Kultur & Nöjen

Gaby & The Guns skjuter skarpt igen

Hav & Horisont är bandets tredje album.

Snart sagt varje artistbiografi är en sorts framgångssaga, om än ofta med ett olyckligt slut eller en i förväg avbruten berättelse. En kreativ människa i kultur- och underhållningsbranschen förväntas försaka allt annat för den där drömmen om succé eller åtminstone självförverkligande.
Målet kanske är att leva i sus och dus, ekonomiskt oberoende som en annan Krösus; verkligheten är att man sällan har fast mark under fötterna.
– Vi hade lagt allt annat åt sidan i ganska många år, säger hon, för musikens skull. Vi tog bara ströjobb vid sidan av, för att kunna säga ja till att som kom i vår väg. Tackar man nej finns risken att man missar någonting! Det är faktiskt ett ganska hårt liv.
Gabriella Ryds identitet har alltid varit musikerns. Hon har varit ganska framgångsrik: gett ut två album med sitt band, turnerat, hyllats, hörts i radio. Men någon gång under 2011 var hon tvungen att bryta sitt mönster, ta en paus. En katalysator var vännen Gustaf Kjellvanders död, en begåvad musiker som aldrig nådde sin kommersiella potential och till slut dukade under – offer för en destruktiv livsstil. Han hade medverkat som duettpartner på Gaby & The Guns andra album, som kom tidigt samma år.
– Olika saker fick mig att känna att jag måste ta en paus, göra något annat, men detta var startskottet. Jag visste att om jag fortsatte i samma bana skulle jag gå under – det är det inte värt. Det var dags att se vad livet hade att ge utanför musiken. Men att släppa musiken, som så länge varit min identitet, var att kasta mig utför ett stup. Jag visste inte vem jag var utanför musiken.
Hon kom att landa mjukare än hon vågat fantisera om. Hennes gnagande känsla av misslyckande och resignation bara stärktes när hon såg sig själv söka jobb som sjuksköterska och ta upp den tråd hon bekymmerslöst låtit falla till marken så snart hon tagit sin examen för tio år och tusen evigheter sedan. Fast jobb. Löneslav.
– Men det blev tvärtom en enorm befrielse: "Du ska vara här vid det eller det klockslaget, du ska hjälpa dessa människor som behöver dig, du får pengar för det, och när du slutat klockan fyra får du göra vad du vill". Wow, vilken bra deal!
Med mindre tid på sig att vara kreativ blev det lättare att på allvar få något gjort.
– Ramarna har bara gjort gott. Jag vet precis vad jag har att förhålla mig till, det gjorde mig mer effektiv och då mår jag bättre. Musiken betyder för mycket för mig för att jag ska tillåta den att bli något destruktivt.
När hon återfunnit sitt harmoniska jag kom också låtarna, skrivna i samarbete med bandets gitarrist Jens Almqvist, som kom att utgöra Gaby & The Guns tredje album. De spelade in i den rofyllda miljö som är studion Almost Heaven på Österlen: ett övergivet skolbibliotek, nästgårds med den gamla bondgård som är producentens bostad.
Just det, producenten: Lars Halapi, Sveriges Mark Knopfler; de känsligaste gitarrfingrarna öster om Tomelilla. Att utsätta det bandets egna gitarrister för det sällskapet kan antagligen rubriceras pennalism.
– Haha, vi fick nästan be honom att spela under sin förmåga. Och ibland ställde vi honom åt sidan: "Nu får du inte spela, nu är det bara vi". Men framför allt spelade vi ihop, mycket livetagningar, och då spelade han ofta basen.
– När vi förr spelat in själva har vi varit mer ängsliga: "Låter det tillräckligt bra nu?", men med Lasse har vi bara kört på. Hans lugn och självförtroende gjorde att vi också slappnade av. Vi hade varit rädda för den motsatta effekten, att han skulle ge oss prestationsångest.
Att ta in en spelande producent kan rubba gruppdynamiken, på gott och ont, men Gaby påpekar att bandet alltid släppt in mycket gäster när de spelat in. Viktigare för plattan är att gruppen bestämde sig för en inriktning – mer akustiskt, mer amerikanskt – och såg till att ha någon där som med friska öron övervakade alltsammans.
– När man producerar själv kan man ha en vision om musiken, men sedan i studion blir det lite som det blir, som det brukar; folk spelar som de gör. Hur musiken till slut låter handlar också så mycket om vilket rum man har råd att spela in med, vilka instrument som finns på plats. Det här luftiga soundet hade vi inte kunnat åstadkomma när vi spelade in i replokalen eller på Studio Möllan. Det är andra förutsättningar.
Det luftiga ljudet och den försiktiga attacken – inga distade gitarrer, ett minimalt trumset – ger också sångerskan mer utrymme att vara just sångerska. Lika viktigt är hur hon bäddat för sig själv med de låttexter hon skrivit. Orden är färre.
– Det svenska språket är visserligen melodiskt, men det har mycket konsonanter och är ganska hårt att sjunga på. Live inte minst har jag känt mig fast i alla dessa konsonanter, de gör att man inte kan sjunga ut på samma sätt.

Gaby and the Guns

Gaby and the Guns består av Gaby Ryd, David Calgaro, Jens Almqvist och Fabian Ris Lundblad. Bandet bildades i Lund 2007.
"Hav & horisont", som kommer på onsdag, är bandets tredje album. Debuten "Rygg mot rygg" kom 2007, "Bränner staden" 2009.
Bandet fick en mindre hit med låten "Under stjärnorna", där Gaby Ryd sjöng duett med Gustaf Kjellvander. Skånes Dansteater gjorde en kortfilm av låten "Bränner staden".
Lars Halapi har producerat och spelat med artister som Sophie Zelmani, Bo Kaspers, Eva Dahlgren och Rebecka Törnqvist.
Gå till toppen