Sverige

Systembolaget stoppar nakenöl

Systembolaget vill inte ha några tecknade nakna kvinnor i sortimentet. Etiketten på flaskan är blank när till det danska ölet Lust börjar säljas i maj.

Den svenska etiketten till vänster, den danska originaletiketten till höger.Bild: Foto: Anders Fagerström
Den borttagna bilden sitter på ölsorten Lust, som ingår i ölserien sinner series med sju smaker – en för varje dödssynd. Lust är av typen sött, belgiskt ale.
Etiketternas design i serien varierar. Vrede är en arg bock, Lättja lik en karaktär från åttiotalsfilmen The Goonies. Lust, däremot, är bara svart. I varje fall i Sverige. Den tecknade kvinnan i ett badkar är raderad från den danska originaletiketten.
– Jag tycker kanske att det är gammeldags regler i Sverige. Det ska inte vara pornografiska avbilder på en öl men det tycker jag inte det är här. Jag tycker att lagen är lite hård, säger Morten Valentin Lundsbak, en av två bröder som äger Amager bryghus.
Systembolaget hänvisar till alkohollagen, som säger att vid "marknadsföring av alkoholdrycker till konsumenter ska särskild måttfullhet iakttas".
Lennart Agén, Systembolagets presschef, förklarar först beslutet i ett mejl till Sydsvenskan:
"I det aktuella fallet är vår bedömning utifrån ett helhetsperspektiv att etiketten och namnet på artikeln Lust på ett tydligt sätt kan kopplas till sex, kärlekslust och sexuell framgång, detta i både bild och text."
På telefon en stund senare förklarar han mer specifikt vad som vägt in.
– Hon är väldigt yppig. Brösten är framtonade och att hon har den typen av leende som hon har, tillsammans med namnet Lust, säger Lennart Agén.

12 anmälningar på 8 000 etiketter

Systembolaget hanterar cirka 8 000 etiketter per år.
Systembolagets beslut kan överklagas till statliga Alkoholsortimentsnämnden. Det skedde vid tolv tillfällen 2012 och vid ett tillfälle hittills i år.
Källa: Systembolaget och Kammarkollegiet
Gå till toppen