Skåne

1 500 dagliga bropendlare ratar tågen

Drygt 1 500 resenärer per dag. Så många passagerare kan ha försvunnit från tågen över Öresund. Brotågen är snart tillbaka på 2007 års passagerarnivåer.

Gränskontroll på Hyllie – en av tre kontroller som dagliga tågpendlare över Öresund måste stå ut med. De utstätts även för id-kontroll och biljettkontroll.Bild: Lars Brundin
Gräns- och id-kontrollerna kring Öresund är på väg att skapa katastrofsiffror för resandet mellan Malmö och Köpenhamn.
Aldrig tidigare under Öresundsbrons 15-åriga historia har antalet tågpassagerare sjunkit så fort och så mycket som under de senaste fem veckorna.
Nu visar Skånetrafikens försäljningssiffror att brotågen kan ha tappat mer än 1 500 dagliga resenärer. Drygt hälften av dem har tidigare använt månadskort.
– Vi såg en resandeökning i höstas på 3,3 procent. Den ökningen är mer än utraderad. Vi säljer nu 850 färre Öresundskort per månad än vad vi räknat med, säger Skånetrafikens försäljningschef Camilla Bunke.
– Etthundra av våra broresenärer har valt att lösa in sina månadskort i förtid. Samtidigt har vi färre fritidsresenärer. Våra intäkter på brotrafiken minskar med 12-15 procent.
Camilla Bunke är ännu osäker på exakt hur många resenärer brotågen tappat. Det är minst 1 000 per dag, men det kan också vara mer än 1 500.
De broresenärer som Skånetrafiken förlorat har gått över till att samåka, åka buss eller köra egen bil över Öresundsbron.
Den teorin stärks av brokonsortiets siffror som visar att det 410 fler fordon kör över bron per dag jämfört med samma tid i fjol. I den strömmen finns flera inhyrda företagsbussar.
I höstas gjordes 30 000 tågresor över Öresund under en normal dag – 15 000 i västlig riktning och lika många åt andra hållet.
Enligt DSB:s optiska räkningar försvann var tionde resenär under januari. Risken finns att ännu fler överger brotågen nu i februari.
Enligt Skånetrafiken finns det två huvudskäl till strömhoppen från brotågen: dels att restiden från Danmark till Sverige blivit betydligt längre, dels att det upplevs som krångligt att åka kollektivt med tågbyten längs vägen.
– Vi ser vad vi kan göra för att bryta trenden. Det vi eftersträvar är att id-kontrollen på Kastrup samordnas med gränskontrollen i Hyllie. Där kan vi vinna mest tid åt våra resenärer, säger Camilla Bunke.
Tågtrafiken över Öresund slog 2000-09 ständiga rekord och nådde 2015 upp till 11,8 miljoner personresor. Om årets nedgång står sig riskerar brotrafiken att åter nå ner till 2007 års nivå – det senaste året då färre än 10 miljoner tågresenärer tog sig över Öresundsbron.
Gå till toppen