Familj

Från turnerande musiker till artistagent

Lundabon Annika Westman är basisten som sadlade om och blev agent åt andra artister. Sedan bortåt tio år har hennes elbasar det lugnt och skönt.

Annika Westman ställde undan elbasen och använder nu sina musikererfarenheter till att vara agent åt andra artister.Bild: Amelie Herbertsson
Musiker lägger massor av tid på att lära sig spela. Men inget säger att de är lika vassa på att sälja in sig och ragga spelningar.
Alltså behövs mellanhänder – agenter. Och inte skadar det om agenten själv har varit i spelsvängen.
– Jag känner villkoren in i minsta detalj, säger Annika Westman. Jag vet vad som är en rimlig tidsplan och att man till exempel aldrig ska gå rakt upp på scenen när man just har svalt sista tuggan mat.
Och så konstaterar hon med ett skratt att det i alla fall finns ett plus för musikern med att allt går åt pipan – att väl stå på scenen blir då extra härligt.
– Enda sättet att försörja sig idag för en musiker är att spela mycket ute, eftersom skivor inte säljer så mycket längre, mest just vid konserterna. Eller också blir de musiklärare, men då hinner de inte ägna så mycket tid åt sin egen musik.
Som agent håller sig Annika Westman inom genrerna jazz, världsmusik/folkmusik och blues och assisterar både svenska och danska och internationella artister, här och ute i Europa. Hon får dem inbokade och lägger sedan pussel med flygbiljetter och hotellbokningar. Detta har varit hennes huvudsyssla i åtta-nio år nu, men på senare tid har det blivit betydligt tuffare att fixa spelningar åt artister.
– Man får ligga på för att märkas i artistströmmen, som jag skulle säga har fördubblats på bara några år. Fler band konkurrerar och de vässar sina metoder.
Annika Westman tar sig an artister vars musik hon själv känner något för. Sedan bör artisten också ha hunnit en bit på väg redan.
– De konsertbokare som jag brukar kontakta vet att mina artister håller en viss kvalitet.
Datorer och ny kommunikationsteknik underlättar agentjobbet. Annika Westman behöver inte längre skicka lp-skivor med post över Europa, som när hon spelade själv. Nu räcker det med att mejla en länk till Soundcloud där det aktuella bandets musik ligger.
– På den tiden när jag var aktiv musiker kunde man hitta en folder från någon lokal klubb under en turné i exempelvis Tyskland. Man ringde upp klubben, fick veta att ”bokaren kommer klockan ett” och såg så dags till att stanna bussen på en bensinstation vid Autobahn för att få tag i en telefon. Men å andra sidan konkurrerade inte så många om gigen då.
Publiken är kräsnare numera, konstaterar Annika Westman.
– Allt ska vara gratis. 50 kronor för levande musik är ok, men inte 100. Ifall det inte handlar om någon kändis, då är 500 spänn ingenting.
Hon är en eldsjäl med stark drivkraft och tycker om att jobba med jazz som kan vara intressant även för icke-jazzmänniskor. Ett mål är att den här musiken ska nå ut till en bredare allmänhet och inte drunkna i floden av schlager, pop och ”kändismusik” som dominerar media.
Och när en av Annika Westmans artister når framgång, som den norske saxofonisten Marius Neset, känner hon sig stolt. Samtidigt är agentjobbet så tidskrävande att hon tvingas tacka nej till nästan alla förfrågningar från nya band.
Själv växte Annika Westman upp i Barsebäck och Hofterup och gick i skola i Landskrona och Lund. Efter ett sommarjobb som tolvåring kunde hon, Dylanälskaren, köpa sin första gitarr. 1974 startade Annika och några kompisar en musikförening i Lund (först under namnet Bönan gror, senare som Lunds musik- och hantverkshus). Man arrangerade en alternativ karneval i Stadsparken, med Peps Persson, Blå tåget och Kebnekaise och bandbokaren inuti Annika Westman vaknade.
Efter en flytt till Göteborg samma år började hon spela elbas och kom så småningom med i sångaren George Clemons (släkting till Clarence C) grupp. De två gifte sig, tillbringade några år i USA, återvände hit och spelade ihop till mitten av 1990-talet. Efter skilsmässa flyttade Annika Westman till Lund och började jobba på Tetra Pak. Då hade hon under femton år turnerat intensivt först i Skandinavien och senare i Europa.
– Det var slitigt de sista åren och en lättnad att sedan upptäcka att jag inte måste spela. Därefter blev det mest jam. 1997 föddes min dotter Alice och fram till 2003 ägnade jag mig inte åt någon speciell musikverksamhet.
Annika Westman är också utbildad journalist och frilansade under en period som musikskribent. Hennes mor var den kända kärnkraftsmotståndaren Ann-Marie Westman och dottern beskriver sig som mer samhällsengagerad än någonsin i dag.
– Jag skulle vilja engagera mig i en ny rörelse mot dagens starka kommersialism. Så mycket i dagens samhälle får mig att vilja göra något mer, att använda ordets makt.

Annika Westman

Är: Agent och promotor åt artister med jazz-, blues- och världsmusikinriktning. Även bokare för festivaler, till exempel allhelgonajazzen på Grand i Lund.
Var tidigare: Turnerande basist, inte minst under femton år i Sverigebaserade King George Band.
Bor: På Väster i Lund med dottern Alice, 15 år, och katten Sötnos.
Aktuell: Fyller 60 år den 19 mars.
Gå till toppen