Malmö

Nu är Malmös bussar helt fossilfria

Stadsbussarna i Malmö har gått över till biogas. Därmed är hela den skånska lokaltrafiken fri från fossila bränslen, och Skånetrafiken har uppnått sitt första miljömål.

Sedan den 1 december går Malmös stadsbussar enbart på biogas.Bild: Emmalisa Pauly
Innan år 2015 är slut ska alla stadsbussar i Skåne drivas med förnybar energi. Inga fossila bränslen som bensin, diesel eller naturgas, får användas. Det beslöt politikerna i Region Skåne för åtta år sedan.
Nu är målet uppnått. Trafikföretaget Nobina, som kör stadsbussarna i Malmö, har bytt drivmedel.
– Sedan den 1 december kör vi alla våra 185 stadsbussar på biogas i stället för naturgas, säger Tom Olsson, affärsutvecklingschef på Nobina. Nu är vi hundra procent fossilfria i Malmö.
Och eftersom Malmö är sist i raden betyder det att Skånetrafikens första delmål är nått.
– All stadstrafik i Skåne är fri från fossila bränslen. Med undantag av de fem trådbussarna i Landskrona, som går på grön el, kör nu alla stadsbussar på biogas, säger Iris Rehnström, miljöstrateg på Skånetrafiken.
Biogas och naturgas är identiska till sin sammansättning. Båda består huvudsakligen av kolvätet metan. Det är ursprunget som skiljer. Naturgas är ett fossilt bränsle som finns i jordskorpans sprickor. Biogas utvinns genom nedbrytning av organiskt material, som avfall.
I Kristianstad, Helsingborg, Eslöv och Hässleholm körs stadsbussarna på ren biogas som framställs lokalt. På övriga orter tankas bussarna från det allmänna gasledningsnätet, där både biogas och naturgas finns. Bussarna i Malmö har alltså fortfarande en del naturgas i tanken; det avgörande är att motsvarande mängd biogas pumpas in det skånska ledningsnätet.
Hur kan Skånetrafiken kontrollera att trafikbolagen verkligen köper så mycket biogas som man behöver?
– Vi har utvecklat ett sätt att kontrollera det, säger Iris Rehnström. Trafikbolagen rapporterar vad de köpt av energileverantören, både bränsletyp och mängd. Sedan kräver vi att energiföretaget gör en extern granskning specifikt för oss. De hyr in en auktoriserad revisor som granskar att biogasen produceras och inte säljs två gånger. Vad jag vet är Skånetrafiken ensamma i Sverige om att kontrollera detta.
Nästa miljömål för Skånetrafiken är att även regionbussarna ska bli fria från fossila drivmedel. Det ska vara uppnått 2018.
Idag går var fjärde regionbuss på diesel, resten på naturgas. I alla nya avtal med trafikbolagen kräver Skånetrafiken 100 procent fossilfritt.
– Jag har sett över våra avtal, och med en del mindre justeringar kommer vi att uppnå målet, säger Iris Rehnström.
Inom affärsområdet serviceresor (färdtjänst och sjukresor) är målet att Skånetrafiken ska vara fri från fossila bränslen 2020.

Fossilfri Skånetrafik

Av Sveriges 13 992 bussar rullar 1 140 i Skåne.
Skånetrafikens miljömål fastställdes 2007:
Inga fossila drivmedel i stadstrafiken 2015.
Samma sak för regiontrafiken 2018.
Och för serviceresorna 2020. (Idag görs nästan alla sjukresor med dieselfordon medan 76 procent av färdtjänstbilarna går på gas.)
Tågtrafiken är redan helt fossilbränslefri.
Idag är alla skånska stadsbussar "gröna" – dvs drivs med förnybar energi.
Bara 6 procent av Sveriges bussar är grönmålade på riktigt. Vitt eller blått är vanligast.
Gå till toppen