Lund

Spårvägsplaner får klartecken av domstol

Alla detaljplaner för spårvägen i Lund har nu vunnit laga kraft. Och redan nästa månad ska spårvägsinvesteringen klubbas av kommunfullmäktige. Så ser kommunens plan ut.

Bild: Metro arkitekter
Mark- och miljööverdomstolen meddelade på onsdagseftermiddagen att inte heller den sista detaljplanen för spårvägen får prövningstillstånd. Därmed är alla sex detaljplanerna fastställda och går inte att överklaga vidare.
Nu återstår en stor stötesten innan allt är klart: den statliga medfinansieringen.
Lunds kommun vill att staten ska stå för halva kostnaden och hoppas få in de statliga pengarna genom de så kallade stadsmiljöavtalen. Inom kort ska ansökan lämnas in och enligt signaler till kommunen så ska ett besked komma före årsskiftet.
Men trots att den statliga medfinansieringen till spårvägen fortfarande inte är säkrad räknar kommunen med att kunna fatta alla beslut som krävs för att ge bygget klartecken före årsskiftet.
I början av december är tanken att kommunstyrelsen ska ta beslut om igångsättning av projektet. Ärendet klubbas sedan definitivt av kommunfullmäktige senare i december. Beslutet kommer att vara villkorat: kommunen måste få statliga pengar för att det ska gälla.
– Får vi inte medfinansiering av staten, då har vi heller inget aktivt investeringsbeslut, säger kommunstyrelsens ordförande Anders Almgren (S).
För kommunen är det viktigt med ett beslut före årsskiftet, eftersom man annars riskerar att behöva betala tillbaka de pengar som projektet har fått från Europeiska investeringsbanken.

Spårvägen Lund C-ESS

Spårvägen beräknas enligt den senaste kalkylen kosta 776 miljoner kronor att bygga. Lunds kommun är beredd att stå för hälften av den summan och vill att staten ska betala hälften.
Region Skåne ska köpa in spårvagnarna och bekosta spårvagnsdepån, som beräknas kosta 290 miljoner kronor.
Läs alla artiklar om: Spårvägen i Lund
Gå till toppen