Bil & Trafik

Vintercykling

Snön har kommit. Fantastiskt! Vintern måste vara en av de bästa tiderna som finns för cykling. Att rulla fram tyst och njuta av den omgivande snön när trötta bilister kämpar med istäckta och immiga rutor och fotgängarna slaskar runt på trottoarerna. Nja, jag kanske tar i lite, med faktum är att det finns rätt många fördelar med att cykla oavsett vilken årstid man väljer.
Vintercykling. Bilden är från cykelguiden.nu
Vintercykling har sin charm. Visst, det biter lite i kinderna ibland och de flesta kommuner har inte riktigt kommit underfund med hur man ska hantera snöröjningen kring cykelinfrastrukturen. Nä, nu låter jag bitter och negativ, det är inte meningen. Cykling på vintern är faktiskt på det hela taget ganska trevligt. Fyra fördelar med cykling som jag brukar framhålla, finns även på vintern och faktiskt är de ytterligare lite bättre under denna årstid. För det första är det fortfarande ekonomiskt fördelaktigt, både för den privata plånboken och för samhället. När jag tänker efter är det nog mer ekonomiskt under vintern eftersom förbränningsmotorerna funkar sämre när det är kallt och grova däck snurrar med större friktion. Dessutom är snöbekämpningen på cykelinfrastrukturen inte i närheten så kostsam som för vägnätet (precis som underhållet överlag). För det andra är det ju miljövänligt, precis som vanligt, ur ett ekologiskt perspektiv, men även ur trafikmiljö-, säkerhets- och trygghetsperspektiv. För det tredje är cykling överlägset snabbare inne i stan. Cykeln är fortfarande mycket smidigare att ta sig fram med. Visst, det går lite långsammare att ta sig fram p.g.a. av snön, men detsamma gäller för all trafik. För det fjärde är det hälsoaspekten. Denna försvinner inte för att det är vinter, snarare tvärtom. På vintern tenderar vi att hålla oss mer inomhus och stillasittande och den stundande julen är kanske inte känd för att erbjuda den mest hälsosamma kosten. Här kommer givetvis den dagliga cykelturen göra underverk och det kommande nyårslöftet om att börja cykla till jobb är perfekt.
Det självklara samtalsämnet inom cykelkretsar är ju dock snöbekämpningen på cykelbanorna i vårt avlånga land. I dessa dagar kan man ju tro att allt är fröjd och barmark på cykelbanorna eftersom varenda kommun idag vill titulera sig som ”cykelstad”. Så är det ju tyvärr inte. Jag skulle vilja säga som så här, det är nu agnarna skiljs från vetet. Jag har sett bilder från Stockholm, det är samma katastrof som cykelinfrastrukturen i stort och i Lund är det ren isgata på alldeles för många cykelbanor. Jag har hemska minnen från tiden då jag cykelpendlade mellan Malmö och Lund. Dessa är inte unika på något sätt, tyvärr är det lika illa överallt. Hur är det i Malmö då? Sveriges cykelstad två år i rad? Jo, jag får nog säga att så länge man håller sig på de lite större cykelbanorna funkar det bra, men så fort man kommer ut på smågatorna som ingår i cykelnätverket blir jag mörkrädd. Att man inte bygger cykelbanor överallt förstår jag. Något jag dock har varit kritisk till i många år är att man anser att cykelinfrastrukturnätverket kan knytas samman med små bilgator. Inte för att det är en dålig idé, tvärtom ganska effektiv, men på vintern blir det extra tydligt att man inte tar det hela vägen. Cykelbanorna prioriteras, det är inget snack om det, men det hjälper föga när man tvingas ut på smågator som ligger väldigt långt ner i prioriteringen för snöröjning. Det innebär att helheten för cyklister blir riktigt dåligt. Situationen på smågatorna är den värsta möjliga med spårig snö som fryser till under nätterna och gör det i princip omöjligt att cykla. Resultatet blir att jag, återigen, gärna håller mig på de större bilvägarna hela tiden. Här vet jag att snön är borta och jag vet också att jag har ett sammanhängande vägnät att följa.
Hur ser vintergatan ut på din dagliga cykeltur? Funkar snöröjningen bra? Känner man sig prioriterad som cyklist?
Cykla aktivt!
Gå till toppen