Malmö

”Vi sjöng en sång som flickan tyckte om”

Branden på Ramels väg tog en femårig flickas liv. Sorg och krishantering har präglat den senaste veckan på skolor och förskolor i området.

– Det var ett sorgearbete, förklarar förskolechefen Dimitra Theodoridis det arbete som vidtog efter den femåriga flickans död.Bild: Lars Brundin
Många förskollärare i Rosengård gick till jobbet i måndags med en klump i magen. Under helgen hade medierna rapporterat om hur en femårig flicka omkommit i en lägenhetsbrand på Herrgården. Förskolechefen Dimitra Theodoridis fick redan på lördagen beskedet om att flickan tillhörde hennes förskola.
Tillsammans med sina närmsta chefer och förvaltningens psykologteam började hon planera för hur de kunde stötta personal och barn när förskolan öppnade.
– Det var ett sorgearbete, det är inte lätt för personalen att få ett sådant besked. Men tack vare att vi hade två psykologer på plats och att andra förskolor ställde upp och tog hand om barnen, fick vår personal möjlighet att prata av sig under förmiddagen. Under eftermiddagen var de tillbaka i barngruppen så att de kunde informera föräldrarna, säger Dimitra Theodoridis.
De väntade till tisdagen med att prata med barnen.
– Vi plockade fram en bild på flickan, tände ett ljus och berättade att hon inte är med oss längre. Sedan sjöng vi en sång som vi visste att flickan tyckte mycket om.
– När barnen är så små [1–5 år] är det viktigt att leka och sjunga fram det.
Barnen hade inte så många frågor, säger Dimitra Theodoridis som tror att det kanske kommer längre fram.
Små barn tänker inte på döden på samma sätt som äldre barn eller vuxna, säger Maria Stenqvist, enhetschef på förvaltningens psykologenhet, som var med och planerade krishanteringen under helgen.
– De tänker på konkreta saker. Var är hon nu? När kommer hon tillbaka? Det gäller att svara konkret och sakligt, säger hon.
Det är viktigt, menar Maria Stenqvist, att alltid följa den krishanteringsplan som redan finns på alla förskolor.
– Man behöver någonting handfast att följa i sådana här situationer när man själv blir så berörd, säger hon.
Även på andra skolor i området har personalen varit beredda på svåra frågor från oroliga elever. På Ögårdsskolan på Islamic Center samlade biträdande rektorn Ann-Louise Wallner hela personalstyrkan på måndagsmorgonen för att prata om hur de skulle agera.
– Det är viktigt att fånga upp de frågor som finns och erbjuda extra samtal med en kurator om det behövs, säger hon.
På hennes skola handlade frågorna mest om hur branden startat, vilket väckte fortsatta diskussioner om hur brandsäkerheten ser ut hemma hos eleverna. Eleverna ställde också frågor om de rykten som florerat i området efter branden.
– Många har sagt att brandmännen bara stod och tittade och lät taket brinna. Vi har fått förklara hur brandkåren jobbar, att det finns rökdykare och att de ibland kan finnas skäl att låta det brinna under kontrollerade former, säger Ann-Louise Wallner.
Gå till toppen