Kultur & Nöjen

Lars Åberg: Vänsterns kulturrelativism leder till en ideologisk kullerbytta

Jämlik behandling är ett medel mot extremhögern, skriver Lars Åberg.

I sin bok ”Från fatwa till jihad” hävdar Kenan Malik att de som krävde Salman Rushdies död efter utgivningen av ”Satansverserna” förlorade slaget om själva boken, som inte kunde brännas till osynlighet, men vann kriget mot yttrandefriheten.
Liberaler i väst har internaliserat fatwan, skriver han. I kulturlivet och medievärlden hukas det. Självcensuren bor granne med varje kritisk fundering kring islam och islamism.
I detta mummel kan malmöitiska skolbarn skickas till Saudiarabien för att lära sig tolerans mot andra kulturer och talibanen beskrivas som enbart ännu en representant för det manliga.
När Maryam Namazie kommer till Malmö i mitten av juni som en av alla inbjudna talare vid feministiska Nordiskt Forum blir det sannolikt inga applåder från Gudrun Schyman. Namazie drar ett streck i sanden; islamismen är en global politisk rörelse, säger hon, och den står lika långt till höger som Europas rasistpartier.
Att så många till vänster saknar vilja att se högerextremismen bakom den religiösa retoriken är både en gåta och ett svek.
–  Jag glömmer aldrig när vi kvinnorättsaktivister demonstrerade utanför Downing Street mot att man accepterar sharialagar i Storbritannien. En bit bort stod motdemonstranter från en grupp kopplad till fascisterna i Hizb ut-Tharir. Plötsligt dök det upp en tredje grupp från Unite Against Fascism. Vad bra, tänkte vi. Men de här vänsterdemonstranterna slöt snabbt upp bakom islamisterna och ropade med i deras talkör ”Gud är stor!”.
Namazie är talesperson för One Law For All, som samlar sekulära opinionsbildare kring det, kan man tycka, självklara kravet att minoriteter varken ska särbehandlas eller leva med separat lagstiftning. På det lilla kontoret vid King’s Cross i London, ovanför en av de kvarvarande vänsterbokhandlarna, trängs häften om den religiösa extremhögern och den proislamistiska vänstern och om multikulturalismen, som fått ursäkta förtryck av kvinnor och barn i storstadens mitt med hänvisning till att det är ”deras” kultur eller religion.
– Det är höjden av rasism att säga att de som kommer från en annan bakgrund förtjänar att leva med andra sorters rättigheter. Och det är intressant att just detta är den antirasistiska hållning som accepteras i stora delar av samhället.
Det är nog sådant hon kommer att prata om på Nordiskt Forum; den jämlika behandlingen som motmedel mot extremhögern, den postkoloniala skuldkänslan och kulturrelativismen som leder till att rättigheter kvoteras, kulturer stelnar och avvikande röster tystnar.
Och om islamofobin; ett propagandistiskt begrepp, ett trick. Det kan aldrig vara fel att ifrågasätta en religion, en ideologi eller en politisk rörelse. Islamofobi är en politisk term, säger Maryam Namazie, och den används framgångsrikt för att skrämma människor till tystnad.
Gå till toppen