Sverige

Smartphonen kan göra små barn smarta

Filmer, ljud, spel och pussel – en smartphone är rena rama smörgåsbordet för den uttråkade treåringen. I lagom dos kan spelandet främja det lilla barnets utveckling, tror forskare på området.

Jennie Sandberg låter ettårige sonen Frank leka med sin smartphone. ” Det är inte i utbildningssyfte än. Utan mer för att han ska ha något att göra”, säger hon. Foto: Christine Olsson/SCANPIXBild: Christine Olsson/SCANPIX
– Det är inte i utbildningssyfte än. Utan mer för att han ska ha något att göra, säger Jennie Sandberg som har lånat ut sin smartphone till ettåriga sonen Frank.
I USA kallas det ”the pass-back effect” – fenomenet att föräldrar skickar över sina smartphones till barnen, som sysselsättning under en långtråkig bilresa exempelvis. Enligt Stiftelsen för internetinfrastruktur (.SE) är det nästan uteslutande spel och videos som de yngsta ägnar sig åt. I ettåriga Franks fall är det djur med läten som roar på skärmen.
Eftersom fenomenet är nytt och outforskat är det svårt att säga något säkert om hur de små barnen påverkas av smartphone-användningen. Men utifrån vad som är känt om datorspel generellt kan de ”pass-backande” småbarnsföräldrarna vara lugna.
– Mycket tyder på att spelande i lagom doser har positiva effekter, säger Ulf Dalquist, forskningsansvarig på Statens medieråd.
Professor Hans Forssberg, föreståndare för Stockholm brain institute vid Karolinska institutet, är av samma uppfattning. Förutsatt att barnen inte exponeras för våldsamma spel eller att spelandet tar över tillvaron och ersätter umgänge med familj och kompisar tror han att användningen kan vara utvecklande.
– I många fall är det nog väldigt konstruktiva spel där du dels ska lära sig koordination, alltså fingerfärdighet och snabbhet. Sedan tränar du också kognitiva funktioner, som uppmärksamhet eller minnesträning, säger han.
Appar som riktar sig särskilt till småbarn finns det gott om och många appar för barn marknadsförs också som utbildande.
– Jag har en känsla av att spelföretagen är väldigt ambitiösa och vill göra det här till ett pedagogiskt verktyg, säger Hans Forssberg.
Gå till toppen