Aktuella frågor22 december 2015 21:04

"Tysklands inflytande i Europa ekonomiskt och politiskt växer. Tyskan blir allt viktigare, men svenskars intresse för att lära sig tyska minskar oroväckande snabbt."

Antalet elever som väljer tyska i svenska skolor halverats på tio år. Idag läser färre än var femte elev tyska i grundskolan.
Det räcker inte med engelska för att göra affärer med tyskar, skriver Christian Clemens, , tidigare vd för TUI Deutschland.

Med bättre kunskaper i tyska skulle Sverige ha större exportchanser inom framför allt servicenäringar och detaljhandeln i Tyskland.
"My English is not very good – my German is better" svarar tyske Lothar Matthäus, världsmästare i fotboll som spelare och senare landslagstränare, på en presskonferens med sin då nya klubb New York Metro Stars.
De flesta tyskartalar engelska. Men i en rankning av olika länders engelskkunskaper, gjord av EF, utbildningsföretaget Education First, hamnar Tyskland först på plats elva medan Sverige ligger på första plats. Flertalet andra nord- och mellaneuropeiska länder hamnar före Tyskland i rankningen.
Jag har upplevt detta på plats under drygt tre år som chef i Tyskland för ett större brittiskt företag. Tyskan var en odiskutabel förutsättning i min roll som ledare. Koncernspråket var engelska, men information som inte var på tyska nådde inte ända fram. All viktig interninformation fick översättas och simultantolkar engageras i flera möten och förhandlingar där icke-tysktalande kollegor deltog.
Tysklands inflytande i Europa ekonomiskt och politiskt växer, tyskan blir allt viktigare, men svenskars intresse för att lära sig tyska minskar oroväckande snabbt.
Tyskland är Sveriges största handelspartner och varje år omsätter handeln med Tyskland över 300 miljarder kronor. Det finns 1 300 registrerade svenska dotterbolag i Tyskland och 900 tyska dotterbolag i Sverige.
Det är lätt att tro att engelskan räcker och att ökande affärer på andra marknader i framtiden ska klaras av med enkom goda kunskaper i engelska. Det stämmer inte.
I en undersökning som Demoskop gjorde på uppdrag av Lärarnas riksförbund och Svenskt Näringsliv 2011svarade en tredjedel av de tillfrågade inom svenskt näringsliv att tyska var det språk som borde prioriteras i den svenska skolan efter engelskan. Bland medelstora företag var siffran hela 44 procent. Samtidigt har antalet elever som väljer tyska i svenska skolor halverats på bara tio år och idag läser färre än var femte elev tyska i grundskolan. Dubbelt så många väljer spanska. Som en jämförelse lär sig 75 procent av eleverna i dansk grundskola tyska. Uppgifterna har jag fått Tysk-svenska handelskammaren i Sverige.
Det tyska språket har under århundraden spelat en central roll i svensk handel. Fram till 1946 var tyska också det första och obligatoriska språket i svenska läroverk. Därefter blev det anglosaxiska inflytandet helt dominerande.
Engelskan kommer under överskådlig tid att fortsätta vara det språk som människor runt om i världen kommunicerar med varandra på. Samtidigt är tyska ett språk som talas av 120 miljoner människor i vår del av Europa.
Sverige har mycket gemensamt med Tyskland och tyskarna, inte bara genom handel och historia, utan också i sättet att leva och i värderingar.
Många tyskar älskar Skandinavien och Sverige. Med ökat intresse från svensk sida och bättre kunskap i tyska språket finns en stor potential inom turism och resebranschen. Inget folk i Europa reser så mycket som tyskarna.
Inom servicenäringar och detaljhandel finns det stora möjligheter för svenska företag i Tyskland. Av tradition är Tyskland en mycket framgångsrik industrination, men det finns få exempel på framgångsrika tyska företag inom servicebranschen.
I Tyskland är begreppet ”Deutschland – Servicewüste”, Tyskland – serviceöken” vedertaget. Inom service- och tjänstesektorn ligger Sverige mycket långt framme jämfört med andra länder i Europa. Svenska service- och tjänsteföretag är ofta bra på att få en verksamhet att utgå från kunden och dess behov, istället för att vara alltför process- och toppstyrda.
Kombinationen av bra service och möjligheten att leva upp till många tyskars positiva bild av Sverige och svenskhet utgör en till stor del oexploaterad möjlighet inom service och handel på den gigantiska tyska marknaden.
Det svenska utbildningsväsendet lägger ner stor möda på att erbjuda utbildningar som ger möjlighet till jobb. Nu är det hög tid att också göra det attraktivare att välja rätt språk. Tyska är avgörande för Sveriges största exportmarknad.
Christian Clemens

SKRIBENTEN

Christian Clemens är verksam inom resebranschen och var tidigare vd för TUI Deutschland.
Gå till toppen