Världen

SAS-flygning hundra sekunder från katastrofen

Planet från Köpenhamn till Singapore låg tjugofem kilometer bakom MH-17 från Malaysia Airlines när denna troligen träffades av en missil över Ukraina. Det motsvarar en minut och fyrtio sekunder.

Bild: Dmitry Lovetsky/AP
Klockan 12.45 på torsdagen lyfte Singapore Airlines flight SQ351 från Kastrup med destination Singapore: en Boeing 777 med plats för 285 passagerare och en marschfart på 905 kilometer i timmen.
Flygningen var en så kallad codeshare flight, som formellt också trafikerades av SAS (SK8001) och Virgin Australia (VA5673).
Två och en halv timme efter starten befann sig planet över östra Ukraina. Tjugofem kilometer framför låg en annan Boeing 777, tillhörig Malaysia Airlines på väg från Amsterdam till Kuala Lumpur. Klockan 15.15 svensk tid träffade troligen en missil det malaysiska planet som störtade till marken.
En minut och fyrtio sekunder senare passerade Köpenhamnsplanet platsen.
På samma avstånd från attacken, men på väg i motsatt riktning, befann sig en Boeing 787 från Air India på väg från Delhi till Birmingham.
Uppgifterna kommer från internetsajten Flightradar24 som bokför information om alla passagerarflygplan som befinner sig i luften.
En genomgång av Flightradar24 visar att flera flygbolag har flugit över Ukraina den senaste veckan, exempelvis KLM, Lufthansa och Thai Airways. Andra flygbolag (British Airways, Air France, Qantas m fl) har under flera månader tagit en omväg runt krigsområdet.
Varför fortsatte Malaysia Airlines att flyga över Ukraina?
– Planets flygrutt hade förklarats säker av ICAO [FN:s flygsäkerhetsorganisation]. Och IATA [flygbolagens organisation] hade slagit fast att det inte fanns några restriktioner i det aktuella luftrummet, sa Malaysias premiärminister Najib Razak till medier på fredagen.
Att ta en omväg innebär längre flygtid och högre bränslekostnader för bolagen.
Efter attacken råder flygförbud över östra Ukraina.
"Flera flygbolag som noterades över Ukraina så sent som på torsdagen hävdar att de har undvikit området i flera månader", skriver Flightradar24 på Twitter.
SAS har inga reguljära flygningar som gör att man passerar över Ukraina, säger bolagets informationschef Knut Morten Johansen till Sydsvenskan:
– Det har inget med konflikten att göra. Vi flyger helt enkelt kortaste vägen och den går för oss via Sibirien över till Kina.
Detta är en sanning med modifikation, eftersom SAS formellt är medarrangör till Singapore Airlines flygning från Köpenhamn.
Luftrummet över östra Ukraina var redan tidigare stängt upp till 9 750 meter. Planet som sköts ner flög på 10 100 meters höjd, den lägsta tillåtna. Detta är inget anmärkningsvärt, anser Knut Morten Johansen på SAS.
– Luftfartsmyndigheten uppger vilken höjd du ska flyga på. Denna höjden ansågs säker. Att den inte var det kom naturligtvis som en överraskning för alla, och det vore respektlöst av mig att ha synpunkter på det.
Hur resonerar SAS beträffande oroliga områden?
– Vi gör egna bedömningar men följer framför allt anvisningar från nationella luftfartsmyndigheter. Det är de som avlyser riskfyllda områden. Afghanistan har länge varit en sådan "no fly zone". Nu råder flygförbud även över Gaza och östra Ukraina, säger Knut Morten Johansen.
Flygplatsen i Tel Aviv är ett mål för Hamas raketer. Hur tänker ni om det?
– När det gäller Tel Aviv lyssnar vi noga på råden vi får av myndigheterna. De bedömer flygplatsen i Tel Aviv som säker. Om vi hade varit det minsta osäkra på det skulle vi ha ställt in flygningarna.
Läs alla artiklar om: Läget i Ukraina
Gå till toppen