Malmö

Superbussen spräcker budgeten

Under de två år som projektet pågått har kostnaderna nästan fördubblats från 35 till 66 miljoner kronor.

Bild: Lars Brundin
För att rädda Malmöexpressen tvingas kommunen att skjuta upp en rad andra beslutade projekt.
Gatukontoret, som ansvarar för projektet, har tre egna förslag:
• Flera nya cykelbanor måste vänta.
• Ett nytt, längre bussfält vid Malmös norra motorvägsinfart från Lund dröjer nu minst till 2018.
• Trelleborgsvägen byggs inte om från motorväg till stadsgata.
Tre beska piller som Malmös rödgröna trafikpolitiker inte kan svälja. Efter en längre ajournering valde de att avslå hela förslaget och kräva nya alternativ från gatudirektör Kerstin Gustafsson.
– Alla kan räkna fel, men inte så här. Jag har aldrig sett ett så dåligt ärende. Man kan inte bara vältra över kostnader så här på oss politiker, säger Milan Obradovic.
Vems ansvar är det?
– Vi måste ta reda på vad som har gått fel.
Vilka investeringar som Malmös rödgröna politiker är beredda att stryka vill ingen kommentera.
– Det tar vi nästa månad, säger en fåordig Karolina Skog (MP), kommunalråd med ansvar för framtidens trafik.
Räcker en månad för att reda ut det här?
– Kostnaderna finns redan, men vi måste vi få litet tid på oss att se vad vi inte får råd med, säger Milan Obradovic.
Håkan Fäldt (M), vice ordförande i tekniska nämnden, talar om mörkläggning.
– Någon måste ha känt till de här kostnaderna. Det är inget som bara dyker upp. Men har man ett miljöparti som gör allt för att få bort bilen så blir det så här, säger Håkan Fäldt.
När superbussen presenterades för första gången räknade man med kostnader på totalt 35 miljoner kronor.
Det sprack snabbt, sedan gatukontorets tjänstemän upptäckte att asfalten längs stora delar av bussträckan måste rivas upp och förstärkas. Plus 7 miljoner kronor.
Sedan fann man att trafiksignalerna hade längre kablar än antaget. En miss på 4 miljoner kronor.
Förorenad mark har fördyrat allt med 3 miljoner kronor.
Omdirigering av trafiken överraskade också. Plus 3 miljoner kronor – enligt tjänstemännen en rimlig extra kostnad för att "få bästa möjliga framkomlighet, säkerhet och störningsminskning för malmöbor och verksamma i Malmö".

Gatukontorets spolade krisplan

• Stockholmsvägen: Pendlarna mellan Malmö och Lund får vänta länge på ett nytt, längre bussfält vid motorvägsinfarten. Kollektivkörfältet från Krusebron in förbi järnvägsbroarna stoppas och blir inte aktuellt förrän tidigast någon gång 2018. Det ska ge 13 miljoner kronor.
• Trelleborgsvägen: Malmös södra infart byggs inte om från motorväg till stadsgata. Nu blir det enbart bullerskärmar och, kanske, fartkameror för att få ner farten. Det ska ge 12 miljoner kronor.
• Tessins väg: en ny cykelväg kommer först att bli aktuell 2015.
• Elleborgsvägen: cykelvägen får vänta till 2015.
Gå till toppen