Ekonomi

Företag ska få hjälp med CSR-arbete

Organisationen Företagarna håller på att dra igång ett nätverk för att hjälpa småföretagare med deras CSR-arbete.

Att göra mer än vad lagar och regler kräver.
Så kan man kortfattat förklara CSR, corporate social responsibility, att i sitt företagande ta ett socialt, miljömässigt, ekonomisk och etiskt ansvar.
– Många småföretagare har fullt sjå att klara vardagen med order in och ut. Då kan vi hjälpa till genom att till exempel göra omvärldsanalyser så att de kan göra bättre affärer, säger Eva Ohlstenius, regionchef på Företagarna.
– Men, tillägger hon. Många arbetar redan med de här frågorna utan att egentligen tänka på det.
Det är Jessica Andersson som är ansvarig för Företagarnas CSR-projekt som drivs i samarbete med Region Skåne och Malmö högskola och ska landa i en rad olika företagsnätverk.
– Vi ska utgå från de behov företagarna har och vad de vill ha hjälp med.
Jessica Andersson menar att det är viktigt att hela företaget genomsyras av samma tro på ett ansvarsfullt arbete för att CSR-arbetet ska fungera bra.
– Man kan se en trend att fler företag verkar i sitt närområde i stället för att samarbeta med någon välgörenhetsorganisation. De anställer till exempel personer som har svårt att komma in på arbetsmarknaden eller engagerar sig i det lokala samhället.
Det finns en skillnad mellan företag som är ute efter goodwill och dem som verkligen visar ett ansvar, säger hon.
– De som vill ha goodwill kanske byter leverantör när de upptäcker något i leveranskedjan som inte är bra. De med verkligt engagemang försöker hitta lösningar på problemet.
Hon tror också att CSR-initiativen i framtiden kommer från de anställda i större utsträckning än nu när det oftast är ledningen som bestämmer.
– De unga ser ingen konflikt mellan att tjäna pengar och göra gott, tvärtom är det en del av deras engagemang, säger Eva Ohlstenius.
Gå till toppen