Världen

Unik grafik: Här dör migranter på väg till Europa

Drygt 23 000 männsikor har dött i sina försök att nå Europa. Idag publicerar Sydsvenskan den mest omfattande genomgången hittills över antalet migranter längs EU:s gränser.

(Guide till de röda cirklarna
Cirklarnas storlek speglar antalet migranter som dött 2000-2013. I fall där exakt geografisk plats saknas registreras dödsfallen på annan plats. Till exempel är incidenter med båtar som kapsejsat någonstans på rutten mellan Algeriet och Frankrike placerade mitt i ursprungslandet, Algeriet.)

Kistorna räckte inte, fler fick beställas från fastlandet. Det krävdes en flyghangar för att få plats med raderna av döda människor som försökt ta sig hit från Afrika.
Även för en borgmästare i Lampedusa, som tvingats vänja sig vid den här typen av händelser, blev förlisningen av ett överlastat migrantfartyg den 3 oktober i fjor för mycket. Minst 360 människor omkom. Borgmästaren Giusi Nicolini grät inför världens tv-kameror.
– Något måste förändras. Det kan inte få fortsätta så här. Lampedusas framtid är direkt kopplad till flykting- och asylpolitiken, sade hon med uppenbar adress Bryssel.
Totalt rapporterades nära 6 500 män, kvinnor och barn som döda eller saknade i försöken att nå Lampedusa mellan 2000 och 2013.
Det framgår av databasen The Migrant Files som sammanställts av ett nätverk av europeiska journalister. Kartläggningen är unik – det saknas officiell statistik och ingen EU-institution ser det som sitt uppdrag att redovisa dödligheten på vägen mot EU.
De senaste åren av unionens migrationspolitik handlar i praktiken om gränskontroller och visumkrav. Under hela 2000-talet har EU slutit en rad bilaterala avtal med väst- och nordafrikanska länder, byggt stängsel vid gränserna och genomfört snabbinsatser med polis, tull och förfalskningsexperter, allt i syfte att stänga ner migrantrutterna.
– Vi har idag ett ”Fästning Europa” och det finns inga legala vägar att ta sig till EU för människor i behov av skydd, säger svenska Amnestys jurist Madelaine Seidlitz.
Hon anser att det är EU:s system som får människor att trotsa de osäkra och farliga vägarna, ibland över haven.
Det syns tydligt hur migrantrutterna förändras efter hur ”fakta på marken” ändras. När Grekland och Bulgarien bygger milslånga stängsel mot den turkiska gränsen, ökar aktiviteten i hamnarna istället. Förra året försökte fler ta sig in sjövägen än över land, 64 150 jämfört med 42 850, enligt EU:s gränskontrollbyrå Frontex.
– Det är logiskt. Om du stänger på ena sidan, får du större tryck på den andra, säger Amparo Gonzales, vid Spaniens nationella forskningsråd i Madrid.
Han har intervjuat senegalesiska migranter i flera EU-länder och berättar att trenden är tydlig: en mur är inget hinder i längden, man försöker tills man lyckas.
Eller dör. De migranter som omkom i fjor gjorde det nästan uteslutande till havs, enligt kartläggningen Migrant Files.
EU-ländernas gränskontrollinsats Poseidon som genomfördes 2011 och det tolv kilometer långa stängslet som byggdes 2012 minskade visserligen antalet papperslösa migranter som kom landvägen från Turkiet till Grekland, från 55 000 till 13 000.
Under samma tidsperiod ökade istället antalet båtmigranter i regionen från 1 467 till 11 800.
I Frontex rapporter talas om att Egeiska havet blivit en ny ”hot spot”. Samma gäller för den så kallade centrala rutten från Nordafrika till italienska Lampedusa och Malta, enligt siffror som publiceras i april.
Data för årets första två månader visar en tiofaldig ökning. Under januari och februari gjorde 4 776 människor överfarten från Libyen till Italien, jämfört med 449 samma period i fjor.
För Christer Zettergren, omvärldschef på Migrationsverket, handlar den ökningen om ett generellt ökat tryck att lämna sitt land.
– Det är fler transportörer som jobbar. Det finns en efterfrågan på marknaden, säger han.
Christer Zettergren leder en enhet som samlar in och analyserar data om migrantrörelser. Rapporterna går till finans- och justitiedepartementet men gruppen har även utbyte med andra EU-länder.
– Det är uppenbart så att man har noterat att det finns en större chans för migrantbåtarna att bli uppplockade av italienska patrullbåtar. Det är också så de säljer in erbjudandet till migranter i syfte att skapa större efterfrågan på sin produkt. Men större efterfrågan frestar till högre risker, att man säljer resor även om vågorna är höga. Efter Lampedusa-katastrofen i höstas utökade Italien sin patrullering mellan Sicilien, Tunisien och Libyen.
Zettergren förväntar sig att fler migranter kommer att ta sjövägen från Turkiet till grekiska övärlden. Många syriska flyktingar väntar i Turkiet. Enligt intervjuer av Frontex är Sverige en huvuddestination, men nu finns även Norge på listan, enligt Zettergren.

Undersökning finansierad av Journalismfund

Sydsvenskan har samarbetat med välrenommerade frilansbyrån J++ kring artiklarna om flyktingdöd. Delar av arbetet är finansierat via ett stipendium från Journalismfund som i sin tur får sina pengar från olika givare, exempelvis stiftelser. Materialet publiceras under veckan i ett tiotal europeiska tidningar.
Gå till toppen