Ekonomi25 februari 2014 05:30

Sony Mobiles storsatsning skapas i Lund

Sony storsatsar på kroppsnära mobilteknik i klockor och armband. Huvudansvaret för att utveckla de nya produkterna ligger hos de anställda i Lund.

– Förra året var ett genombrottsår för oss inom mobila produkter. I år ska vi lyckas ännu bättre bland annat genom vårt nya koncept med ett smart armband, sade Kuni Suzuki, vd för Sony Mobile, när han på måndagen presenterade företagets nyheter vid mobilmässan i Barcelona.
Det smarta armbandet i silikon är utrustat med en rörelsesensor som kan kopplas till en mobil. Information från sensorn kring användarens rörelseschema, sömn och dagliga vanor överförs till mobilen för att kunna visas upp längs en tidslinje i en app. Enligt Kuni Suzuki är användningsområdet för armbandet betydligt större än i de fitnessarmband från andra tillverkare som redan finns på marknaden.
– Det här handlar om en ”lifelog” – en slags digital dagbok där du kan koppla musik, bilder och kommunikation till dina olika aktiviteter. Vi har också en trådlös kamera på gång som kan kopplas till armbandet, säger Kuni Suzuki.
Marknaden för kroppsnära digital teknik har så smått börjat skjuta fart. Alla stora tillverkare är i full gång med att utveckla egna varianter och hoppas på ett genombrott inom kort. Positiva prognoser talar om en fyrdubbling av försäljningen till cirka 140 miljarder kronor år 2017.
Bengt-Arne Molin, chef för Sony Mobile i Lund med 1 800 anställda och 400 anlitade konsulter är optimistisk inför framtiden.
– Det är en brytningstid och nu börjar det här med kroppsnära teknik hända på allvar. I dag ser vi med tillförsikt fram mot Lunds position inom Sony Mobile, säger han.
Framgångarna med andra produkter i samma segment, som ”Smartwatch 2”, satte i höstas fart på utvecklarna i Lund. På mindre än fem månader har det smarta armbandet tagits fram från idé till färdig produkt.
– Det har gått sjukt fort. Vi är väldigt stolta över att ha klarat det här på så kort tid. Den här produkten är inte så ”techy”. Den väcker ett hel annat intresse än vissa andra prylar, säger Kristian Tärnhed, produktsamordnare för det nya armbandet.
Det som skapats i Lund är egentligen en liten löstagbar central enhet – en kärna eller en ”core” som Sony kallar den. Eftersom den är flyttbar kan den integreras även i andra framtida produkter.
– Vi hade även ett koncept för glasögon, men tyckte det var svårare. Ett armband är socialt accepterat och sitter inte i vägen. Även när det gäller en klocka blir det en balansgång mellan funktion och design. Vi tror det är fel väg att stoppa in så mycket teknik som möjligt, säger Stefan K Persson, affärsområdeschef för smarta tillbehör.
Sonys smarta armband fungerar även ihop med andra Androidmobiler och utvecklingen av applikationer kopplade till armbandet hoppas företaget delvis ska ske genom tredjepartsaktörer. Det kan till exempel komma att handla om funktioner inom mobil hälsa som att mäta stress, sockernivåer eller hjärtslag.
– Vi är vidöppna för alla nya tillämpningar. Det är svårt att säga vart det här kan ta vägen. Mjukvaran kan ständigt uppdateras. Men nu är vi i Lund äntligen tillbaka i mittfåran och leder utvecklingen i världen när det gäller smarta tillbehör, säger Stefan K Persson.

Sony Smartband

Sonys digitala armband lanseras globalt med början i mars. Första gången tekniken visades upp var i januari vid konsumentelektronikmässan CES i Las Vegas.
Armbandet kommer till en början att säljas i nio olika färger. Men Sony Mobile har redan inlett ett samarbete med utomstående tillverkare som ska integrera den mobila enheten i helt andra typer av armband.
Priset för den mobila enheten ”core” ligger runt 900 kronor. Armbanden ska säljas i trepack för under tvåhundra kronor.
På mobilmässan visar Sony även upp andra nyheter som mobilerna Xperia Z2 och Xperia M2 samt datorplattan Xperia Z2 Tablet.
Läs alla artiklar om: Mobilmässan i Barcelona 2014
Gå till toppen