Ekonomi

Crowdfunding - ett bra test av affärsidén

Riskkapitalister har fått sällskap av gräsrötter när det gäller att stötta företag. Men crowdfunding är mer än att samla in pengar.

Crowdfunding har tagit ordentlig fart i Sverige. Kulturen var först ut, men nu har företagarna tagit upp kampen om folkfinansieringen. Precis som forskare som letar pengar till sitt arbete.
– Det krävs hårt arbete för att lyckas, före, under och efter insamlingskampanjen, säger Pontus Frodhe på Funded by me, den svenska crowdfundingplattformen som startade 2010.
Plattformen är stället där idéer möter givare eller investerare – för det finns olika former av gräsrotsfinansiering. En som i princip handlar om ren välgörenhet – donation som fortfarande står för cirka en tredjedel av projekten om man tittar globalt. Sen finns det en form som innebär att den som stöttar får någon form av belöning i utbyte för sitt bidrag och en där man blir delägare i företaget genom sin investering.
Den senare är på uppgång och det är där man oftast hittar företagarna. De är på väg att gå om den kulturella sfären i antalet projekt visar statistik över fjoråret.
Idag finns det nästan 600 plattformar världen över. Kickstarter är den absolut största.
Den 3 mars i år hade plattformen samlat in en miljard dollar sedan starten 2009. Hälften har kommit in under de senaste tolv månaderna.
Den svenskbaserade, Funded by me, startade nyligen en egen kampanj för att dra in pengar till utvecklingen av sitt företag. De tre eftersträvade miljonerna kom in på 32 timmar.
– Nu startar arbetet med att informera de nya delägarna, säger Pontus Frodhe.
Inom den kulturella sfären är gräsrotsfinansieringen etablerad, bland annat finns den svenska plattformen crowdculture som kombinerar gräsrotsfinansiering med offentlig sådan.
De kulturella insamlingskampanjerna är ofta belöningsbaserade – finansiärens tack för sitt i bidrag kan vara ett exemplar av boken de stöttat, förhandstitt på pjäsen som ska sättas upp eller liknande.
På Ideon i Lund sitter studentföretaget Erghis Tech och kollar sin crowdfundingkampanj som är av belöningstypen.
– Givarna kan till exempel bestämma vilket ljud vi ska ha på bokstäverna, säger Holger Andersson.
När vi träffas är det drygt två veckor kvar på den åtta veckor långa insamlingskampanjen och redan nu vet Holger Andersson och Örs-Barna Blénnesey att den inte ger de 21 000 dollar som de hoppats på. Kampanjen har ändå gett så mycket annat av värde, bland annat en rad kontakter med både storföretag, en it-miljardär och andra storinvesterare.
Men gräsrötterna har inte hittat till kampanjen. En anledning, tror Holger Andersson, är att det de håller på med inte är helt enkelt att förklara – en teknik för att styra olika former av datorer utan vare sig tangentbord, mus eller pekskärm.
– Vi hade hoppats få in pengar så att Holger kunde kopplas loss för programmering under ett år. Nu kanske det blir 25 000 kronor och med skatt och annat blir det i värsta fall kvar 12 000 kronor. Nu får vi leta pengar på andra håll också, säger Örs-Barna Blénnesey.
Men låt oss ta det från början. Det vill säga hösten 2012 när Holger Andersson och Örs-Barna Blénnesey kom tillbaka från Irland respektive England för att gå tekniskt basår i Lund.
– Vi skulle göra en labbrapport tillsammans, något som ingen av oss hade gjort tidigare, berättar Örs -Barna Blénnesey,
De satte sig på ett kafé, drack massor av kaffe, fixade labbrapporten på två timmar och lade samtidigt grunden till Erghis Tech.
– Vi funkade så otroligt bra tillsammans trots att vi aldrig hade träffats, och vi jobbade oerhört effektivt, berättar de.
Så när rapporten var klar fanns det tid för dem att prata teknik – så kallade beröringsfri teknik – när man styr en dator, med gester.
– Vi konstaterade att många sciencefictionfilmer skildrar den här tekniken, men med stora och ologiska gester. Om en person ska till exempel vrida en skärm så rör han hela kroppen på ett konstigt sätt, säger Örs-Barna Blénnesey.
De funderade på om de skulle börja från början: Om det varken funnits tangentbord, mus eller pekskärm – hur hade man då skrivit eller styrt sin dator?
Svaret blev en sfär, en imaginär boll, som man kan forma och röra händerna runt.
– Men problemet är att många ser vår lösning som en fråga för framtiden – om så där 50 år. Men vi tror att det handlar om fem år, säger Holger Andersson.
Både går första året på civilingenjörsutbildningen på Lunds tekniska högskola samtidigt som de lägger ner en massa tid på sitt företag.
– Vi har räknat ut att om den tid vi lagt ner på att utveckla vår idé skulle ha kostat tre miljoner kronor om vi hade anlitat programmerare.
Tanken med Erghis Tech är att användarna ska ladda ner tekniken, göra den till sin och sedan dela med sig av sin utveckling till andra.
– Lite som Spotify, blir vi väldigt många behöver varje användare inte betala så mycket.
Pontus Frodhe, operativ chef på Funded by me, säger att det är konsumentorienterade produkter som har lättast att lyckas.
– Saker som folk förstår och kan relatera till har lättast att hitta investerare.
Den svenska plattformen Funded by me är egentligen ett resultat av att grundarna, Daniel Daboczy och Arno Smit, fick nobben på den amerikanska crowdfundingplattformen Kickstarter. Först för att de inte är amerikaner och när de hittade en amerikansk väg att gå menade Kickstarter att deras idé inte var tillräckligt unik.
– Då fick de idén att starta en egen plattform, berättar Pontus Frodhe.
Året var 2010 och kampanjerna handlade då enbart om belöningsbaserade sådana och många var i den kulturella sfären.
– 2012 tog vår nuvarande styrelseordförande Johan Jörgensen kontakt. Han hade samlat en rad personer som var villiga att investera i företaget. Men de ställde ett villkor – att vi skulle öppna för den aktiebaserade crowdfundingen, berättar Pontus Frodhe,
Virtuous vodka var först ut i januari 2013 i det nya insamlingsformatet som kallas equity crowdfunding.
– Förutom pengarna fick de ambassadörer som kunde tjata på sitt lokala Systembolag att ta in den nya vodkan, berättar Pontus Frodhe.
Det gick snabbt för Virtuous Vodka att nå sitt mål – en miljon insamlade kronor.
– Från början hade vi tänkt en rewardbaserad crowdfunding, men man får ju inte ge bort sprit och inte heller sälja den hur som helst. När vi hade ett möte med Funded by me berättade de att de var på väg att starta equity crowdfunding. Det kändes rätt för oss, berättar Claes Stenmark, grundare till företaget som säljer ekologisk vodka som kryddas endast med naturliga råvaror.
Kampanjen drog igång årsskiftet 2012/2013, och mindre än ett halvår senare stod de första flaskorna på Systembolagets hyllor.
Claes Stenmark säger att han enbart har positiva erfarenheter av crowdfunding.
– Många undrar om det inte är jobbigt med så många ägare, men jag tycker bara att det är bra. Vi har en Facebookgrupp för investerarna som vill vara med. Det är ett bra och effektivt sätt att kommunicera med ägarna. Har de några frågor eller synpunkter så kan de luftas med en gång.
Claes Stenmark jobbade extra som kock i flera år under studietiden. Intresset för smaker har han fått genom släkten och när han kände sig mätt på pr och reklam så var det till smakerna han ville återvända.
Hittills har det blivit cirka 10 000 70 cl-flaskor som kryddats i Nynäshamn. Systembolaget är den största kunden, men nu finns den ekologiska vodkan även i Italien och Tjeckien och är på väg ut till en dryg handfull andra länder.
– Vår vodka tillverkas på råg av ett legodestilleri som gör den precis som vi vill ha den, av råg. Nästan alla västproducerad vodka görs på vete, medan den från öst görs på råg.
Virtuous vodka är inne i en andra investeringsfas och Claes Stenmark utesluter inte att det blir en ny crowdfundingrunda.
– Det gäller att ha tydliga avtal med delägarna. Vi har till exempel en hembudsklausul så att inte plötsligt någon kan köpa upp oss.
Ola Andersson på skånska On the flea håller med:
– Det är viktigt att de som investerar förstår att de är med på vår resa. Om vi vill sälja företaget så måste vi kunna göra det, allt sådant kan man reglera med delägarna i avtal.
I dag är det dags för en jätteloppis på Malmömässan som är en del av On the fleas verksamhet.
Företaget startade för snart ett år sedan efter att ha dragit in en miljon kronor efter en åtta veckor lång insamlingskampanj.
– Vi gjorde först en testrunda och fick in intresseanmälningar värda drygt tre miljoner kronor och då kände vi att det var värt ett försök, säger Ola Andersson som startade företaget tillsammans med Mikael Drené och Philip Diab.
Det som började med en app där säljare kan lägga ut sina annonser och köpare leta efter specifika fynd har nu tagit klivet ut i den reella världen. Först med fysiska loppmarknader i en rad svenska städer likt den på Malmömässan i helgen, men i planerna finns också butiker och snar lansering i Danmark följt av Spanien och Italien.
– Från början såg vi crowdfundingen som en marknadsföringskampanj, det var så klart bra att vi också fick in pengarna och med dem kom ju delägarna som är våra främsta marknadsförare, säger Ola Andersson.
Det har gått fort för On the flea
– Idag är vi åtta serieentreprenörer som är involverade i företaget med olika kompetenser. Nu har vi kommit så långt att vi måste börja anställa.
Att crowdfunding inte enbart handlar om pengar är Malmöföretaget Nerdy by nerds ett bevis på. Det har på ett sätt en misslyckad crowdfundingkampanj bakom sig.
När den stängde förra sommaren hade insamlingen gett 300 000 kronor, en tredjedel av målet på en miljon kronor.
– Pengamässigt så kan man visst säga att den var misslyckad. Men vi fick så mycket annat, säger Peter Arneryd. marknadsansvarig på företaget som tillverkar jeans i Malmö. I dag driver de en kombinerad butik och skrädderi på Mobilia.
Den marknadsföring som delägarna eller givarna står för är ovärderlig, menar Peter Arneryd.
– Vi fick hur mycket uppmärksamhet som helst tack vare crowdfundingen. Dessutom fick vi en massa ovärderliga kontakter. Alltifrån ren affärsrådgivning till pr- och reklamproffs som bidrar med sin tid och sina idéer.
Funded by me funderar just nu på att söka sig till nästa nivå – till företag som kommit en bit på vägen men som till exempel behöver kapital till en expansion.
– Det kan handla om företag som enbart vill låna pengar för att de tycker att de har tillräckligt många delägare, eller dem som vill se fler som engagerar sig, säger Pontus Frodhe.
Funded by me finns i dag i sju europeiska länder plus Singapore. Pontus Frodhe säger att de ser hur investeringsringarna sprider sig över länderna.
– Norden har ett gott rykte ute i Europa. Investerare är intresserade av vad som händer här och företagare är intresserade av våra pengar.
Vad tjänar då crowdfundingplattformarna pengar på?
– I dagsläget tar vi i genomsnitt sex procent av det insamlade kapitalet. När det gäller de aktiebaserade insamlingarna så kostar det även 500 euro att lägga upp kampanjen. Detta för att skrämma bort de värsta lycksökarna, säger Pontus Frodhe.
– När vi har låtit folk testa tekniken har det i genomsnitt tagit 17 minuter för dem att lära sig den. Snabbast gick det för en äldre dam som var helt ointresserad av teknik och inte hade något förhållande till datorer och tangentbord. För henne tog det 45 sekunder, berättar Örs-Barna Blénnesey och Holger Andersson som startat Erghis Tech i Lund .Foto: Jenny Leyman
Claes Stenmark, Virtuous Vodka.

Vad betyder orden?

WFortsättning på nästa uppslag
WFortsättning från föregående sida
Crowdfunding - kallas ibland för gräsrotsfinansering, ibland för folkfinansiering.
Reward- en belöningsbaserad crowdfunding där givaren får någon form av belöning för sitt bidrag. Förhandstitt på filen man stöttat, först med klädesplagget som man gett bidrag till.
Equity - givaren eller investeraren blir helt enkelt delägare i ett bolag som lägger ut ett förutbestämt antal aktier.
Plattform - där entreprenören, kulturarbetaren eller välgörenhetsorganisationen lägger upp sin insamlingskampanj. Funded by me är den största svenskbaserade som också har verksanmhet i en rad europeiska länder. Crowdculture är en belöningsbaserad plattform för kulturella kampanjer. Amerikanska Kickstarter är världens största plattform. Nyligen berättade grundaren och vd:n Yangcey Strickler att företaget är på väg att etablera sig i Sverige. Engelska Crowdcube finns här redan.
Crowdsourcing - många bidrar med sin arbetskraft till välgörande ändamål, nystartade företag eller liknande. Ett fenomen som växer vid sidan av crowdfunding.
Gå till toppen