Bil & Trafik

LASSE HOLMSTRÖM: Välj rätt däck för rätt årstid

Varje gång polisen, Trafikverket och däckbranschen har sina däckrazzior blir resultaten nedslående:
Många kör med vinterdäck på sommaren.

Inte så bra eftersom gummiblandningen i vinterdäcken gör dem sladdriga och trafikfarliga när det blir varmt. Väghållning och bromssträckor påverkas negativt.
Vid den senaste sommardäckrazzian, som genomfördes augusti-september 2011, hade 3,9 procent vinterdäcken kvar på bilen.
Många fortsätter att köra med sommardäck på vintern.
Samma sak där: gummiblandningen i sommardäcken gör dem hårda och trafikfarliga när det blir kallt.
Vid den senaste vinterdäckrazzian, som gjordes januari-mars i år, hade 0,9 procent sommardäck på bilen, trots att det var vinterväglag när kollen gjordes. I Malmö var andelen 3,7 procent.
Om vi utgår från att den siffran gäller hela beståndet på 4,4 miljoner bilar betyder det att det finns 40 000 bilar där ute som trots snö och is på vägarna kör med sommardäck.
Hade kollen gjorts första vinterdagen tror jag siffran varit betydligt högre, inte minst i Skåne där många väntar länge, ofta för länge, med att lägga på vinterdäcken. Med förhoppningen att vintern ska vara över på någon dag. Det är den sällan. Och den brukar komma tillbaka.
Alla tester visar att sommardäck är värdelösa på vintervägar, speciellt på isiga vägar som det ofta blir här nere där den svarta, lömska halkan lurar när det är runt nollan.
Greppet blir sämre.
Bromssträckan blir mångfalt längre än med vinterdäck, speciellt dubbade vinterdäck.
I tabellen under krönikan kan du se vilka däck som passar bäst på vilka vägar. Facktidningarnas däcktester visar också att däck som är framtagna för nordiska förhållanden klarar sig bäst på våra vintervägar.
Och däcktestarna är eniga om att Continentals och Nokians vinterdäck är bäst, som vi skrev om den 27 oktober när jag gick igenom de största vinterdäckstesterna i år.
De är lite dyrare, men kan betyda skillnaden mellan liv och död eller svårt skadad om olyckan är framme.
Gå till toppen