Ekonomi

Han blir ny kommunikationschef

Varumärkesexperten Micco Grönholm blir ny kommunikationsdirektör i Helsingborgs stad.

Bild: Foto: Jenny Leyman
Micco Grönholm är sedan 2007 en av nyckelpersonerna på Helsingborgsbyrån Pyramid, en av Skånes största kommunikationsbyråer.
– Det här blir ett helt nytt område för mig. Jag har jobbat med företag och internationellt tidigare, men jag behöver den här utmaningen som handlar om hur vi ska kommunicera i olika kanaler om ett eller tre år för att ge medborgare och företag bättre service, säger Micco Grönholm.
Hans specialitet är varumärkesfrågor och han har bland annat varit med och tagit fram varumärket Bluetooth och det nya platsvarumärket "Familjen Helsingborg" för nordvästra Skåne. Dessutom har han varit marknadsdirektör på Anoto.
– Han kommer ha en strategisk roll nära kommunledningen och stadsdirektören och fylla "Familjen Helsingborg" med innehåll, säger kommunstyrelsens ordförande Peter Danielsson (M).
Micco Grönholm är den andra Helsingborgsentreprenören som på kort tid blir kommunanställd. Sedan i höstas arbetar även internet- och medieentreprenören Joakim Jardenberg för Helsingborgs stad i en roll som affärsutvecklare i företagsinkubatorn Think.
Peter Danielsson tror att det är stadens nya visionsprogram "Helsingborg 2035" som lockar entreprenörerna att bli offentliganställda.
– Dels finns det en tydlig vision för vad vi vill med staden, dels upplever de att Helsingborgs stad vill pröva nya grepp. Det attraherar folk att vara med och det är sådana smarta hjärnor vi vill ha med för att få andra perspektiv, säger Peter Danielsson.
Gå till toppen