Lund

Taxibilar stod stilla i Lund

Flera av Sverigetaxis bilar stod i eftermiddag stilla. Förarna la ner arbetet i protest mot den egna företagsledningen.

Bild: Foto: Lars Dareberg
Ett tiotal av förarna står vid taxiplatserna utanför Blocket i Lund.
– Vi vill inte bli behandlade som djur, säger Elias Khaysta, en av förarna som protesterar.
Han och hans kollegor säger att taxibolagets ledning bland annat på olika sätt favoriserar de taxibilar som ledningen själva har intressen i. De andra kan få besked att det inte finns någon körning exempelvis på Sturup - och så skickar ledningen dit en av sina "egna" bilar istället.
–  Vi körs bort därifrån för att de ska kunna ge sina egna förare körningar, säger Elias Khaysta.
Följer man inte de order som man får så utsätts man för hot om avstängning, säger förarna. Och de räknar med att protesten kommer att leda till att de blir avstängda.
–  Vi kommer att bli avstängda allihop, säger Rafed Hajool.
Förarna uppger också att de har förbjudits att tala med medierna.
Tommy Edlund är vd för Taxi Helsingborg, som är det bolag som har bilar under namnet Sverigetaxi i Lund. Han håller inte med om förarnas bild. När det gäller att skicka bort bilar från Sturup så förklarar han det med att man inte vill ha bilar stående där ett par timmar.
– Då har vi behov av att de kör andra kunder under tiden, och sedan tillbaka till Sturup. Det är företagsekonomi, inget annat, säger han.
Han säger att det inte heller stämmer att vissa bilar favoriseras.
– Det är inte några åkerier internt som har några fördelar, det är det inte.
Varför har förarna uppfattat det så då, tror du?
– Det är kanske brist på information och brist på dialog och en misstanke som kanske finns i branschen.
Ikväll är ett informationsmöte inplanerat, i första hand riktat mot åkerierna, men även förarna är välkomna. Det var tänkt att förklara en teknikförändring som gjort att det funnits osäkerhet om vad man får betalt, men även andra frågor kan nu komma att tas upp.
Förarna säger att de har förbjudits att tala med medierna. Stämmer det?
– Nej, det har vi väl aldrig pratat med förarna om. Däremot har vi från bolagets sida sagt att mediekontakter tar man gärna via mig.
Men de får prata med medierna?
– De har ju skrivit på ett sekretessavtal så de får ju inte avslöja saker som har med företagshemligheter eller andra företagsspecifika uppgifter att göra. Det är något som våra kunder har krävt att vi har med våra förare.
Så hur det går till när man får körningar, inkluderas det?
– Det är ju något som hör till företaget. Men när du ringer till oss från media så svarar vi på frågor, det är inga problem.
Riskerar de här förarna något – de har ju pratat med mig?
– Nej, de får komma på mötet ikväll så kan vi förklara för dem vad de har missförstått.
De säger att de kommer att bli avstängda allihop?
– Nej, det blir de inte. Varför skulle de bli det?
De lägger ju ner arbetet i fyra timmar, enligt vad de har sagt till mig.
– Då måste jag ta hjälp av kollegor i branschen som kör våra kunder. Jag kan inte låta kunderna stå för att de inte jobbar.
Vad får protesten för konsekvenser för förarna som väljer att inte köra?
– Att vi informerar dem bättre så att de förstår att den uppfattningen de har inte är den rätta.
Inga repressalier?
– Vi brukar inte gå ut med repressalier. Däremot finns avtal om att de ska utföra våra transporter.
Hur ska jag tolka det?
– Vill man inte jobba måste vi skaffa andra förare. Men ofta får man informera och föra en dialog och så förstår de vad som har hänt.
Jag ställer frågan igen –  riskerar de några repressalier för det de gör i eftermiddag?
–  Nej, vi brukar alltid ha en dialog. Vill man sedan inte fortsätta är det upp till dem. Men vi jobbar inte med repressalier på det sättet.
Gå till toppen