Ekonomi

Skador föder en ny bransch

Populariteten hos Iphone har på några få år skapat en ny bransch med verkstäder som specialiserat sig på att laga den smarta mobilen. Verkstäderna är inte godkända av Apple, men konkurrerar genom prispress och snabba reparationer.

Tony Björk, butikschef för Lagamobilen.se, byter startknapp på en Iphone.Bild: Foto: Lisbeth Westerlund
– Vi arbetar i en nedsmutsad bransch. Men folk har börjat upptäcka att det finns seriösa aktörer även bland oss som inte är auktoriserade av Apple, säger Patrik Sandgren, ägare till kedjan Iphonereparation som sedan förra våren driver en verkstad med butik i centrala Malmö.
Vid sidan av hans företag finns det ytterligare ett tiotal nystartade verkstäder i Sydvästskåne nischade mot Iphone. Till dessa ska läggas ett antal kvartersbutiker som sysslar med all slags mobilhantering.
– Du behöver ju ingen utbildning för att laga en mobil. Det är bara att sätta sig ner och skruva, men det är också företag som jobbar med den utgångspunkten som gett branschen ett dåligt rykte, inte minst i Malmö, säger Patrik Sandgren.
Trumfkorten hos de icke-godkända verkstäderna är prislappen på reparationen och att det går fort att få problemet åtgärdat. Rätt ofta redan på mindre än en timme.
Det finns ett uttalat missnöje bland Iphone-ägare över väntetiden hos de auktoriserade verkstäderna. Hos till exempel Tre är målet att kunden ska få tillbaka sin reparerade mobil inom tio arbetsdagar. Och priset hos de godkända verkstäderna är ett helt annat, när garantin inte täcker skadan.
Hos företaget Lagamobilen.se i Malmö kostar det 899 kronor att byta lcd-skärm och glas på en Iphone 4S. Motsvarande pris hos auktoriserade LAN-Master i Malmö är 1 795 kronor.
– Men då vet du att glaset är original och dessutom gäller garantin fortfarande efter att vi gör en reparation. Det är en viktig skillnad, säger Piotr Palczko, platschef hos LAN-Master i Malmö.
Företaget har genom snabbare reparationstider försökt möta konkurrensen från de nya verkstäderna, som i dag står för en betydande del av alla Iphonereparationer. I praktiken fungerar det så att en kund som lämnar in sin Iphone hos en auktoriserad verkstad får en annan "rekonditionerad" mobil som ersättning istället för den egna mobilen.
– Vi byter inte ut bara glaset eller batteriet eller vad det kan handla om, utan hela telefonen, säger Piotr Palczko.
Sannolikt behöver en majoritet av alla Iphone lagas någon gång under den tid mobilen är i bruk. Men hur betydelsefull är Apples garanti för kunderna? De två överlägset vanligaste problemen, glas- och fuktskador, täcks överhuvudtaget inte av garantin. Detsamma gäller en rad andra vanliga fel på mobilerna.
– Kunderna hittar till oss eftersom åtminstone 95 procent av det som händer med en Iphone inte har med garantin att göra. Det märker vi om inte annat på att vår verksamhet växer stadigt, inte minst mot företag, säger Tony Björk, butikschef för Lagamobilen.se i Malmö.

Detta gäller för en Iphone

Garantin för en Iphone gäller i ett år från köpdatum och täcker fel på mobilen som inte orsakats av användaren. I praktiken innebär det en begränsad garanti, eftersom användarfel kan vara sådant som att mobilen tappats så att det finns märken på mobilen även om felet gäller något annat.
För den som vill ha garantin kvar är det viktigt att veta att den upphör om mobilen lagas hos en icke-auktoriserad verkstad.
Mobilreparatörer som inte är godkända av Apple konkurrerar främst med pris och snabb hantering. Priserna mellan märkesverkstäderna och de icke-godkända verkstäderna skiljer sig stort. Det är mindre än hälften så dyrt att byta skärm, glas, bakstycke eller laga mikrofon, laddkontakt eller volymknappar hos en icke-godkänd verkstad.
Verkstäderna brukar ge en garanti för jobbet på tre månader, men delarna är inte i original.
Gå till toppen