, och gjorde allt han kunde för att med kritiksajten Sverigedemokraterna.de ta över förstaplatsen från Sverigedemokraterna.se. Det gick – ett tag.
– Sverigedemokraterna hade gammal teknik. De byggde sin rankning på en rad dåliga gamla sajter som egentligen inte var riktigt bra sammansatta. Så när konkurrensen från min sajt dök upp, då fick de panik och tog ett gäng felaktiga beslut.
Sverigedemokraterna hade av misstag kvar ett litet stycke kod på sin sida, som direkt uppmanar sökmotorer att inte inkludera sidan i sina resultat. I praktiken försvann Sverigedemokraterna från Googles sökresultat under flera veckor – och eftersom långt över 90 procent av alla sökningar på nätet i Sverige sker hos Google blir det helt avgörande för vilken trafik man får.
Men varför googla för att hitta till Sverigedemokraterna? De flesta borde väl kunna lista ut vilken adress de har? Ja – men samma sak kan sägas om nästan alla populära sajter. Varför googlar folk ”Facebook” för att hitta Facebook? Eller ”CNN” för att hitta CNN?
Förklaringen är webbläsarens sökruta, uppe till höger, som i många fall är förinställd på att söka via Google. I den kan man skriva in en ungefärlig sökning, kanske inte ens rätt stavad, men ändå komma rätt. Adressfönstret till vänster, däremot, kräver en exakt adress.
En vagt formulerad önskan i sökfönstret är alltså ofta bättre än en mer korrekt formulerad önskan i adressfönstret. Och det är det som är förklaringen till att ordet ”google” är ett av de mest eftersökta orden på svenska Google.
– Så Sverigedemokraterna förlorade all ”söknavigering”, kan man säga. Alla som ville gå till sajten den vägen hittade alltså inget, berättar Nikke Lindqvist.
Google har nyligen ändrat i sin sök­algoritm, för att få bukt med den tilltagande mängden nonsenssajter som bara är snabbt uppslängda för att exponera lite reklam, men utan att presentera något riktigt innehåll.
– Det betyder att Google gör sitt bästa för att sortera bort sajter som inte går in djupare på sina respektive sökträffar, det Googles representanter har kallat ”grunda sajter”, shallow sites. Det borde med tiden leda till bättre sökresultat, säger Nikke Lindqvist.
Så hur ska det gå för Johanna och Johanna? Aktivist-Johanna ser en öppning:
– Om konstnären Johanna skulle be mig om att få finnas hos mig med en länk så kan vi väl säkert ordna det. Men det är ju inte säkert att hon vill synas på min blogg heller, alla vill inte det … Tidigare hade jag min blogg hos Blogg.se, och där måste man normalt betala för att sajten ska förbli annonsfri. Det behövde inte jag göra, de ville väl inte riskera att stöta sig med någon annonsör.

Google

Google har en världsmarknadsandel på internetsökningar på 89 procent, enligt färska siffror. I Sverige är siffran ännu högre.
Fler än 90 procent av alla som söker efter något nöjer sig med en länk från den första resultatsidan. Google avslöjar inte exakt hur många sökningar företaget behandlar, men de vanligaste uppskattningarna brukar röra sig runt 20 000 sökningar – per sekund.
Google gör varje år ett antal trendlistor över vilka ord som vi sökt mest på. Så här såg det ut i Sverige 2010, tvättat från porr- och sexsökningar:
1. facebook
2. youtube
3. aftonbladet
4. blocket
5. hotmail
6. eniro
7. hitta.se
8. tradera
9. expressen
10. swedbank

Sökexperten Nikke Lindqvists tips till konstnären Sjödin

”Jag skulle direkt ändra i title-taggen, det blir det som syns som rubrik hos Google. Dessutom tycker jag att Johanna bör överväga att bredda sin närvaro på nätet, kanske genom att ha en separat blogg, som kan länka in till Sjodinarts.com.”

”Jag skulle lägga till mycket mer text på alla sajtens undersidor. Det mesta som finns på sajten är i princip bilder. Sajten blir lite svår att indexera för de stora sökmotorerna då, och jag skulle säga att varken sajten eller någon av sidorna i sig är tillräckligt synlig för att Google ska ranka riktigt högt. Och så tycker jag att Johanna och Johanna skulle kunna länka till varann, för att undanröja alla oklarheter.”

Gå till toppen