Lund

Kommunstyrelsen vill begränsa reklam i offentlig miljö

Lunds kommun ska utarbeta en plan för att begränsa reklamen i den offentliga miljön. Det tycker kommunstyrelsen, som under onsdagen röstade ja till vänsterpartisten Mats Olssons motion.

"I ett demokratiskt samhälle borde medborgare slippa att få budskap upptryckta i ansiktet och nerkörda i halsen". Så står det i Mats Olssons (V) motion.
– Den tar sikte på två saker. Dels att ohämmat inflytande av reklam i stadsbilden är odemokratiskt eftersom det är den som har råd att köpa reklamplatsen som bestämmer vad vi ska titta på. Och dels den rent förfulande effekten av en alltför vildvuxen reklamflora, säger Mats Olsson.
I motionen nämner han bland annat Citytunneln i Malmö som ett bra exempel.
– Man får nästan en katedralliknande känsla när man stiger in i Citytunneln valv. Du kan ju tänka dig hur det hade förändrats om man hade fallit undan för trycket. Det är klart att man missar några miljoner där, men jag menar att det är värt det.
Han anser att det inte är någon vinst för kommunen att upplåta reklamplats för pengar.
– Det är ändå medborgarna som betalar, eftersom reklam alltid kostar – det kostar på varorna. Så det är bara frågan om fördelningen: ska vi betala det på varupriserna eller skattsedeln?
Motionen är dock ganska försiktigt formulerad. Mats Olsson föreslår inte att några avtal ska rivas upp, utan att kommunen ska utarbeta en plan för begränsning av reklam i offentlig miljö.
Men de borgerliga partierna gillar inte förslaget.
– Andemeningen är att man ska begränsa och i förlängningen säkert också ta bort all reklamfinansiering. Och den är ju en viktig del för att kunna fördela bördan på något annat än bara skattekollektivet direkt, säger Christer Wallin (M), andre vice ordförande i kommunstyrelsen.
– Det handlar om finansiering av busskurer, kollektivtrafik och väldigt många saker som påverkas negativt om man inte får lov att delfinansiera med reklam.
Men eftersom både Förnyalund och Sverigedemokraterna lade ner sina röster gick förslaget igenom med stöd av de rödgrönrosa partierna. Kommunstyrelsen rekommenderar därför kommunfullmäktige att säga ja till motionen.
 

Är det för mycket reklam i Lunds stadsbild?

Carla Vercesi, Malmö: Nej, det tycker jag inte. Det är bra med reklam, jag gillar det. Man blir uppmärksammad på saker – det kan vara politik, kultur, en ny restaurang eller något annat.Bild: Albin Brönmark
 
Britt Jönsson, Lund: Nej, det är väl inte så mycket. Jag tittar inte så mycket på det. Men i tidningen är det ibland lite mycket reklam.
 
Mana Vakil, Lund: Nej, det är inte så att det stör mig. Det finns där och det gör ingen skillnad om det finns där eller inte.
Kai Bergström, Lund: Nej. Det kan vara bra att bli informerad om saker ibland och det jag är ointresserad av ser jag inte. Som min fru brukar säga: "Såg du det där fina erbjudandet i tidningen?" "Nej", svarar jag.
Gå till toppen