Skåne8 februari 2016 22:11

Polisen vill bygga särskild flyktingperrong för gränskontroller utanför Hyllie

Polisen vill ha en helt ny tågperrong mellan Hyllie och Öresundsbron – för att göra gränskontrollerna smidigare.
Trafikverket utreder nu möjligheterna att bygga en ny plattform för tågresenärer på fälten väster om Hyllie.

Staketen på Hyllie – och gränskontrollerna i allmänhet – orsakar frustration för pendlare.Bild: Johan Nilsson/TT (Arkiv)
– Det handlar om att skapa en mer avskild verksamhet för polisen och att slippa behöva blanda olika typer av resenärer. De dagliga resenärerna är ganska hårt prövade. Kan man underlätta för samtliga inblandade är det bra, säger Lennart Andersson, direktör på Trafikverket Region Syd.
Frågan väcktes av polisen tidigare i år under ett möte med Trafikverket. Idén går ut på att bygga en helt ny och permanent perrong längs tågbanan väster om Hyllie station.
– Då kan vi genomföra gränskontroller på ett ställe som inte inkräktar på den vanliga infrastrukturen. Om man tittar på Hyllie är där idag staket och plastband och skit. Det ser inte klokt ut och försvårar väsentligt för dem som vill byta tåg i Hyllie, säger Ulf Sempert, polismästare i region syd.
– Vi diskuterar med Trafikverket om hur vi kan hitta en permanent lösning. För gränskontrollerna kommer nog att hålla på ett tag.
I dag skiljs inrikesresenärer åt från sundsresenärer på Hyllies perronger, för att polisen bara ska kontrollera id på dem som kommer åkande från Köpenhamn. Med en ny perrong skulle Hyllie helt slippa kontroller.
– Då kan Hyllie återgå till att vara den knutpunkt den var tänkt som, säger Ulf Sempert.
Om bygget blir av innebär det samtidigt ett extra stopp för resenärer som färdas från Danmark mot Sverige. Enligt Lennart Andersson kan det även komma att påverka tidtabellerna, men det är oklart hur.
– Det får vi prata med polisen om. Det kan innebära två snabbare stopp än nu, säger han.
Nuvarande system är inte bara krångligt för resenärer utan också dyrt för polisen, som hyr bodar och staket för kontrollerna på Hyllie, enligt Ulf Sempert. Dessutom skulle det vara mindre integritetskränkande för dem som granskas för asylansökan om detta sker på en särskild perrong och inte bland alla övriga resenärer på Hyllie, menar han. Ulf Sempert ser dessutom att en ny plattform skulle kunna användas för till exempel evakueringar vid olyckor.
Nu tittar Trafikverket på hur bansträckan och signalsystemet ser ut, vem som äger marken och var det kan finnas plats för ett nybygge med en tillhörande transportväg.
– Vi tittar på om det här går att lösa och vad det skulle kosta i så fall, säger Lennart Andersson.
Läs alla artiklar om: Gränskontrollerna
Gå till toppen