Kultur

Gertten tar grepp om bilindustrin

Efter kampen mot fruktjätten Dole ger sig Malmöregissören Fredrik Gertten på bilindustrin. Hans nästa långfilmsdokumentär ”Bikes vs Cars” – cyklar mot bilar – beräknas få premiär 2014.

Fredrik Gertten.Bild: Arkiv 2009: Emma Larsson
De senaste åren har det skett en cykelrevoIution i storstäder i väst. Folk är trötta på att sitta fast i bilköer. Men när cyklisterna tar större plats, måste utrymmet tas från bilisterna. Och bilindustrin gör allt för att motverka en sådan utveckling.
– Bilreklam är en ideologisk maskin som sänder ut ett falskt budskap om att bilen ger oss större frihet. Men de flesta av världens bilar kör bara i stora städer, och där står trafiken ofta still. I Sverige har vi kraftfullare bilar än någonsin fast vi knappast behöver köra husvagnar uppför Kebnekaise, säger Fredrik Gertten.
I sin film ”Bikes vs Cars” ska Gertten skildra konflikten mellan cyklar och bilar på en global skala. Cykelaktivisterna i västvärlden – ofta högutbildade urbana människor – har blivit en högljudd politisk röst som kräver bättre stadsplanering. Men i växande ekonomier som Kina, Indien, Brasilien och Indonesien kan bilindustrin köra så att det ryker: idag finns det 1 miljard bilar i världen, 2020 beräknas det finnas 2 miljarder.
– I Peking cyklade 60 procent för 15 år sedan. Idag är det 18 procent som cyklar. Peking har nu världens värsta trafik- och avgasproblem.
En motvikt är europeiska städer som Köpenhamn och Amsterdam – rena cykelutopier.
– Där cyklar 40 procent. Hade de siffrorna flyttat till andra storstäder hade världsekonomin förändrats och klimathotet svepts bort. Men det finns krafter som investerar miljarder i lobbying och reklam för att bevara status quo.
I de filmklipp som Sydsvenskan får ta del av skildras en cykelaktivist i São Paulo, en cykelhatande taxichaufför i Köpenhamn och en cykelentusiast i Los Angeles som upptäcker att den trafikstockningsdrabbade staden en gång i tiden var ett cykelparadis – innan bilindustrin började ratta stadsplaneringen.
Går ändå inte mycket åt rätt håll? Med diesel- och hybridbilar?
– Det är lite som att köpa kravbananer, den stora Dole-högen ligger bredvid och det är av den som folk tar mest. Bilindustrin gillar att sända ut budskapet att de håller på att rätta till problemet. Men utvecklingen globalt är att det blir mer av samma vara, fler bilar.
Fredrik Gertten har körkort och påpekar att han inte har något emot bilar.
– Jag älskar att köra bil. Men bilister och cyklister måste kunna samexistera. Och är man född i en cykelstad som Malmö så undrar man varför folk utomlands inte cyklar mer. Varför sitter de i bilköerna där inget rör sig?
”Bikes vs Cars” produceras av WG Film i Malmö. Beräknas få premiär nästa år. Trailer till filmen finns på www.wgfilm.com.
Gå till toppen