Kultur & Nöjen

Malmös rykte skrämmer Hollywood

Hollywoodbolaget ville spela in en storfilm i Skåne
men ångrade sig. Anledningen: hotbilden mot judar.

I januari i år hölls ett möte i Los Angeles mellan ett Hollywoodbolag och Mikael Svensson från Öresund Film Commission, ett svenskt-danskt samarbetsorgan som hjälper utländska filmbolag som vill spela in i Öresundsregionen.
Filmbolaget sade sig vara intresserade av att leta potentiella inspelningsplatser i Malmö och Skåne till en film baserad på en bästsäljare med ett judiskt tema.
Men någon delegation från Hollywood kom aldrig hit. Istället fick Mikael Svensson i februari ett mejl om att planerna på att spela in i Skåne skrotats. Bolaget hade hört att Simon Wiesenthal Center avrådde judar från att besöka Malmö.
Simon Wiesenthal Center utfärdade varningen i december förra året, efter att amerikanska medier uppmärksammat hatbrott mot judar i Malmö. Även uttalanden av kommunalrådet Ilmar Reepalu hade väckt anstöt bland många judar.
Mikael Svensson på Öresund Film Commission blev förvånad över filmbolagets beslut.
– Jag har följt debatten, men hade aldrig tänkt att det kunde sprida sig till filmbranschen och den här typen av beslut, säger han.
Mikael Svensson vill att historien uppmärksammas men kan varken avslöja bolagets namn eller filmens titel. Än mindre vem som är regissör och vilka som är skådespelare.
– Det kan jag tyvärr inte eftersom jag skrivit på ett avtal om tystnadsplikt om detaljerna. Det är standard i branschen.
Mikael Svensson åker varje år till både New York och Los Angeles för att träffa representanter för amerikanska filmbolag. Många är nyfikna på Sverige efter de internationella framgångarna för ”Låt den rätte komma in” och filmerna baserade på Stieg Larssons Millennium-trilogi. Det har fått filmvärlden att förstå att det går utmärkt att spela in film här, med hjälp av svenska filmarbetare.
Film och tv-projekt som lockats hit är ”The American” med George Clooney och ”Wallander” med Kenneth Branagh. Till jul är det premiär för David Finchers Stieg Larsson-filmatisering ”The Girl With the Dragon Tatoo”, som spelats in i Stockholm.
Sådana internationellt uppmärksammade filminspelningar kan generera stora pengar till en region, både i form av arbetstillfällen och turism. En rapport från Cloudberry visar att bara de svenska Millennium-filmerna dragit in 90 miljoner kronor till Stockholm och Mälardalen. Marknadsföringsvärdet av regionens exponering uppskattas till 960 miljoner. Om den amerikanska Millennium-filmen blir en framgång förväntas stora turistströmmar till Stockholm.
– Sverige är på gång. För varje gång jag är i USA märker jag att folk vet mer och mer, både om vår region och om Sverige. Och man vill ju smida medan järnet är varmt, säger Mikael Svensson.
Har du träffat fler bolag som har reagerat på Simon Wiesenthal Centers varning?
– Nej, det här är första gången. Men i fortsättningen får jag ta upp det här direkt när jag pratar med amerikanska bolag, så att det här inte kommer som en överraskning för dem i nästa skede.

Mejlet från Hollywood

Sydsvenskan har sett ett utdrag ur mejlet där Hollywoodbolaget förklarar att de ställer in planerna på att filma i Skåne. Det skickades till Öresund Film Commission i februari.

Så här står det i mejlet:
”Only problem I see with this project, as well conceived as it is, being based on a best seller, is the huge problem that this being a Jewish story and that the Simon Wiesenthal center in the USA called the south of Sweden a VERY unsafe place for the Jewish community due to the large and increasable hostile community of Muslims.”

”Det enda problemet som jag ser med projektet – hur vältänkt det än är, baserat på en bästsäljare – är det stora problemet att det är en judisk berättelse och att Simon Wiesenthal center i USA har sagt att södra Sverige är en MYCKET osäker plats för judar på grund av den stora och allt fientligare muslimska folkgruppen.”
Gå till toppen