Hälsa & Motion6 december 2015 04:00

Skratt och motion ger henne balans i livet

Jessica Lindholm har varit djupt nere i mörkret och vänt. Nu håller ljus, motion och en hälsosam livsstil henne i balans.

När Jessica Lindholm åt antidepressiv medicin första gången var hon i 20-årsåldern. Som 27-åring var hon så sjuk att hennes mamma inte kände igen henne när hon tog sig in i hennes lägenhet. Hon levde i morgonrock, hade slutat att svara när vännerna ringde och hade inte kraft att ta sig till matbutiken.
– Läkaren som la in mig den gången räddade mitt liv, säger hon.
Snart blir Jessica 40 år och har inte medicinerat på två och ett halvt år. Ett sommarprat i radion som hon lyssnade på första gången 2009 blev avgörande. Innan dess hade hon provat många vägar i livet.
Under slutet av 90-talet jobbade hon intensivt i it-världen och levde flärdfullt parmiddagsliv privat men trivdes inte. Under ett besök hos en terapeut fick hon skriva en lista på saker hon ville ha gjort innan hon dör. Då insåg hon att hon behövde förändring och sökte sig till mer kreativa sysselsättningar.
Hon utbildade sig till make-upartist och försökte vara egenföretagare, drömde om att bli skådespelare, arbetade i exklusiva klädbutiker och började en utbildning i Milano för att bli inredningsarkitekt. Mellan varven kraschade hon.
Sommarpratet hon nu lyssnat på minst 20 gånger är Nils Simonssons. Han är kirurg och föreläsare med intresse för hjärnan. Han pratade om forskning som tyder på att vi tycks kunna tänka oss både friska och sjuka. Om vikten av sömn och förmågan att söka efter egna styrkor och vara stolt över dem. Och om hur man gör andra lyckliga genom att berätta att man tycker om dem snarare än genom att ge dem en dyr vas.
– Det innehåller så mycket värme och humor. Att han berättade om en medicinreporter som blev sjuk, la in sig på vilohem och stängde dörren för pessimister gav mig inspiration.
Ungefär samtidigt som hon hittade Nils Simonssons sommarprat började Jessica Lindholm att röra på sig igen. Under uppväxten var hon en flitig motionär men under åren i it-branschen tappade hon vanan. Hon upplevde biverkningar efter många år med sömntabletter och antidepressiv medicin och ville dra ner på medicinerna.
– Jag frågade min läkare om fysisk aktivitet på recept (FaR). Att hon skrev ut ett sådant recept betydde väldigt mycket. Man kan läsa själv och tro på olika saker men när en läkare skriver ett recept så är det en bekräftelse på att något är sant. Receptet på motion blev ett av stegen på min väg ut ur medicinering.
Några år senare blev motionen ännu viktigare.
– Jag förlorade en nära vän i suicid 2011. Då insåg jag att det här med depression leker man verkligen inte med. Som ett sätt att ta mig igenom sorgen tränade jag yoga varje dag. Plötsligt förstod jag allt.
Allt?
– Ja, att allt man gör är ett val, ett beslut.
Jessica bröt sina dåliga vanor. Drog ner på konsumtion och annat som skapade stress. Började träna mindfulness och söka efter sådant som fick henne att skratta. Sedan dess prioriterar hon sig själv och sin hälsa före allt annat.
– Jag äter fet fisk så att jag får i mig Omega 3, tackar nej till alkohol, äter B12- och D-vitamin. Jag sover ordentligt för jag vet att jag mår bäst av att sova åtta timmar. Och ser till att vara ute i dagsljus varje dag.
Läs mer:Varför hjälper motion för den deppiga?
Glädjen över att ha hittat välmående efter ett halvt liv utan ihållande stabilitet både syns och hörs. Jessicas leende är öppet och hon berättar entusiastiskt, nästan missionerande.
De senaste åren har hon ägnat mycket tid åt att kontakta politiker och andra makthavare. Hon tycker att samhället borde utöka människors möjlighet att få stöd för att hitta ett hälsosamt liv.
Hon är utbildad FaR-ledare och håller i naturpromenader för personer med psykisk ohälsa inom ramen för riksförbundet Balans. Promenaderna ger inte bara motion utan också gemenskap och möjlighet att byta erfarenheter.
Hon tycker att varje kommun borde erbjuda sådana promenader ledda av vårdpersonal, eller något motsvarande.
– Fysisk aktivitet på recept är bra, men steget till en Friskisanläggning kan vara väldigt långt.
Ett alternativ till promenaderna kan vara dansträffar. Jessica går själv på sådana som börjar med en kort hälsoföreläsning och följs av ett danspass på nybörjarnivå. Ledaren för detta som kallas Danssteget ser till att det är lustfyllt och svettigt.
– Jag tror att alla kan hamna i depression. Egentligen att alla då och då upplever en lättare depression eftersom pressen i samhället är så stor och det bara är elitidrottare som planerar in återhämtning. Vi behöver prata om allt detta på samma sätt som vi pratar om förkylning - dela med oss av tips. Motion, D-vitamin, skratt och gemenskap funkar för mig. Jag har tyckt att mitt liv var ett helvete, men nu parerar jag mina svackor genom att medvetet förebygga.
Läs mer:App ska få patienter följa motion på recept
Hon berättar irriterat om en vän som nyligen fått antidepressiv medicin utskriven för första gången, utan att bli uppmanad att ändra sina vanor.
– Det hon behöver är återhämtning, inte piller. Ibland undrar jag varför... Det är som att Sverige inte vill bli friskt.

FAKTA/Allt fler får fysisk aktivitet på recept

Att fysisk aktivitet är viktigt för hälsan har man vetat i minst 3 000 år. De första skriftliga bevisen finns i de indiska Vedaböckerna och den kinesiska skriften Kung Fu.
Fysisk aktivitet på recept, FaR, utvecklades i Sverige 2001 inom projektet ”Sätt Sverige i rörelse”.
Ordinationen ska vara individuell och anpassad efter hur mycket patienten motionerar vanligtvis.
Statistiken är bristfällig, men antalet FaR-föreskrivningar ökar stadigt. En uppskattning pekar mot att fler än 100 000 svenskar får FaR under ett år numera.
På fyss.se samlas information om fysisk aktivitet som prevention och behandling av sjukdomar.
Källa: Folkhälsomyndigheten
Gå till toppen