Ekonomi

Facebookforskare kritiseras

”Sveriges största Facebookstudie” har mött mycket kritik sedan den publicerades i veckan. ”Inga konstigheter”, menar en av forskarna bakom den.

Bild: Arkivfoto: Paul Sakuma/AP
”Facebook sprider olycka” var en av rubrikerna i veckan, när två doktorander och en kommunikationsstrateg presenterade ”Sveriges största Facebookundersökning”.
Med slutsatsen att ju mer tid vi spenderar på Facebook desto mindre lyckliga är vi, väckte rapporten uppmärksamhet. Flera kritiker ifrågasatte hur riktiga slutsatser som kan dras av studien, som gjordes som ett event på Facebook. Forskargruppen bjöd in sina vänner på Facebook, som i sin tur bjöd in sina vänner, som ett kedjebrev tills drygt 1000 personer svarat på en enkät.
Något slumpmässigt urval handlade det aldrig om.
– Kritiken som vår studie har fått är riktig men överdriven. Vi har gjort ett ”bekvämlighetsurval” och det är inga konstigheter, det är vanligt när man närmar sig ett nytt forskningsområde. Däremot är det en brist som vi är medvetna om, säger Leif Denti, en av de två doktoranderna i psykologi som ligger bakom studien.
Enligt Denti är ”bekvämlighetsurval” vanligt förekommande i samhällsvetenskapliga studier. Han tror också att det hade blivit svårt att göra ett bra slumpvist urval till den här studien eftersom det enligt honom inte finns tillräckligt mycket kunskap om exakt vilka som använder Facebook i Sverige.
Hur säkra kan ni då vara på era slutsatser?
– Hyfsat säkra. Det är ett relevant resultat, särskilt när det gäller sambandsslutsatser som att de som facebookar mycket är mindre lyckliga. Det behöver man egentligen inte ett slumpmässigt urval för att få fram resultat om, i alla fall inte enligt praxis i den psykologiska forskningslitteraturen.
– Däremot blir slutsatser av typen att ”x procent av svenska Facebook-användare är så eller så” skakigare. Där skulle man helst ha ett bättre urval, och det skriver vi också i rapporten.
Leif Denti menar att tidigare studier, som en amerikansk från förra året, har haft ett sämre urval men ändå fått stort genomslag i bland annat svensk media.
– De studierna baseras på college-studenter i övre tonåren så jag vill hävda att vår studie har ett bättre urval, även om det inte är det bästa.
Doktoranderna Isak Barbopoulos och Leif Denti gjorde studien ”Sveriges största Facebookundersökning” tillsammans med Ida Nilsson, en kommunikationsstrateg vid en reklambyrå, och fem studenter från Skövde.
Eftersom studien är publicerad på universitets sajt och skriven som en akademisk uppsats är det lätt att tro att detta handlar om universitetets forskning. Men vid Göteborgs universitet förnekas rapporten.
– De har gjort detta vid sidan av sina doktorandstudier, säger professor Anders Biel, prefekt vid psykologiska institutionen vid Göteborgs universitet.
Prefekten för psykologiska institutionen påpekar att undersökningen inte har någon koppling till Göteborgs universitetet, mer än att de två doktoranderna studerar där. Det finns exempelvis ingen handledare till undersökningen.
– De får ju gå ut och presentera undersökningen i sina egna namn. Men den är inte finansierad via universitetet, säger professor Anders Biel.
Varför gjorde ni det inte i institutionens regi?
– Jag tror inte det skulle finnas pengar till det – det här ligger utanför budget. Dessutom forskar jag och Isak på andra saker, säger Leif Denti.
Vem finansierade studien?
– Utöver arbetstiden har den inte kostat mer än några tågbiljetter till Stockholm, dem betalade jag med egna pengar.
Kommunikationsstrategen Ida Nilsson kom med i undersökningen under analysstadiet.
– Leif Denti och Isak Barbopoulos behövde någon som var duktig på sociala medier och hade det som passion, säger Ida Nilsson. Jag har varit med i diskussionerna om resultatet och hur vi kunde dra slutsatserna. Jag har skrivit en del av rapporten.
Leif Denti berättar att byrån som Ida Nilsson arbetar på också hjälpte till med undersökningens grafiska presentation.
– Men jag kontaktade Ida om det här innan hon jobbade på reklambyrån, säger Leif Denti.
Den mest uppmärksammade slutsatsen i undersökningen var kopplingen mellan tid på Facebook och ett lägre välbefinnande.
– Vi vet inte om det är Facebook som gör oss olyckliga. Antingen spenderar man tid på Facebook för att få bekräftelse eller också ger Facebook en illusion av att alla andra har ett bättre liv än man själv. Vilket av de två alternativen det är ska vi ta reda på i studie två, säger Ida Nilsson.
Det är bara en av sakerna som utredarna vill titta närmare på i en fortsättningsstudie senare i år.
– Vi såg också att män provocerar mer än kvinnor i sina uppdateringar, det vill vi gärna förstå. Och så hade det varit intressant att veta vad folk väljer bort när de är så mycket på Facebook, säger Leif Denti.
Kommer ni att använda samma urvalsprocess då?
– Det vet jag inte än. Vi har snackat om att samarbeta med något institut, då kan vi få fram ett bättre urval.
Mer:
Brit Stakston på kommunikationsbyrån JMW kritiserar studien
• Mikael Zackrisson på konsultbyrån Inuseful kritiserar studien
Niclas Strandh, bland annat också på kommunikationsbyrån JMW, kritiserar studien
Podcasten Maktministeriet om undersökningen och medias rapportering kring den
DN:s artikel ”Facebook sprider olycka”
Gå till toppen