Huvudledare

Ledare: Bilismen hör framtiden till

Bilen blir ofta förtalad i den politiska debatten. Men den hör framtiden till. Det är utsläppen - inte biltrafiken – som starkt måste begränsas.

Bilen satte fart på Sverige.Bild: Arkivfoto: HO 2003
Det var en särskild dag igår. Här och var firades Bilens dag, som instiftades 2010 av Motorbranschens riksförbund, MRF, med flera.
Något att fira?
Nog kan det tyckas att ännu en bemärkelsedag är det sista Sverige behöver. Men å andra sidan: i en tid då till och med kanelbullen har ett eget datum i almanackan, så varför inte bilen? Som MRF påpekar har den svåröverskattad betydelse för rörligheten i samhället, vilken i sin tur är avgörande för medborgarnas frihet och välstånd.
Nej, det är inga överord. Att det kan låta så beror enbart på att bilismen lätt tas för given.
Svenskarna reser dagligen 255 miljoner kilometer med bil. Säkert hade en del av dessa resor kunnat göras lika bra – eller bättre – med cykel eller kollektivtrafik. Men trots att bilismen ofta förtalas i den politiska debatten, främst på grund av sin klimatpåverkan, finns det skäl att även begrunda detta trafikslags enorma förtjänster.
Bilismens genombrott var tveklöst något av det som satte allra störst prägel på förra århundradet. I Sverige slog den igenom på allvar på 50- och början av 60-talet.
Tidigare statsminister Göran Persson (S) har målande beskrivit hur han som barn åkte på utflykt i familjens första bil. Den timslånga resan gick från Vingåker till Harpsund i hopp om att få en skymt av landsfadern Tage Erlander (S).
Anekdoten må vara typisk för Göran Persson – otaliga är de som kan berätta om hur de kring samma tid blev bilburna och började göra resor av ett slag som tidigare inte hade blivit av. Vyer vidgades, möten möjliggjordes. Bilen förändrade folks syn på avstånd och därmed deras liv.
Idag är 60 procent av befolkningen helt eller ganska beroende av bil för att få vardagen att gå ihop. Över fyra miljoner personbilar rullar på gatorna och 2,7 miljoner svenskar tar sig dagligen med bil till jobb eller studier.
Som i bilbranschens gamla slogan:
"Utan bilen stannar Sverige."
Ett slitet budskap, men sant. Därför är det också viktigt att framkomligheten på vägarna inte försummas under infrastrukturpolitikens tilltagande – och välbehövliga – fokus på järnväg.
Det är ett stort problem att dagens bilism bidrar till växthuseffekten. Men det är de klimatförändrande utsläppen som måste minskas rejält – inte bilismen.
Regeringens ambition är att den svenska fordonsflottan ska vara oberoende av fossila bränslen till 2030. Och med de landvinningar som nu görs på det fordonstekniska området finns gott hopp om att målet ska kunna nås.
Värd att fira eller inte – bilen har framtiden för sig. Även om fossila bränslen snart blir historia.
Gå till toppen