Sverige

Hizb ut-Tahrir drömmer om ett globalt kalifat

Med ny Facebooksida hoppas islamistiska Hizb ut-Tahrir  locka in fler svenskar under kalifatets svarta fana. Inför det svenska valet uppmanade partiet till bojkott.

En fredag efter bönen i början av oktober tågar femhundra män och kvinnor under svarta fanor från Nørrebro in mot centrala Köpenhamn.
Det radikala islamistiska partiet Hizb ut-Tahrir är på marsch.
Vid Blågårds Plads håller en man vid namn Elias Lamrabet ett brandtal mot USA:s och västmakternas krig i Syrien och Irak och mot ondsinta danska politiker som försöker tvinga muslimer att ge upp sin muslimska identitet.
– Må nästa id blir ett firande av att den rättmätige kalifen har installerats! avslutar han.
Omkring femhundra muslimer från Hizb ut-Tahrir firade id al-fitr, slutet på fastemånaden ramadan, den 3 oktober i år. I marschen genom Köpenhamn gick kvinnor och män i skilda grupper.Bild: (c) Gonzales Photo/Demotix/Corbis
Bredvid honom står en man i vit tenniströja och ropar i megafon:
– Vi vill styras av Koranen!
– Allahu akbar! svarar demonstranterna som samlats på torget i kör.
Hizb ut-Tahrir – som vill avskaffa demokratin och återupprätta kalifatet, införa sharialagar där tjuvar får sina händer avhuggna och män och kvinnor kan dömas till stening – har länge haft ett starkt fäste i Danmark.
Nu expanderar rörelsen också i Sverige. En svensk hemsida har öppnat och kompletterats med en sida på Facebook, som snabbt fått över tusen gilla-markeringar.
– Självfallet är vår ambition att växa på alla platser där det finns muslimer, säger partiets skandinaviske talesman Junes Kock.
– Jag vet att några av oss bor i Malmö.
Inför valet den 14 september propagerade Hizb ut-Tahrir på flera platser i Sverige och delade ut flygblad där muslimer uppmanades att inte rösta.
– Enligt islam är det förbjudet att delta i det sekulära systemet. Bara Gud kan avgöra vad som är rätt och fel, förklarar Junes Kock.
"Befrielsepartiet" Hizb ut-Tahrir bildades 1953 i Jerusalem. I dag finns den sunnimuslimska rörelsen i ett fyrtiotal länder och påstår sig ha en miljon anhängare.
Shejk Isam Umayrah från Jerusalem, Junes Kock, Hizb ut-Tahrirs talesman i Skandinavien, och shejk Ismail al-Wahwah, ledare för partiet i Australien, i Bella center i Köpenhamn 2012.Bild: Åsa Sjöström
Redan för två år sen besökte jag ett möte i Bella Center i Köpenhamn där Hizb ut-Tahrir samlade nästan tusen deltagare från hela Skandinavien.
På scen stod den vitskäggige shejk Isam Umayrah, som rest upp från Jerusalem, och uppmanade till en global islamisk revolution.
– Kalifatet ska uppstå i Syrien. Därifrån ska vi sprida en radikal förändring i hela världen! förkunnade han och möttes av åhörarnas entusiastiska jubel.
Hizb ut-Tahrirs predikanter gör ingen hemlighet av att målet är att återupprätta kalifatet – det muslimska rike profeten Muhammed grundade för 1 400 år sen, styrt enligt sharia av en kalif. Det är samma mål som den blodbesudlade Islamiska staten (IS) har och som dess ledare Abu Bakr al Baghdadi påstår sig ha uppnått genom utropandet av ett kalifat i de delar av Syrien som terrorarmén har erövrat. Där har nu IS infört sharia med förbud för allt västerländskt. De som inte bekänner sig till "den rätta läran" riskerar att avrättas under bestialiska former.
Men Hizb ut-Tahrir erkänner inte det kalifat som IS säger sig ha grundat.
– Vi har uppmanat IS att ta tillbaka utropandet av kalifatet och att sluta dräpa andra muslimer, säger Junes Kock.
Enligt Säpo har minst 90 svenskar på senare tid rest till Syrien och Irak för att ansluta sig till militanta islamistiska grupper; såvitt känt har 22 dödats. Även från Danmark har ett stort antal jihadister gett sig av.
Såväl Säpo som den danska säkerhetstjänsten PET har varnat för att dessa unga män ska återvända till Skandinavien, ännu radikalare än när de gav sig av, och redo att begå terrordåd här hemma.
Jihadresor är, enligt Junes Kock, inget som Hizb ut-Tahrir uppmuntrar.
– Jag kan förstå varför de reser. Men det är inte någon lösning. Vår lösning är att arbeta med tankar.
Även om målet är detsamma som hos IS och båda rörelserna hyllar den svarta fanan så säger sig Hizb ut-Tahrir vara emot våld. Men för några år sen dömdes partiets dåvarande talesman i Skandinavien, Fadi Abdulatif, till fängelse i Danmark två gånger. Först för att ha spritt antisemitiska flygblad som uppmanade till mord på judar: "Döda dem var ni än träffar på dem!" Därefter för olaga hot mot dåvarande statsministern Anders Fogh Rasmusson.
I Tyskland och i en rad muslimska länder är Hizb ut-Tahrir förbjudet, eftersom partiet anses samhällsomstörtande.
I Danmark utredde riksåklagaren för fem år sen ett förbud på uppdrag av regeringen, men kom fram till organisationen inte kunde upplösas.
Inte heller i Sverige är det brottsligt att tillhöra en organisation som vill avskaffa demokratin – så länge man inte försöker göra det med våld. Därför har säkerhetspolisen inga möjligheter att stoppa Hizb ut-Tahrir.
Tills vidare följer Säpo partiets etablering på avstånd.
I en skriftlig kommentar till Sydsvenskan uppger säkerhetspolisens analyschef Matilda Broman:
"Företrädare för Hizb ut-Tahrir har vid ett antal tillfällen i andra länder visat sig beredda att ta till våld eller övergå till en mer extrem agenda, där terrorverksamhet diskuteras. Därför finns det anledning för säkerhetspolisen att vara uppmärksam på en eventuellt förändrad agenda och identifiera det tidigt."
På Hizb ut-Tahrirs nyöppnade svenska hemsida på nätet möts man av en videofilm där "broder Taji Mustafa" från partiets sektion i London håller en föreläsning under titeln "Är islamiska lagar barbariska?"
Den inleds med att Taji Mustafa viftar med en köttyxa.
Detta, förklarar han, är västerländska fördomar. Inte ska man hugga händer av tjuvar med köttyxa.
Sen ger sig brodern in på en invecklad förklaring till varför islamiska sharialagar är överlägsna på att göra folk laglydiga. Skulle någon trots det bryta mot lagen och stjäla, ja då blir straffet hårt.
– Då får tjuven handen avhuggen offentligt. Vi ska inte be om ursäkt för våra hårda straff, säger Taji Mustafa.
Hur är det möjligt att människor som vuxit upp i västerländska demokratier och välfärdsstater kan fångas av denna extrema tolkning av islam – och vilja införa ett auktoritärt styre med drakoniska religiösa medeltidslagar?
Jag kontaktar Hizb ut-Tahrirs nya mediekontor i Köpenhamn för att få kontakt med någon av de medlemmar som propagerat för valbojkott i Sverige, kanske någon av de anhängare som partiets säger sig ha i Skåne.
Jan Hjärpe, professor i islamologi vid Lunds universitet, liknar Hizb ut-Tahrir vid en sekt. ”Man ska hålla sig för sig själv och inte vara en del av samhället.”Bild: Bild: Pontus Tideman
Men Hizb ut-Tahrir är en strikt hierarkisk organisation. Endast talesmannen Junes Kock låter sig intervjuas.
Vad vill egentligen partiet i Sverige och Danmark?
Junes Kock gör genast klart att partiet har två parallella agendor:
– Vårt övergripande mål är att återupprätta kalifatet. Det gäller för den muslimska delen av världen, där största delen av befolkningen är muslimer
– Här i den västliga världen, i Sverige och Danmark till exempel, är vår uppgift främst att få muslimer att hålla fast vid sin islamiska identitet.
Junes Kock säger i ena ögonblicket att muslimer i väst ska "delta i samhället", i nästa att det är "förbjudet" att rösta.
Det låter som raka motsatsen till integration?
– Muslimer ska delta i samhället, men det ska vara på islamiska premisser. I islam tillkommer all laglagstiftning enbart Gud.
Även om Hizb ut-Tahrir inte säger sig vilja påtvinga någon sharia så hoppas Junes Kock att kalifatet en dag ska omfatta hela världen
– Den dag det kommer ett riktigt kalifat till stånd så blir det en del av kalifatets utrikespolitik att visa resten av människorna, inklusive Danmark och Sverige, Japan och USA, på en alternativ livsstil, ett annat sätta leva. Och så hoppas vi att alla folk ska finna det systemet tilltalande.
Så slutmålet är att kalifatet ska omfatta alla länder?
– Ja, det är självfallet det optimala.
I detta globala rike ska alltså stenhårda islamiska strafflagar gälla. Men Junes Kock tycker inte man ska "måla upp skräckbilder".
– Kalifatet kommer att ta ansvar för alla sina medborgare. Se till att de har bröd på bordet och kläder på kroppen. Kalla det en välfärdsstat.
– Om det inträffat en katastrof, till exempel en orkan, så kan man inte hugga handen av folk som stjäl. Men om en person inte fattas något och trots det stjäl, då är straffet hårt. Då får man handen avhuggen.
I Hizb ut-Tahrirs kalifat är synen på homosexualitet oförsonlig.
– Homosexualitet är mot människans natur. Det är ett abnormt sätt att tillfredställa sig. Därför är det inte tillåtet.
Enligt Junes Kock ska homosexuella få chansen att göra avbön. Den som vägrar får sona med livet.
– Straffet är den yttersta konsekvensen: döden.
Bara en försvinnande liten andel av Sveriges och Danmarks muslimer stödjer Hizb ut-Tahrir eller har något till övers för partiets värderingar.
På många sätt uppfyller partiet med sin tolkning av islam Sverigedemokraternas skräckpropaganda om muslimer.
Varför ska man då skriva om dem? Kanske just för att partiet är så extremt.
Det går att se tydliga paralleller mellan Hizb ut-Tahrir och nazistiska Svenskarnas Parti (SVP): Båda förkastar demokratin. Båda hyllar en stark ledare. Båda är starkt homofobiska. Båda påstår sig vara motståndare till våld.
– Jag tycker absolut Hizb ut-Tahrir liknar de fascistiska rörelserna. Man ser ett ideal som ska genomföras som statens ordning och man minimerar den individuella valfriheten, säger Jan Hjärpe, professor i islamologi i Lund.
– I fascismen spelar kravet på homogenitet stor roll. Det som kännetecknar en demokrati är tvärtom att man accepterar att det kan finnas flera olika åsikter och att man måste kompromissa.
Om ett sådant parti kan samla nästan tusen personer i Bella center och ett par hundra till en marsch under kalifatets svarta fanor, om det startar en påkostad svensk hemsida på nätet, propagerar på Facebook och uppmanar svenska muslimer att bojkotta demokratiska val – bör det naturligtvis granskas.
Jan Hjärpe vill inte överdriva Hizb ut-Tahrirs farlighet. Han liknar partiet vid en sekt. "Man ska hålla sig för sig själv och inte vara en del av samhället". Rekryteringsbasen i Sverige är begränsad.
Trots det ser Hjärpe en risk att unga män i Sverige och Danmark lyssnar på Hizb ut-Tahrirs drömmar om kalifatet och radikaliseras ytterligare så att de till slut är redo att ta till våld och ansluta sig till våldsförhärligande rörelser som IS.
– De som dras till militanta rörelser är killar som vill göra något stort. I Sverige är det tjejerna som får bra betyg och jobb. Vad kan då killarna göra som hamnar utanför? Jo, de kan bli hjältar. Som väl är vill de flesta bli fotbollsproffs.
Amra Masic, Malmös unga muslimer.Bild: Sydsvenskan
Amra Masic arbetar i Malmös unga muslimer, en organisation som står för det rakt motsatta mot Hizb ut-Tahrir: att muslimer i Sverige ska bli en naturlig del av samhället, aktivt delta i demokratin och motverka islamofobi.
– Självklart är det helt fel att uppmana folk att inte rösta. Självklart tar vi avstånd från Hizb ut-Tahrir, säger hon.
Men Amra Masic är tveksam till att ge partiet uppmärksamhet i medier. Risken finns att man spär på folks fördomar om muslimer, anser hon.
Samma tvekan känner Salahuddin Barakat, ordförande i Islamakademin. Han har vuxit upp i Malmö, men utbildats av lärda från bland annat Turkiet, Jemen och Pakistan.
Salahuddin Barakat, ordförande i Islamakademin.Bild: Youtube
Salahuddin Barakat predikar i en rad olika moskéer i hela Skandinavien. Och han tycker att Hizb ut-Tahrir är en så marginell rörelse att den borde tigas ihjäl.
– Kollar man på Facebook så ser man att det bara är ett fåtal som är aktiva. Man ska inte göra reklam för dem i medierna. De lever på uppmärksamhet.
– Visst är Hizb ut-Tahrir antidemokratiska. Men man måste akta sig för att ställa andra muslimer till svars för vad extremisterna gör. Jag arbetar emot dem för att jag ser det som ett samhällsansvar, inte specifikt för att jag är muslim.
För Salahuddin Barakat bygger den form av islam som Hizb ut-Tahrir förespråkar på okunnighet.
– Det är en extrem tolkning. Få av dem har studerat på högre nivå. De kallar det sharia, men vet inte vad det är.
Även om få kan tänka sig att ansluta sig till Hizb ut-Tahrir tror Barakat att ganska många troende muslimer omfattas av ett slags diffus dröm om ett kalifat.
– De senaste tvåhundra åren har den muslimska världen varit ockuperad och koloniserad. Då tänker många att islams senaste storhetstid var när vi hade en kalif. Man romantiserar och sätter sig inte in hur det faktiskt låg till. Man tror att om man bara installerar en kalif och sharia så ska alla problem lösa sig.
Vid Hizb ut-Tahrirs presskonferens i en Stockholmsförort i september i år presenterades den här kartan över det tilltänkta kalifatets institutioner.Bild: Karin Wettre
Än så länge har Hizb ut-Tahrirs expansion i Sverige till stor del varit koncentrerad till Stockholmsområdet. Salahuddin Barkat tror att partiet får svårare att slå igenom här än i Danmark.
– Danmarks sätt att förhålla sig till muslimer är annorlunda än i Sverige. Det ska man ta lärdom av. Danskarna säger "antingen är du muslim eller dansk". Det skapar en identitetskonflikt hos unga muslimer.
I Sverige, menar Salahuddin Barakat, är konfrontationen inte så hård. Muslimerna och deras församlingar deltar i samhällsbygget på ett helt annat sätt.
– Det är okej att vara svensk muslim. Därför finns det inte så mycket utrymme för grupper som Hizb ut-Tahrir som lever på utanförskapet.

Hizb ut-Tahrir

• Hizb ut-Tahrir bildades 1953 i Jerusalem.
• Det är ett islamistiskt parti som samlar sunnimuslimer i fyrtio länder och påstår sig ha en miljon anhängare.
• Partiet är förbjudet i Tyskland och en rad arabiska stater.
• I Danmark dömdes förre talesmannen Fadi Abdulatif till fängelse två gånger, dels för hets mot judar, dels för hot mot statsministern.
• Nu har Hizb ut-Tahrir etablerat sig i Sverige med svensk hemsida på nätet. Den svenska Facebooksidan har snabbt fått över tusen gilla. Inför valet i september uppmanade partiet svenska muslimer att inte rösta.
Gå till toppen