Sverige

Spårvagnar slukar alla skånska tågpengar

Tre spårvägsprojekt slukar alla tågpengar som ska gå till Skåne via Sverigeförhandlingen. Flera stora järnvägsprojekt kring Malmö och Helsingborg ryms inte i förhandlingarna.

När Sverigeförhandlingen under måndagen inledde konkreta samtal med Stockholm, Göteborg och Skåne drabbades de skånska deltagarna av delade känslor.
De kunde glädja sig åt beskedet om att de stora spårvägssatsningarna i Malmö, Lund och Helsingborg ska ingå i förhandlingarna.
Men delegationerna från Helsingborg och Malmö var besvikna över att flera stora lokala järnvägsprojekt hamnar utanför Sverigeförhandlingen.
– Vi har prioriterat de objekt som ger mest nyttor för investerade medel. Staten ska bara vara med i det tyngsta och dyraste projekten, sade chefsförhandlaren H G Wessberg.
I Skåne är staten via Sverigeförhandlingen därför beredd att bekosta höghastighetsbanor och spårvagnar. Men förhandlarna säger nej till att förhandla om andra angelägna järnvägsprojekt.
Några exempel på det som ratas:
•En utbyggnad av Trelleborgsbanan blir inte av.
•En södertunnel i Helsingborg får vänta.
•En ringlinje för pågatåg runt Malmö måste bekostas på annat sätt.
•Varken en Öresundsmetro eller en HH-tunnel ingår i Sverigeförhandlingen.
– Det är bra att Malmö, Helsingborg och Lund nu kan förhandla med staten om spårvagnar, men det finns en hel del övrigt att önska, säger Mikael Stamming, utvecklingsdirektör i Region Skåne.
– Det är olyckligt att möjligheten till 20 000 nya bostäder i Skåne lyfts bort genom att en rad skånska järnvägsinvesteringar inte hamnar inom ramen för de här förhandlingarna.
Enligt Stamming ratar staten nu 6 000 nya bostäder genom att säga nej till att lägga järnvägsspåren i centrala Helsingborg i en ny södertunnel. På samma sätt säger staten nej till 3 000 nya bostäder i Trelleborg genom att avvisa dubbelspår på Kontinentalbanan från Malmö.
Genom att satsa på spårvägar ger Sverigeförhandlingen grönt ljus för flera mindre bostadssatsningar. I Helsingborg beräknas spårvagnarna exempelvis kunna skapa 730 nya bostäder i en första etapp.
Malmö åläggs nu att ta fram en plan för att skapa 11 000 nya bostäder längs stadens nya spårvägslinjer.
Förhoppningarna om att en utbyggnad av Lommabanan, Ystadbanan och Västkustbanan från Helsingborg till Ängelholm kan tidigareläggas genom att komma med i Sverigeförhandlingen grusades när Skånedelegaterna fick ett öppningsbud i ett slutet kuvert.
– Det är bra med spårvagnssatsningar, men vi saknar projekt som kan bidra till lokal utveckling, säger Jan-Inge Ahlfridh, stadsdirektör i Malmö.
De statliga chefsförhandlarna har medvetet gått in för satsningar på spårvagns- och tunnelbanelinjer. Satsningar på ökad tågtrafik på befintliga lokallinjer hänvisar man till Trafikverkets normala flerårsplaner.
Vid sidan av en statlig medfinansiering i tre spårvagnsprojekt i Skåne vill Sverigeförhandlingen också förhandla om statlig medverkan i fyra spårvagnslinjer i Göteborg, i en ny spårvagnslinje i Stockholm samt i tre nya tunnelbanesträckningar i Stockholm.
Sverigeförhandlingen ska därutöver förhandla om att bygga en helt ny ringlinje för biltrafik runt Stockholm.
– Vi är lite förvånade över den diskrepans det här visar på mellan Skåne och Stockholm, säger Thomas Hansson (MP), ordförande för regionala utvecklingsnämnden i Skåne.

Tre skånska spårvagnssatsningar

MALMÖ
24 spårvagnar, spår och depå.
Västra hamnen-Malmö C-Rosengård-Stenkällan/Triangeln-Mobilia-Lindängen.
Längd: 8,5 km och 12,5 km.
Totalkostnad: 4 225 miljoner kronor.
Tänkt byggstart: 2020 och 2023.
LUND
7 spårvagnar, spår och depå.
Lund C-SUS-LTH-Ideon-Brunnshög-Max IV/ESS.
Längd: 5,5 km.
Totalkostnad: 720-779 miljoner kronor.
Tänkt byggstart: 2016.
HELSINGBORG
9-11 spårvagnar, spår och depå.
Väla-Dalhem-Stattena-Helsingborg C-Ramlösa-Råå-Ättekulla.
Längd: 17,2 km.
Totalkostnad: 3200-6100 miljoner kronor.
Tänkt byggstart: 2022.
Gå till toppen