Sverige

Grattis nu är vi 50 000

Den femte februari i år började vi ta betalt nätet. Snart åtta månader har gått och det är dags att fira.

Vi var ju först bland de större svenska tidningarna att våga ta det här steget, men för oss var det viktigt att visa att bra innehåll aldrig kan vara gratis. Gensvaret från er läsare har också varit översvallande, som trogen prenumerant vill man inte se gratisätarna frossa i de digitala kanalerna.
Sen ska jag erkänna att vissa tekniska barnsjukdomar gjorde att alla kanske inte var så översvallande när vi drog igång och systemet brakade ihop. Men efter några dagar hade vi löst teknikproblemen.
Från webbvärlden var det inte riktigt lika positivt. Där finns det en hårdnackad grupp som lever kvar i missuppfattningen att webben per definition ska vara gratis. Kanske beror det på en tafflig översättning av engelskans free? Att webben ska vara öppen och obunden är självklart, men inte att allt innehåll ska vara gratis.
Idag arbetar i princip alla tidningar med hur de ska ta betalt på nätet, om de inte redan har börjat med det. Många väljer en liknande lösning som den vi har, med e-tidning och nyhetssajt paketerat med pappersprenumerationen. En skön effekt av detta är att allt fler inser hur smidigt det är att läsa Sydsvenskan på skärm, antalet nedladdade e-tidningar en vanlig dag börjar nu närma sig 10 000.
Under året har vi också satsat hårt redaktionellt på de digitala kanalerna. Självklart genom att öka nyhetsflödet, men också på helt nya grepp. Ett bra exempel den senaste veckan är jobbet om mobiltäckningen som resulterat i över 1 500 inskickade rapporter och över 10 000 sidvisningar på kartan. Debatten på sajten igår var välbesökt och genererade över hundra kommentarer. Förhoppningsvis får även operatörerna lite eld i baken och förbättrar täckningen här Skåne.
Och derbyt i veckan lockade 121 000 unika besökare till sajten enbart på matchdagen. Livebevakningen gick för högtryck och enbart under matchen bidrog läsarna med 577 kommentarer i flödet.
Imponerande siffror!
Så fort man skriver om digitala framgångar så gäller det att vara övertydlig med att det aldrig är antingen eller utan alltid både och. Vi satsar på webb OCH papper. Det finns inget motsatsförhållande utan gör vi det rätt så korsbefruktar de olika kanalerna varandra.
Ta till exempel debatten vi hade mellan Anja Soneson och Katrin Stjernfeldt Jammeh: 150 personer var på plats (tyvärr kom ytterligare 50 som inte fick plats), 1 000 följde det hela live på webben och över 2 000 har tittat i efterhand. Dessutom kunde flera hundra tusen läsa referatet i papperstidningen dagen efter.
Ett konkret exempel på hur papper, webb och det fysiska mötet kan leva i skön harmoni.
Sedan vi började ta betalt har vi slagit flera trafikrekord. Vi är största sajt i vår del av landet, ungefär lika stor som aftonbladet, men långt före alla andra.
Men det räcker inte. I den här världen händer allt snabbt och man är aldrig bättre än sin senaste uppdatering.
Så räkna med att se nya satsningar – både på papper och webb.
Tack alla ni som aktiverat era digitala konton. Har du inte redan gjort det så gör du det enkelt på sydsvenskan.se/skapakonto
Gå till toppen