Ekonomi

Nya bud i mäklarbranschen

Efter en svalare period på bostadsmarknaden tycker skånska mäklare att de återigen fått allt mer att göra. Sydsvenskan Näringsliv har gjort nedslag i en bransch under förändring.

Ann-Sofia Jonasson öppnar upp en stor port som leder in till ett flerbostadshus från 1920-talet på Amiralsgatan, precis intill Konserthuset i Malmö. Hon placerar mäklarfirman Mohvs lila skylt på gatan och vandrar upp några trappor till lägenheten hon ska visa under tisdagsförmiddagen.
Tre sällskap, varav ett yngre par, dyker upp. Ann-Sofia Jonasson har varit i kontakt med besökarna tidigare och håller ingen öppen visning den här dagen.
– Det märks att något har hänt på marknaden. Det tar inte riktigt lika lång tid längre att sälja som för något år sedan, säger Ann-Sofia Jonasson som jobbat som mäklare i fyra år sedan hon gick ut mäklarutbildningen i Malmö.
En av spekulanterna, Rasmus Vasli, vandrar omkring i lägenheten. Han blickar ut genom fönstret och hör sig för om vad det är som byggs på Amiralsgatan. Ann-Sofia Jonasson berättar om planerna på den nya superbussen som ska gå från Rosengård till Västra hamnen. Rasmus Vasli nickar och kikar in i badrummet.
– Jag gillar att bostäderna har många gamla detaljer kvar, som trägolv och stuckatur. Men köket och badrummet får gärna vara nyrenoverade, säger han.
Rasmus Vasli bor i en hyresrätt som han delar med en annan, men känner nu att det är dags att satsa på något eget. Det här är andra visningen han går på och han ska vidare på en annan senare i veckan.
Hans uppfattning är att det finns mycket att välja på och verkar inte känna någon stress inför att hitta rätt. När det gäller månadsavgifterna har han räknat att det för hans del inte skulle vara någon större skillnad mellan att köpa och hyra.
Den ökade aktiviteten på marknaden återspeglas i statistik från Svensk mäklarstatistik och SCB, som baseras på ungefär 80 procent av landets bostadsaffärer. Priset på bostadsrätter i Malmö har stigit med ungefär 9 procent under det senaste året.
Bostadspriserna i Malmös innerstad ligger däremot fortfarande på betydligt lägre nivåer än i både Stockholm och Göteborg. Snittpriset per kvadratmeter i centrala Malmö är 21 410 kronor jämfört med 67 354 i centrala Stockholm och 42 655 i Göteborg.
En återkommande förklaring till skillnaderna mellan Skåne och övriga Sverige är närheten till Danmark.
– Malmö är unikt på det sättet eftersom marknaden här berörs av en annan konjunktursväng. Det kan förklara varför det alltid varit så många minus framför siffrorna i Malmö när bostadsmarknaden i Sverige i övrigt varit positiv. Vid tidigare tillfällen har det varit precis tvärtom, säger Ingrid Eiken, vd för intresseorganisationen Mäklarsamfundet.
Enligt en undersökning som Mäklarsamfundet har gjort går det också att se att mäklarna i Skåne delvis gör annorlunda bedömningar än i andra storstadsregioner.
Exempelvis oroar bankernas mer restriktiva utlåning mäklarna i söder mer än riket i genomsnitt.
– Den allmänna oron och försiktigheten är dessutom mycket högre i Skåne än på andra ställen i landet. Det kan bero på att man i Skåne vant sig vid att man inte haft en lika stark prisutveckling som på andra håll. För samtidigt är optimismen gällande den egna ekonomin ungefär lika stark här, säger Ingrid Eiken.
De psykologiska effekterna har ofta betydelse vid stora köpbeslut och möjligen är det just detta som kommer till uttryck i Mäklarsamfundets undersökning, resonerar hon.
– Men vi ser en omsvängning med en stark utveckling på framförallt bostadsrätter. Där har faktiskt stor-Malmö en starkare utveckling än riket sett till de senaste tolv månaderna.
Vid bardisken på Djäkne kaffebar i Malmö tar Mathias Bergman emot två take-away-koppar kaffe. Han öppnar ytterdörren och går över till Hittahem Bostadsförmedlings kontor vägg i vägg.
De har nyligen lanserat en ny botjänst som de hoppas ska öka antalet bostadsaffärer över hela landet. Ett annat mål är att bryta annonssajten Hemnets dominans.
– Vår affärsmodell är disruptiv, vi vill vara med och förändra beteendet på marknaden i grunden, säger Mathias Bergman.
Till skillnad mot exempelvis Hemnet och Blocket riktar Hittahem sig i första hand till säljarna. På företagets hemsida finns annonser med bostäder som förmedlas genom mäklare.
Men här finns också möjlighet att se i vilka områden och på vilka gator där det finns lägenheter eller hus som är på väg att läggas ut till försäljning och där varken någon bostadsannons eller exakt adress än så länge finns.
Det senare är affärsidéns kärna och det som de sex grundarna hoppas ska förändra bostadsmarknaden.
Mathias Bergman hänvisar till undersökningar som visar att två–tre gånger så många funderar på att sälja sina bostäder per år jämfört med de runt 160 000 bostäder som förmedlas.
Genom att i ett tidigt skede fånga upp dem som funderar på att sälja, främst via intresseanmälningar på hemsidan, är Mathias Bergman övertygad om att andelen bostadsaffärer kan bli fler än vad de är idag.
– För dig som är helt säker på att du kanske vill sälja din bostad så blir detta ett steg in på marknaden. Och du kan göra det anonymt utan att hela ditt hem och adress läggs ut på nätet.
Hittahem tjänar pengar på att sälja ”leads”, potentiella kunder som i det här fallet är potentiella säljare, till mäklare. Utöver det kan Hittahem även erbjuda ett aktuellt spekulantregister. Mathias Bergman har tidigare startat reklambyrån First Flight och Bello.se – en tjänst för att hitta hantverkare på nätet.
– Idén med Hittahem föddes tidigt. Vi har jobbat mycket med hur man påverkar tidigt i köpprocessen, vilket också är en säljprocess. Vi vill sitta vid källan och styra flödet.
Utöver grundarna utgörs företaget idag av en grupp teknikutvecklare. De har samarbete med flera tidningssajter, genom vilka de kommer att driva en stor del av marknadsföringen. Bonnier Dagstidningar har gått in som delägare och Mathias Bergman utesluter inte lansering i fler länder på sikt.
– Nu har vi gått från utvecklingsbolag till att börja kapitalisera. Vi har tekniken och långsiktigt är det intressant att titta på till exempel Tyskland som är en spännande marknad och tio gånger så stort som Sverige.
På Hemnet, som uppger att de har 1,8 miljoner besökare på sin sajt varje vecka, följer de Hittahems utveckling.
– Det kanske låter politiskt korrekt och som en gammal klyscha men det är bra med konkurrens. Det tvingar oss alla till att göra något bättre och föder en innovationskraft. I dagsläget är vi överlägsna konkurrenterna när det gäller trafiken till hemsidan. Men utvecklingen kan gå fort i den här världen och vi har innovativa konkurrenter, säger Tim Bjelkstam, affärsutvecklingschef på Hemnet.
Han utesluter inte att även Hemnet kommer att fokusera mer på att hitta säljare som är på väg ut på bostadsmarknaden. Men han varnar samtidigt för att transparensen kan minska om fler affärer sker innan bostäderna kommit ut till allmän beskådning.
– Det är ingen hemlighet att vår affärsmodell bygger på att vi samlar bostäder som är till salu. Men jag tror också att marknaden i stort förlorar på om vi ser att allt fler bostäder säljs innan de lagts ut.
Magnus Miramadi är vd på Mohv som han startade tillsammans med sin kollega Sebastian Holtze för två år sedan. De har valt att fokusera på just sånt som skiljer deras verksamhetsområde från resten av landet. De lokala förhållandena och behoven utgör grunden i affärsidén.
– Vi har valt att rikta in oss lokalt i Öresundsregionen, men vi gör det som en stor aktör. Vi kan ta fram produkter och tjänster som är anpassade för förhållandena här, säger Magnus Miramadi.
– Jag upplever att många av våra Stockholmsbaserade konkurrenter arbetar med väldigt generella erbjudanden som ska passa många delar av landet. De ska kunna sälja allt från lägenheter i storstäder till hus på landsorten, gårdar och skogsbruk.
Halvt på skämt jämför han ambitionen hos Mohv med Apples intåg på mobilmarknaden. En aktör som kommer in från sidan och attraherar kunder på ett nytt sätt.
– Ofta brukar säljare ta in offerter från tre mäklare. Ett par av de stora och sen ett lokalt alternativ. Vi ser att vi mer och mer har blivit det här tredje alternativet.
Mohv har kontor i Malmö, Lund, Helsingborg och Kungsbacka. De planerar etablering i Halmstad och därefter i fler delar av Göteborgsområdet.
Omsättningen steg från 22 miljoner kronor 2012 till 36 miljoner förra året, resultatet från 2 miljoner till preliminärt runt 3,5 miljoner. Antalet förmedlade bostäder gick från 600 till strax under 1 000.
– Vi tänkte att det skulle ta tid att etablera vårt märke men så blev det inte, säger Magnus Miramadi.
Bland företagets runt femtio anställda är en majoritet kvinnor. Något som speglar branschens utveckling väl. Av de 994 registrerade mäklarna i Malmö i slutet av mars var 49 procent kvinnor, jämfört med 28 procent år 2000. Enligt Fastighetsmäklarinspektionen kommer fler kvinnor än män att vara registrerade som mäklare inom ett par år i landet som helhet.
– Fortfarande tror jag att bilden hos många är att mäklare är några gubbar som sitter på ett kontor. Vi vill förmedla en annan bild av en bransch som faktiskt är på väg att bli kvinnodominerad, säger Magnus Miramadi.
Han påpekar samtidigt att det är vanligt att många av de nyutbildade lämnar branschen bara några år efter att de utbildat sig färdigt.
Enligt Fastighetsmäklarinspektionen avregistrerade 69 kvinnor och 47 män sig som mäklare i Skåne förra året.
Fastighetsmäklare Lena Ström har jobbat i tjugofem år i branschen. Efter en lång tid som anställd på en av de större fastighetsbyråerna bestämde hon sig 2011 för att starta eget. Idag driver hon Lena Ström Fastighetsbyrå i Kävlinge kommun.
Att många lämnar branschen tror hon har att göra med tuffa anställningsvillkor.
– Det är hård konkurrens om objekten och lönen är provisionsbaserad. Blir man anställd i ett mindre företag, med en stark lokal marknad, får du sannolikt objekt tilldelade dig. Men i städerna är konkurrensen mycket hårdare. Och även inom en stor byrå kan det vara svårt att slå sig in som ny.
Den första tiden drev Lena Ström fastighetsbyrån själv men insåg snabbt att hon behövde medarbetare och anställde några av sina tidigare kollegor.
Idag är de fem, samtliga kvinnor, på kontoret. De säljer i princip uteslutande bostäder i närområdet. De förmedlade runt 130 objekt förra året. Framförallt handlar det om villor som köps av barnfamiljer eller yngre personer som flyttar till kommunen.
– Som mäklare är det genom ditt namn och kunnande som du får kunder. Vi har blivit välkända i kommunen och på en liten ort sprids ens rykte snabbt, säger Lena Ström.
Det som framförallt gör att affärer kan dra ut på tiden är Finansinspektionens direktiv till bankerna om en restriktiv långivning, menar hon. Ett exempel är att det är vanligt med krav på att den nuvarande bostaden ska vara såld innan man köper en ny.
Även det låga antalet nybyggnationer gör att marknaden kan upplevas som låst.
– Jag tror att vi får vänja oss vid att försäljningsprocesserna tar sin tid, samtidigt är det inte så att vi jobbar i väldig motvind heller. Det är bra med en balanserad marknad, att det inte blir någon hets och att man hinner tänka igenom sina val.
Hon minns tider med hetsiga budgivningar som snabbt drog iväg.
– Som innan finanskrisen på 1990-talet, då sålde husen nästan sig själva. Då kvittade det i princip vilket pris vi mäklare gick ut med, det blev alltid budgivning uppåt. Det var ingen sund marknad att jobba i heller. Egentligen skulle man kunna säga att det är i kristider som man verkligen lär sig att bli mäklare.
Peter Landgren som år 2000 startade mäklarbyrån Landgren ser optimistisk på framtiden.
– Vi ser nu att det sparade kapitalet i hushållen ökar och att fler känner framtidstro. Sedan 2008 har vi vant oss vid att vara återhållsamma när det gäller köp av allt från resor till bilar och såklart boenden. Det ser jag bara jag tittar på min egen familj. När kapitalet nu växer så börjar vi konsumera igen och planerar för större saker. Det finns säkert ett uppdämt behov när det gäller att se över sitt boende.
Samtidigt betonar Peter Landgren att även om säljprocesserna varit mer segdragna under senare år, och prisutvecklingen inte varit lika stark, så har bostäder ändå sålts. Inte heller är han intresserad av att budgivningarna blir allt mer upptrissade.
– Jag är tacksam för stämningen på bostadsmarknaden och finansmarknaden. Jag tycker att till exempel bankerna har gjort bra ifrån sig, det är ett helt annat klimat nu än till exempel vid krisen 1991–1993. Nu stryper man inte krediterna utan hittar nya lösningar för att komma ur krisen.
Men han menar att händelser i omvärlden snabbt kan påverka bostadsmarknaden och hur vi ser på framtiden. En osäker omvärld gör att vi själva blir mer försiktiga.
– Nu följer vi såklart det spända läget och utvecklingen i Ukraina. Blir börsen orolig tuggar det snabbt på det egna kapitalet.

Stora skånska fastighetsmäklare

BolagsnamnAntal anställdaOmsättning (tkr)Resultat efter finansnetto (tkr)
Bjurfors Privatmarknad i Malmö AB8191 1028 280
Sjödin Fastigheter i Helsingborg AB8391 009-4 951
Våningen Fastighetsförmedling AB3831 068944
AB Peter Landgren & Co2629 2893 276
Två Generationer Magnusson AB726 835-1 496
Mohv Malmö AB2222 6573 077
Valvet Mäklarfirma Aktiebolag1520 5873 344
HH Mäklarna AB1619 4273 031
Krister Jansson i Helsingborg AB1318 8751 337
Bülow och Lind Fastighetsförmedling AB2418 241- 79
Sparbanken Öresund Fastighetsbyrå AB1318 154-898
Kristianstadsmäklaren AB1417 387-97
Valvet Mäklarfirma i Helsingborg AB1416 5631 406
Skånegårdar AB1916 026-9 550
AB Peter Landgren & Co Malmö1014 936979
Fastighetsbyrån Frykholmsgatan AB1013 7141 449
Fastighetsbyrån i Lund AB1412 035459
Bo-Laget Fastighetsförmedling i Malmö AB109 742-220
Kristianstad-Blekinge Fastighetsförmedling 169 519784
Fastighetsmäklarna i Ystad AB88 6971 055
Källa: Retriever
Gå till toppen