Kultur & Nöjen12 februari 2016 07:18

Premiär i helgen för ”Billy Elliot” på Malmö opera

Sex killar mellan elva och fjorton har under ett år legat i hårdträning för att axla de två huvudrollerna i musikalversionen av "Billy Elliot". I helgen är det premiär på Malmö opera.

De unga skådespelarna har sedan årsskiftet haft en ganska ovanlig tillvaro jämfört med skolkamraterna i Stockholm. För att de inte ska missa för mycket i skolan är det sex stycken som turas om att spela Billy och Michael. De bor tillsammans med sin privatlärare Eila Sverkström i en stor sekelskiftesvåning på Regementsgatan under tiden som de ägnar sig åt träning och framträdanden i Malmö.
De sex unga skådespelarna delar på huvudrollerna Billy och Michael. "Det handlar om att vara sig själv och att våga släppa loss", säger Uno Elger. Fr v Jacob Hermansson, Grim Lohman, Carl Sjögren, Oliver Lohk, David Fridholm och Uno Elger.Bild: Emma Larsson
När vi träffar dem har killarna precis kommit hem från dansträningen, men de orkar ändå hoppa runt i sängarna. Carl Sjögren, 13, och Oliver Lohk, 14, tar några balettsteg och sjunger på en låt från föreställningen. De är alla eniga om att livet tillsammans i lägenheten, i träningslokalerna och på operan framförallt har varit mysigt.
– Vi är ju alla fett bra vänner nu. Jag tänkte att det skulle kunna bli jobbigt men det funkar faktiskt. Vi har aldrig bråkat heller, säger Grim Lohman, 12.
Grim Lohman som spelar Billy och David Fridholm som spelar Michael i ett nummer ur musikalen. ”Man lever ut på ett annat sätt när man gör klänningsscenerna”, säger David Fridholm.Bild: Emma Larsson
Inför helgens premiär har de blandade känslor. De är nervösa samtidigt som de är ivriga och förväntansfulla. I föreställningen kommer de att dansa klassisk balett, jazzbalett, stepp, hiphop, sjunga och skådespela. I showen har de tre stora dansnummer som inte är helt lätta att få till. I numret "Drömbaletten" kommer de att utföra ett klassiskt balettnummer som kräver styrka och precision och där de ska även flyga med hjälp av vajrar i taket. I numret "Elektrisk" dansar de en snabbare jazzbalett. Även om alla har någon form av erfarenhet från dans eller teater har det varit mycket att lära sig.
– Det har varit väldigt svårt. Ingen av oss hade någonsin steppat. Ibland har man tänkt att det aldrig kommer att gå. Men nu känner man nästan att ingenting är omöjligt, säger Grim Lohman.
– Det är otroligt hur mycket man kan lära sig på ett år. Det är väldigt coolt vilken utvecklingskurva vi har haft, säger David Fridholm, 11.
– Jag hade aldrig dansat innan. Jag trodde att de hade gjort ett misstag när jag fick veta att jag hade kommit med, säger Oliver Lohk.
David Fridholm och Grim Lohman. Killarna har repeterat i ett år och ska i föreställningen dansa klassisk balett, jazzbalett, hiphop, step och även skådespela och sjunga. "Nu känns det nästan som att ingenting är omöjligt", säger Grim Lohman.Bild: Emma Larsson
De valdes ut av sjuttio barn som var med på audition. De tänker att de kanske blev uttagna för att man såg potential i dem. Musikalens regissör, Ronny Danielsson, menar snarare att det var deras personligheter som tog dem ända fram.
– Alla pojkarna är väldigt duktiga, men det publiken kommer se är framförallt personlighet. Alla kan bli duktiga, men alla har inte den där karisman. Man kunde se något unikt, en viss utstrålning hos hela det här gänget och det är det vi har gått på, säger Ronny Danielsson.
När vi hälsar på i lägenheten bjuder killarna på delar ur ett nummer. De dansar tätt intill varandra, åmar sig, skakar på höfterna och har ett uttrycksfullt kroppsspråk. De flesta av dem har utövat någon form av dans eller sång sen tidig ålder och upplever att det kommer naturligt för dem att uppträda. Samtidigt har erfarenheten inte bara varit lätt och rolig.
– Man kan bli enormt stressad när man inte sätter något. Men jag försöker lägga det åt sidan och istället njuta av det fantastiska som händer, säger David Fridholm.
Oliver Lohk som spelar Billy. Alla pojkarna trivs med livet på operan och säger att de gärna skulle ha den här tillvaron jämt.Bild: Emma Larsson
– Det är rätt ofta man känner att man inte lever upp till bilden man har i huvudet av hur det ska bli och då blir man besviken. Vi är alla ganska hårda mot oss själva. Många gånger blir man ledsen. Men samtidigt är det så roligt att man längtar efter att visa allt man lärt sig för publik, säger Carl Sjögren.
"Billy Elliot" är en berättelse om att få vara sig själv och tar upp teman som heteronormer, klassfrågor och sexualitet. Killarna har alla sett filmen och musikalen och kan till viss del känna igen sig i huvudpersonen "Billy", som blir ifrågasatt när han som kille börjar dansa balett.
– Med annan dans brukar ingen bry sig, men just balett är så direkt associerat med tjejer. Där finns det en del fördomar, säger Carl Sjögren.
– Men jag tror att de flesta av de där normerna ändå håller på att försvinna. Samhället har utvecklats väldigt mycket på det sättet. De flesta bryr sig inte om att man dansar, säger Oliver Lohk.
Uno Elger och Jacob Hermansson uppträdde med ett nummer ur musikalen på årets QX-gala, som arrangerades av hbtq-tidningen QX. I numret övertalar karaktären Michael Billy att ta på sig klänning och testa att vara traditionellt feminin i sin dans.
– Jag tycker att det var ett jättebra nummer som passade QX-galan. Det handlar om att släppa loss och våga vara sig själv och det är budskapet med hela musikalen, säger Uno Elger.
Killarna tycker alla att det är roligt att ha på sig klänning och smink i föreställningen och menar att det är ett sätt att ge sig hän på scen.
– Det är roligt. Man lever ut på ett annat sätt när man gör klänningsscenerna. Man blir lite friare. Och sen är det inget fel att vilja ha klänning som kille, säger David Fridholm.
I berättelsen utvecklas karaktärerna och frigör sig till slut från omgivningens förväntningar på dem och går sin egen väg. För egen del hoppas de flesta av killarna att de kan fortsätta med teatern i framtiden.
– Filmen slutar med att Billy är med i "Svansjön" och att Michael har skaffat pojkvän och börjat använda tjejkläder. Alla har fortsatt vara sig själva. Det är ett jättebra slut. Det är det som är meningen med "Billy Elliot", säger Uno Elger.

Billy Elliot

Musikalen hade urpremiär i London 2005 och bygger på filmen "Billy Elliot" från 2000.
Musiken är gjord av Elton John och har översatts till svenska av Calle Norlén.
Föreställningen har urpremiär i Sverige nu på lördag den 13 februari på Malmö opera och regisseras av Ronny Danielsson.
Huvudrollerna Billy och Michael spelas i första svenska uppsättningen av David Fridholm, Grim Lohman, Carl Sjögren, Oliver Lohk, Uno Elger och Jacob Hermansson.
Musikalen är ett samarbete mellan Malmö opera och Stockholms stadsteater, där den har premiär om ett år.
Gå till toppen