Lund

Pengarna klara till spårvägen i Lund

Trafikverket svänger.
Staten går in med pengar i spårvägsprojektet. 

Trafikverket svänger och rekommenderar nu att Lunds kommun får del av pengar från stadsmiljöavtalen. Därmed är spårvägen nära förverkligande.
Beskedet från Trafikverket överraskade både politiker och tjänstemän i Lunds kommun. Förra månaden meddelande nämligen Trafikverket att Lund inte fanns med på listan för stadsmiljöavtal 2015.

Men under onsdagen blev Håkan Lockby, teknisk direktör, uppringd av Trafikverket som meddelade att man hade reviderat listan och nu lagt till Lunds spårvägsprojekt.
– Det är fantastiskt glädjande. Vi har aldrig varit närmare ett förverkligande av spårväg i Lund, säger Anders Almgren (S), kommunstyrelsens ordförande.
Även Christer Wallin (M), andre vice ordförande i kommunstyrelsen, ser positivt på beskedet.
– Det här är glädjande för Lund, men också för hela regionen. Det gör det möjligt att utveckla och fortsätta att bygga på Brunnshög i den omfattning som vi hade tänkt oss. Vi behöver inte göra så stora förändringar i planeringen som vi hade behövt om vi inte hade fått förbättrad kollektivtrafik, säger han.
En sak som Håkan Lockby tror kan ha påverkat Trafikverket att trots allt plocka med spårvägen redan i år är att pengarna som Europeiska investeringsbanken har satsat i spårvägsprojektet kan komma att återkrävas om inte spårvägsbygget snart kommer igång. Det rör sig om cirka 27 miljoner kronor.
Den statliga medfinansieringen – hälften av den beräknade totalsumman på cirka 734 miljoner kronor – har varit den största osäkerhetsposten för spårvägen.
Trafikverkets förslag innebär att man kommer att rekommendera regeringen att Lund finns med bland projekten som får pengar i år. Sedan måste kommunen och Trafikverket också komma överens om ett avtal.
Det finns även andra osäkerhetsfaktorer, bland annat att detaljplanerna för spårvägen är överklagade. Dessutom genomförs just nu en granskning, en så kallad second opinion, av spårvägen av en expertgrupp som ska lämna sin slutrapport i juni.
– Den är viktig inte minst för att se om det är något ytterligare vi kan göra för att trimma det här projektet så att det blir riktigt bra, säger Emma Berginger (MP), vice ordförande i kommunstyrelsen.
– Det här projektet ska tåla en sådan här granskning, annars är det något fel på det, säger Christer Wallin.
För att spårvägen ska bli verklighet måste också kommunfullmäktige besluta om ett igångsättningstillstånd för investeringen.
Om allt går enligt kommunens planer kan förberedande arbeten dra igång redan i år. 2018 skulle själva spåren kunna vara på plats, medan leveransen av vagnarna och därmed invigningen kan dröja något år till.
Läs alla artiklar om: Spårvägen i Lund
Gå till toppen