Malmö

Halv miljon gillar skyltdocka

Över en halv miljon människor gillar den på Facebook och siffran ökar snabbt. Läs om hur bilden på skyltdockan från Malmö sprids över världen.

Den fylliga skyltdockan har inte bara delats på Facebook utan även uppmärksammats av internationell media som Daily Mail, Fox News och Today. Bilden hyllas för det sunda ideal den förmedlar och många av de som har kommenterat den runtom i världen eftersöker liknande skyltdockor där de själva bor.
Historien börjar dock i Malmö. På Åhlens City 23 oktober 2010. Rebecka Silvekroon tog fotot som hon la upp på sin blogg med kommentaren "Skyltdockan till höger påminner ju faktiskt om en riktig människas storlek. Så fint!".
I det korta blogginlägget kritiserade hon också trådsmala skyltdockor som hon hade sett på H&M samma dag.
– Jag la bara upp bloggposten lite snabbt med min mobil. Den fick ingen särskild respons då, säger Rebecka Silvekroon.
I fredags fick hon ett mejl från en dansk tidning som vill publicera bilden. Någonting hade hänt.
Två och ett halvt år efter att bilden togs, i tisdags närmare bestämt, hade gruppen Women's Rights News lagt upp den på sin Facebooksida. I skrivande stund har över 60 000 personer gillat den.
– Någon som inte kan svenska måste ha sett bilden och lagt upp den för där stod att skyltdockorna kom från H&M, säger Rebecka Silvekroon.
När bilden började uppmärksammas i veckan förnekade H&M all kännedom om dockan, som ju inte var deras. Snart skrev Washington Post att fotot var en bluff.
– Det är det enda tråkiga med det här. Jag fick mejla till dem och förklara att det visst var på riktigt, säger Rebecka Silvekroon.
Ännu hade spridningen av bilden dock inte lagt i överväxeln. Riktigt viral blev den först när den kanadensiska radiokanalen HOT 105.5 delade den på sin Facebook-sida i fredags. På bara två dagar har den gillats av över en halv miljon människor som därmed stöder en uppmaning från kanalens redaktion att alla butiker borde ha skyltdockor i större storlekar. Att budskapet är det viktiga är uppenbart. Även HOT 105.5 anger felaktigt att skyltdockan är fotograferad på H&M.
Den aktuella skyltdockan finns fortfarande kvar på Åhlens i Malmö. Den enda skillnaden är att den för tillfället bär beiga underkläder.

– Vi har samma sorts docka i alla våra varuhus, säger Ann Almqvist, varuhuschef på Åhlens City i Malmö.

Exakt var skyltdockan är tillverkad kan Ann Almqvist inte svara på.
– Men jag vet att vi är den enda kedjan i Sverige som har den.

För Rebecka Silvekroon har det blivit en annorlunda helg. Under söndagen har bland annat Wall Street Journal och en fransk nyhetskanal hört av sig med intervjuönskemål. Även på hennes egen blogg har besökarantalet rusat i höjden.
– Det är tragiskt egentligen att folk i USA, Storbritannien och Italien tycker att det är en så stor grej. Men nu kanske det kan få andra butiker att följa efter, säger Rebecka Silvekroon.
– Jag hoppas att jag kan hålla liv i den här debatten på något vis.
Gå till toppen