Malmö20 februari 2014 00:45

Var tionde Malmöbil ägs av en bilmålvakt

Var tionde bil i Malmö ägs av en bilmålvakt.
– Bedrövande, säger Bo Andersson, avdelningschef på gatukontoret, som förlorar miljoner på bilmålvakterna.

Enligt bilregistret finns det totalt 140 463 registrerade personbilar i Malmö kommun.
Tio procent av dessa, 14 137, ägs av Malmös tio mest aktiva bilmålvakter.
Bilmålvakterna har i mer än tio år utnyttjat luckor i lagstiftningen.
Affärsidén är enkel:
Via vänner, kontakter och Blocket på internet skaffar de sig en massa gamla bilar, många skrotfärdiga. De ställer av bilarna direkt, och får på så sätt ut tusentals kronor i återbetald skatt.
I stället för att skrota bilarna säljs de igen, eller så hyrs rishögarna ut för mellan 600 och 800 kronor i månaden. Det är bilar som ofta är oskattade, oförsäkrade och ibland livsfarliga på grund av felaktiga besiktningsprotokoll.
Bilmålvakternas kunder är personer som lever på socialbidrag, och då inte kan äga en bil, eller så är det personer som vill slippa p-böter och trängselavgifter.
– Hyr jag en sån bil kan jag parkera var jag vill, utan att riskera böter, säger kronokommissarie Christer Davidsson på Kronofogdemyndigheten i Malmö.
Att försöka driva in pengarna med hjälp av kronofogden är lönlöst.
– Bilmålvakterna äger ingenting, de är utfattiga på pappret, säger Christer Davidsson.
Efter flera års utredningar hoppas regeringen att snart kunna lägga fram ett förslag till en ny lag som ska göra det svårare för bilmålvakterna.
Tanken är att koppla p-böter och skatter till bilen, inte ägaren. Enligt lagförslaget får staten och kommunerna rätt att beslagta och flytta felparkerade bilar med stora skulder. Genom kronofogden tas bilen ”i anspråk”.
Ägaren får sedan tre månader på sig att betala skulderna.
Sedan säljs eller skrotas bilen.
I väntan på nya regler fortsätter Malmö att förlora allt mer pengar på målvaktsbilarna.
– Förra året gick vi miste om 42 miljoner kronor i obetalda parkeringsavgifter, säger Bo Andersson på gatukontoret.
Alla p-böter ska gå direkt in i gatukontorets budget, som kunde ha haft mer pengar till asfaltering än de 36 miljoner kronor som budgeterats i år, eller de 25 miljoner kronor som satts av för underhåll av stadens broar.
– Det hade blivit mycket underhåll om vi hade fått in de uteblivna p-avgifterna, säger Bo Andersson.
Förr betalade nio av tio Malmöbor sina p-böter. Men sedan bilmålvakterna dykt upp har det blivit fritt fall i folks vilja att betala p-avgifter i Malmö:
2007 – 79 procent.
2009 – 68 procent.
2011 – 62 procent.
2013 – 56 procent.
– Vi kan bara hoppas på den nya lagen och att den leder till att det inte felparkeras i samma utsträckning som nu, säger Bo Andersson på gatukontoret.

Malmös tio mest aktiva bilmålvakter

Så här många bilar äger Malmös mest aktiva bilmålvakter. Tillsammans äger de 14 137 bilar av Malmös totalt 140 463 registrerade personbilar.
Namn Antal bilar Skuld (p-böter, skatt)
Adnan Abdulaziz, 41 år3 8668,5 mkr
Majid Wandi, 53 år3 8353,4 mkr
Jalal Baltaj, 52 år2 5696,5 mkr
Ibrahim Sabih, 29 år1 9296,8 mkr
Yousif al-Itabi, 24 år8177,8 mkr
Mayssam Al Hellani, 30 år5585,4 mkr
Ibrahim Mahmoud, 28 år3526,1 mkr
Kamal Hussain, 30 år1052,7 mkr
Ahmad Kahlid, 51 år802,1 mkr
Bilal Diab, 31 år161,5 mkr
Källor: Transportstyrelsen, Kronofogdemyndigheten.
Gå till toppen