Kultur

”Man får hela tiden bevisa att man kan”

När Alexandra Dahlström för tre år sedan träffade de tre poppunkarna i Vulkano uppstod en ömsesidig förälskelse. Resultatet blev den självutlämnande dokumentären ”All We Have is Now”.
– Det är en film om kvinnlig vänskap, säger Dahlström om sin regidebut.

Hur startar man om efter en tidig framgång i livet? Och hur tar man sig fram i en mansdominerad bransch?
Fråga Alexandra Dahlström och Vulkano.
Dahlström fick ett stort genombrott som skådespelare redan som 14-åring i Lukas Moodyssons ”Fucking Åmål” (1998). Hon har gjort många filmroller sedan dess, men inte medverkat i något som fått samma genomslag.
Rebecka Rolfart (gitarr), Cissi Efraimsson (sång/trummor) och Lisa Pyk Wirström (keyboard) slog också igenom som tonåringar, som medlemmar av framgångsrika Those Dancing Days. Det bandet lade av 2011. När vi träffar trion i början av ”All We Have is Now” är de tillbaka på ruta ett i replokalen med sitt nya band, Vulkano, långt från rockfestivaler och P3-guldgalor.
– Det är jobbigt att vara ung och slå igenom, och sedan ska man börja om. Vi är nog lika fucked up, helt enkelt, säger Dahlström och Rolfart instämmer med ett skratt.
När Sydsvenskan träffar Dahlström och Rolfart på ett fik i Malmö är kemin dem emellan påtaglig. De fyller ibland i svaren åt varandra. Under tre år har de pratat, filmat, skrattat och gråtit tillsammans.
– Egentligen tänkte jag göra en film om Andreas Kleerup, men så sa en vän till mig: varför inte en film om kvinnliga musiker?, säger Dahlström.
– Jag såg Vulkano, och det var som om en rå energi skakade i hela kroppen. De hade kåpor på sig, de såg ut som trollkarlar. Vilket sjukt sätt att uttrycka sig på! De var mänsklig skönhet. Jag ramlade in bakom scenen och det var som om vi ”blev tillsammans”. Redan första kvällen berättade de väldigt personliga saker för mig.
Dahlström beskriver det som en ”uppenbarelse” att se tre barndomsvänner som kämpar tillsammans. Själv har hon varit en ensamvarg som det senaste decenniet bott och arbetat mycket utomlands, bland annat i Italien och Brasilien, och sprungit på provspelningar för filmroller.
– Det är att vara ensam, ensam, tävla, tävla, tjej mot tjej på provfilmningarna. Och så träffar jag den här trehövdade besten som har lyckats förvandla prestationsångest till lekfullhet, äventyr och styrka. De tävlar inte, och det var en livsläxa för mig. Jag har gjort den här filmen för tjejer som är instängda i alla krav som de har på sig själva.
Dahlström och Rolfart berättar om hur svårt det kan vara att vara kvinna i så mansdominerade branscher som musik- och filmindustrin.
– Vår manager är en kvinna, men producenter och ljudtekniker är alltid män. Vi har vuxit upp med det. Man får hela tiden bevisa att man kan, säger Rolfart.
– Vi lever i en så konstig värld där folk kan fråga ”Hur är det att vara tjej och spela i band?”. Jaha, och hur är det att vara kille och leva då?
”All We Have is Now” skildrar bandets medgångar och motgångar, och vi får följa med på spelningar i London och i Los Angeles. Genom filmen funderar Rolfart på om hon istället ska satsa på konsten. Till slut hoppade hon av bandet, men har idag återvänt med ett eget musikprojekt, The Hanged Man. Vulkano har fortsatt som duo.
– Jag grät som ett skilsmässobarn när Rebecka hoppade av. Jag ville att de skulle vara ihop för alltid, säger Dahlström.
– Men en grupp människor utvecklas hela tiden och finns bara i ögonblicket. Det är därför filmen heter ”All We Have is Now”. Det är vackert och lite smärtsamt.
Det är svårt att inte tänka på de tre punktjejerna i Lukas Moodyssons ”Vi är bäst!”.
– Ja, det är helt sjukt. Men jag började filma innan honom. Det finns till och med scener som är likadana – som när de fångar snöflingor med munnen – och Lukas har inte sett min film ännu. Det är som om man börjar tro på Carl Jungs teori om det undermedvetna.
”All We Have is Now” visas i ett samarbete mellan Nordisk Panorama och Doc Lounge, på Babel i Malmö på måndag kväll kl 19. Efter visningen blir det frågestund med Alexandra Dahlström och konsert med Vulkano. Filmen får reguljär biopremiär den 24 oktober.
Vulkano har förvandlat prestationsångest till lekfullhet, säger Alexandra Dahlström, som nu gör sin regidebut.
Gå till toppen