Ekonomi

”Jag är fåfäng och märkesfokuserad”

Micco Grönholm har arbetat med varumärkesbyggande i reklamvärlden sedan han var tjugo år och startade sin första byrå. Snart tar han över rollen som ansvarig för Helsingborgs varumärke.

På vilken plats hämtar du inspiration i vardagen? ”Bland annat här på Ristorante Piazza. Det är miljön, maten, stämningen – det känns härligt avspänt kontinentalt. Det är också en plats som inte är kopplad till mitt jobb, ett ställe där jag gärna träffar folk med andra perspektiv och intressen än mina egna.”Bild: Jenny Leyman
Vad är din drivkraft?
– Jag drivs av svåra saker och av att lära mig något nytt. Det som är svårt är oftast det man inte har gjort förut och inte behärskar.
Vilken av dina egenskaper skulle du helst vara utan?
– Jag är otålig och önskar ibland att jag hade kunnat ha mer tålamod vilket kanske kan tyckas intressant i och med att jag nu ska gå från privat till kommunal verksamhet.
– Med det sagt så upplever jag att det finns en utbredd, stereotyp syn av vad det innebär att arbeta i en kommunal organisation. Många tror att privata företag är mycket flexiblare, snabbare och effektivare, men så är det inte alltid.
Vad ville du bli när du var liten?
– Jag ville bli stridspilot och flyga snabbt, gärna ända ut i rymden. Rymden har alltid fascinerat mig och när det är något om rymden på tv så sitter jag som klistrad. Men det visade sig vid mönstringen att jag inte kunde bli pilot för jag såg för dåligt.
Vad är du mest nöjd med det senaste året?
– En sak som jag är riktigt nöjd med är att den gemensamma visionen i Helsingborg klubbades i kommunfullmäktige [Helsingborg 2035], med stöd från samtliga partier. Jag är också väldigt nöjd med årets semester. Vi hyrde ett hus i två veckor på Mallorca med alla barnen och den andra veckan kom flickornas pojkvänner ner och det var fantastiskt, fantastiskt roligt.
Har du något nördigt specialintresse?
– Jag är lite nördig på att läsa alla typer av vetenskapsmagasin som kommer ut. Sedan spelar jag gärna Fifa på Xbox med min son, och det kan kanske anses vara nördigt när man är 47 år.
Vad är vår tids största bluff?
– Då måste jag ifrågasätta frågan. Bluff antyder att det är medvetet, att någon medvetet försöker vilseleda någon annan. Någon sådan stor bluff kan jag inte komma på. Däremot är nog vår tids största och mest utbredda osanning att människan är en rationellt beslutande varelse.
Vad ser du som din största tillgång?
– Jag tror att min största tillgång är att jag är bra på att inspirera människor och få dem att tro på sig själva och prestera mer än de trodde att de kunde. Med åren har jag också insett att jag har någon slags känsla för vilken kommunikation som fungerar bäst.
Vilken är din största extravagans?
– Det är nog kläder. Jag är fåfäng och märkesfokuserad vilket jag inte är jättestolt över.
Vad gör du om tre år?
– Om tre år så fyller jag femtio och då har jag en jäkligt häftig femtioårsfest. Jag är förhoppningsvis kvar på Helsingborgs stad och jobbar med strategi- och kommunikationsfrågor. Och jag är förhoppningsvis mer aktiv vad gäller att hålla mig i fysisk trim än jag är i dag.

Micco Grönholm

Aktuell med: Ny kommunikationsdirektör i Helsingborg, tillträder den 16 september.
Ålder: 47 år.
Bor: Med fru, två döttrar, en son och en bonusdotter i hus i Laröd.
Viktigt årtal: ”1995, 1997 och 2004, det är åren när mina barn föddes. 2001 är också ett viktigt år när jag gifte mig med min fru.”
Värt att veta om: Startade sin första kommunikationsbyrå när han var tjugo år. Har varit delägare i kommunikationsbyrån Pyramid de senaste sex åren.
Gå till toppen