Ekonomi

Många vill ge till riskkapitalister

Riskkapitalbolaget Framtidslyftet med säte i Malmö inleder sin första investeringskampanj i två tillväxtbolag. Sedan starten i höstas har antalet privatpersoner som skänkt pengar till Framtidslyftet dubblerats.

– Planen är att vi ska göra tre till fyra investeringar varannan månad från och med nu, säger Mats Johansson, vd på Framtidslyftet.
Framtidslyftet är en helt ny form av riskkapitalbolag vars målsättning är att skapa engagemang och kunskap hos allmänheten om företagande. Bolaget placerar nämligen gåvor från privatpersoner i nystartade bolag med tillväxtpotential.
Hittills har knappt 400 privatpersoner skänkt pengar till riskkapitalbolaget som startades i oktober förra året. Därtill har cirka femton företag och organisationer bidragit med råd, resurser och pengar.
– Vårt fokus är att få fram fler superduktiga svenska exportföretag. En bit i det är att investera i dem men vi vill inte bara bygga en kapitalbas åt såddföretagen utan vi vill även bygga insikten, kunskapen och entusiasmen för nyföretagande så brett som möjligt, säger Mats Johansson.
De två första bolagen som Framtidslyftet väljer att placera pengar i, och för vilka de nu inleder den första investeringskampanjen, är Malvacom i Blekinge och Fanchinima i Uppsala. Malvacom utvecklar ett system som ska göra så att alla tillämpningsprogram för mobiltelefoner, exempelvis appar, fungerar på samtliga mobilplattformer och Fanchinima gör det möjligt för privatpersoner att skapa animerad film.
– I båda fallen är Innovationsbron med som offentlig investerare och vi investerar på samma villkor. Den eventuella vinst som vi får ut av investeringen går tillbaka in i Framtidslyftet och återinvesteras i andra bolag, säger Mats Johansson.
Privatpersoner bestämmer själva vilket av Framtidslyftets utvalda bolag deras skänkta pengar ska gå till. Totalt investerar riskkapitalbolaget mellan 250 000 och en miljon kronor i varje bolag men eftersom Framtidslyftets investeringar görs tillsammans med både affärsänglar och offentliga såddfinansiärer som Almi och Innovationsbron har de utvalda bolagen tagit emot sammanlagt nästan fyra miljoner kronor vardera.
– För varje krona som vi stoppar in i bolagen är det sex till tio kronor som går in i bolagen, säger Mats Johansson.
Han förväntar sig en stor tillströmning av privata givare när investeringskampanjerna för de första bolagen nu inleds. Enligt honom innehåller Framtidslyftets mejllista nästan 3 000 namn på privatpersoner som visat intresse för bolaget och därtill förs en aktiv dialog med 30 bolag.
– Vi har mycket folk som sitter på läktaren men inte har stoppat in pengar ännu utan sagt att de väntar tills vi har bolag som de kan investera i. Nu drar vi igång på allvar, säger Mats Johansson.
Gå till toppen