Kävlinge

Ny typ av undervisning

Rinnebäcksskolan i Kävlinge ligger långt fram med datorstödd undervisning och allt är en envis rektors förtjänst.
– Jag har slitit för det här, men nu börjar även andra förstå att det är bra, säger rektorn Peter Westergård.

Under tiden eleverna skriver och ritar kontrollerar datorn stavningen och lärarna slipper sitta med rödpennan.
I salarna på Rinnebäcksskolan är det överraskande tyst. Eleverna sitter och tittar in i skärmarna en och en eller i par.
Linus Emmertz i 1B hämtar en handväska ur en låda och sätter sig i soffan. På en lapp fästad vid väskan står ordet handväska och han skriver in ordet i läsplattan. En bild läggs till och sedan är det klart.
– Det här är ett kul sätt att lära sig, berättar han och undviker skickligt frågan om det inte är roligare att spela spel på plattan.
– Det är också kul men det gör jag på en dator hemma.
Spelen är nämligen förbjudna sedan floran av appar blev för mycket att hantera för lärarna.
– Då bestämde vi att de inte får ladda ner några egna appar, säger Peter Westergård.
Han är mannen bakom skolans satsning på IT-baserade inlärningssystem, men han fick slita hårt för att kunna införa det.
– När jag, för tjänstemän och politiker, lade fram mina idéer om datoriserad undervisning var det ingen som trodde på dem och ville satsa resurser, så jag fick ta pengar ur skolans budget för att komma igång, berättar han.
– Nu när det gått ett år och de ser att det fungerar bra så är det fler skolor som följer efter. Vi har ungefär ett studiebesök i månaden och nu ska alla skolor satsa på läsplattor och datorer.
I en annan sal sitter Nelly Lewandoska och Melvin Malmros i 3A bekvämt tillbakalutade i en sittgrupp.
– Vi gör en bråksaga, förklarar de och visar sin berättelse om hur tre personer ska kunna få önskad mängd bitar av en pizza.
Datorn hjälper dem med beräkningarna och att ställa upp dem snyggt.
– Man lär sig saker både här och hemma. Jag brukar också göra olika filmer hemma med datorn som jag sen visar för mina kompisar, säger Nelly Lewandoska.
– Det är en annan bra sak med att eleverna tar med sina datorer hem. De fortsätter att jobba med skolarbetet utan att vi behöver ge dem läxor, säger Peter Westergård.
Dessutom jobbar skolan med något som kallas flippat klassrum. Läraren spelar in en film eller skickar några länkar till webbsidor som eleverna kan titta på hemma under kvällen, dagen före lektionen.
– När de kommer till skolan vet de vad de ska göra. Det är egentligen inte konstigare än att jag har min planering klar när jag kommer till skolan och det fungerar jättebra, konstaterar Ingela Lund som är klasslärare i 4A.
I hennes klassrum sitter eleverna och jobbar med tema sagor. Några skriver ner fakta om Astrid Lindgren. Andra skriver ”Sagan om de onda godisarna” och uppflugen på en bänk sitter Sabine Nilsson och skriver en saga om Ariel, den lilla sjöjungfrun.
– Jag älskar att skriva sagor och att berätta dem för mina syskon. Jag har massor av småsyskon hemma som får lyssna på dem, berättar hon och tillägger:
– Fast alla gillar inte att höra på dem och går sin väg ibland.
Rinnebäcksskolan var först med IT-stödd undervisning i Kävlinge kommun. Skolan fördelar sina läsplattor så här:
Förskoleklassen: Kommer snart att få en läsplatta på två elever.
Årskurs 1 och 2: En läsplatta på två elever. Till våren ska eleverna få varsin.
Årskurs 3 och 4: Eleverna har varsin läsplatta.
Årskurs 5 och 6: Eleverna har fem läsplattor per klass.
Några appar som används är Bookcreator i svenska, My story i matematik, Educreations i svenska och Puppet pals för att göra film.
Gå till toppen