Lund

FNL väljer alliansen i Lund

Den borgerliga alliansen och spårvägsmotståndarna Förnyalund har slutit ett avtal om samarbete. En central del i uppgörelsen är att kollektivtrafiken i kommunen, inklusive den planerade spårvägen, ska utredas.

Anne Landin, FNL:s förstanamn.
Utredningen om kollektivtrafiken väntas pågå i ungefär två år. Under den tiden pausas spårvägsplanerna.
– Vi får till en utredning och vi får ett moratorium. Det är väl vad jag tycker kan vara rimligt, säger Anne Landin (FNL).
Kommunstyrelsens ordförande Mats Helmfrid (M) har varit en tydlig förespråkare för spårvägen.
– Jag har varit positiv för min övertygelse är att det finns ett behov kapacitetsmässigt. Men det skadar ändå inte att gå igenom allting som finns och titta på det på nytt. Finns behoven? Går det att lösa på annat sätt? För mig är det inte spårvagnen i sig själv utan det att den fyller ett behov som är viktigt, säger han.
Är det inte ordentligt utrett då?
– Jag kan inte tycka att det gör någon skada att man tittar på det ytterligare en gång. Det är utrett, men allt är inte sammanställt. Utredningarna har skett under ganska lång tid, så det är ackumulerade utredningar om man säger så. Jag kan tänka mig att den här utredningen kan gå igenom det som finns, men också göra en egen bedömning. Men vi har inte diskuterat utredningsdirektiven i detalj än så länge.
En annan viktig del i avtalet är att FNL och alliansen ska samarbeta i arbetet med att ta fram kommunens budget. "Ett mål i samarbetet är att inte höja skatten", står det i uppgörelsen. Även i andra frågor, som till exempel centrumutveckling, säger sig partierna ha gemensamma intressen, men här är inget formaliserat.
Samarbetet innebär också att FNL och alliansen får fler ledamöter i nämnder och styrelser än vad de hade fått om alliansen stått ensam. FNL får bland annat en ledamot i kommunstyrelsen. Hade inte FNL anslutit sig till någon koalition så hade partiet inte alls varit representerat i nämnder och styrelser.
Tillsammans får FNL och de borgerliga partierna 29 mandat i kommunfullmäktige. Det ger inte egen majoritet, men den rödgröna sidan kommer inte heller att få egen majoritet - inte ens om de samarbetar med Feministiskt initiativ. Sverigedemokraterna blir därmed vågmästare i kommunfullmäktige i de frågor där man inte hittar samsyn över blockgränserna. SD är negativa till spårvägen och kommer med största sannolikhet att rösta ja till att utreda frågan.
Den största vinsten för alliansen med FNL-uppgörelsen kan vara att det nu blir omöjligt för Socialdemokraterna och Miljöpartiet att bilda majoritet i fullmäktige, vilket kommer att tvinga de rödgröna att hitta blocköverskridande lösningar. FNL förde länge också samtal med S och MP, men det stupade på att de rödgröna inte ville vänta med spårvägsbygget, enligt Sverker Oredsson (FNL).
När det gäller frågan om vem som ska vara ordförande i kommunstyrelsen och nämnderna säger Mats Helmfrid att alliansen och FNL inte kommer att göra anspråk på ordförandeposterna, så länge som den andra sidan är större. Och de rödgröna plus Fi har 31 mandat tillsammans, två fler än alliansen plus FNL. Därmed är det högst troligt att Anders Almgren (S) blir ny ordförande i kommunstyrelsen.
Alliansen har också enats om vilka partier som får oppositionsråden. Det blir en moderat, som ska utses av Moderaterna under onsdagen, samt FP:s toppnamn Philip Sandberg.

Mandat i fullmäktige

För att få majoritet i Lunds kommunfullmäktige krävs 33 mandat. Så här ser mandatfördelningen ut efter valet:
Socialdemokraterna 15
Moderaterna 13
Miljöpartiet 9
Folkpartiet 7
Vänsterpartiet 5
Sverigedemokraterna 5
Förnyalund 4
Centerpartiet 3
Feministiskt initiativ 2
Kristdemokraterna 2
Läs alla artiklar om: Valet i Lund 2014
Gå till toppen