Ekonomi

Hoppas växa till tio

Det senaste tillskottet i den skånska kommunikationsbranschen heter Lite Attention. Byrån, som startade i mars, har redan fem stora kunder och en målsättning att vara tio personer på kontoret innan årsskiftet.

Lite Attention startade i mars och har redan flera stora kunder.Bild: Foto: Jenny Leyman
– Det behövs en spelare som oss i Skåne. Den breda kompetensen som vi har ser jag inte hos någon annan här, säger Malin Wikerberg.

Hon syftar på sin egen och medgrundarna Linda Renulf och Lina Anderssons erfarenheter av både den nationella och den internationella marknaden samt av kundsidan. Själv har Malin Wikerberg varit i branschen sedan hon var 21 år och jobbat på tre kommunikationsbyråer i Stockholm, tre i Malmö och en i London.

– Vi ser vårt koncept som gångbart både nationellt och internationellt. Att vi sitter i Malmö beror bara på att vi gillar att bo i Skåne, säger Malin Wikerberg.

Byrån hyr ett rum i ett kontorshotell på Västergatan med högt i tak och plats för ett dubbelskrivbord. På ena sidan bordet sitter projektledaren Linda Renulf och på andra sidan kreatörerna Malin Wikerberg och Lina Andersson. Malin och Lina träffades när de jobbade på The Fan Club i Malmö.

– Vi har en stark teamkänsla. Viljan att starta byrå har funnits länge men jag har saknat en bra strategisk projektledare, berättar Malin Wikerberg.

Först förra sommaren skedde mötet hon väntat på. Då rekryterades Malin Wikerberg till Hilanders Kitchen och träffade Linda Renulf.

– Vi klickade direkt och under hösten tog konceptet form.

Avskedsansökningarna lämnade de in i januari och i slutet av mars fick Lite Attention sin F-skattsedel. Nyföretagaroro och sjudagars-arbetsveckor till trots, har Malin Wikerberg hittills inte ångrat valet att starta eget.

– Att gå till jobbet och ha valt människorna man jobbar med är fantastiskt. Jag har längtat efter detta väldigt länge, efter en arbetsplats med fokus både på jobb och på att ha roligt.
Lite Attention beskriver sig som en fullservicebyrå som kan leverera till alla typer av kunder och via alla kommunikationskanaler.

– Men vi gör det med hjälp av vårt nätverk. Vårt breda nätverk av kreatörer, produktionsledare, digitala partners, fotografer och produktionsbolag är en av våra största styrkor som gör att vi kan expandera vår byrå snabbt.

På golvet står fem svarta shoppingkassar med märkeskläder från Outlet Syd. De ska iväg och plåtas senare under dagen. Outlet Syd är kund till byrån sedan två veckor tillbaka efter att vd, Marcus Stolt, läst om Malin Wikerberg i tidningen.

Andra kunder har Lite Attention fått genom redan upparbetade kundrelationer från grundarnas tid på andra byråer. Där ingår såväl en restaurang som några av livsmedelsföretaget Procordias varumärken. Oavsett kund, kanal och budget skapar Lite Attention sin kommunikation enligt samma modell.

– Vi tänker hela tiden utifrån valbarhet och skapar ett tonläge som man kan använda i alla kanaler, i allt mellan butikskvitton och event.

Malin Wikerberg har en mångfaldigt prisad karriär. Bara 25 år gammal hade hon fått åtta nomineringar och vunnit två silverägg på Guldäggsgalan. Sedan dess har vinsterna fortsatt att trilla in. Bland annat fick hon pris för tidningen The Observers egenannonser när hon jobbade i London.

– Att vinna priser är en egoboost som kreatör, men fokus är alltid på att skapa bra affärer för kunden, säger Malin Wikerberg.

Hon är övertygad om att priserna kommer att komma för Lite Attention också.

– Vi gör reklam som sticker ut och skapar så mycket uppmärksamhet som möjligt för varje krona.
FAKTA/Lite Attention
Kommunikationsbyrå i Malmö startad i mars i år.
Samarbetar med bland andra UMG Event- och Retail och Monterosa.
Felix, Ekströms, Önos och Haldex är några av kunderna.
Byrånamnet är inspirerat av accessoarvarumärket ”Lite Kalabalik” som Malin Wikerberg och Lina Andersson driver ihop.
Gå till toppen